Windows Vista återbetalning licensavgift (DELL/Dustin Home)

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Windows Vista återbetalning licensavgift (DELL/Dustin Home)

Inlägg av bbauto »

Harlekin33 skrev:Har hela EU samma problem så är det väl till EU man ska klaga?

???
Jepp till Konkurrenskommissionär Neelie Kroes, om hon inte har pensionerat sig!? :)
Senast redigerad av 1 bbauto, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

nu har Niklas Andersson bloggat om det också. kanske är detta ett resultat av artikeln han skrev 2007?

http://blogg.idg.se/openforce/entry.jsp?messid=11562

Niklas artikel:

http://opensource.idg.se/2.1014/1.129550
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Utanför ämnet: är detta du? http://blogg.idg.se/openforce/
Senast redigerad av 1 TweekiE, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

95monye skrev:är detta du? http://blogg.idg.se/openforce/
Nej, Niklas hänger inte på Ubuntu-se. Han är anställd av IDG som redaktör för http://opensource.idg.se
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Utanför ämnet: ja men han som det berättas om?
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

95monye skrev:Utanför ämnet: ja men han som det berättas om?
henrik är henla464 och jimmy är jag.

inget dumt förstainlägg av henla464 här på forumet. Grattis och välkommen!
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Harlekin33 skrev:Jag har svårt att tro att man kan ändra marknaden genom att klaga hos återförsäljare och konkurrensverket när folk inte ens vet hur man installerar Win + drivrutiner och program och än mindre vet hur man formaterar om datorn och gör backuper.

Folk kan ju inte ens sånt man själv anser är grundläggande datakunskaper men dom kan nästan allt om MS office, photoshop, publisher etc.

Nästa steg blir väl en ROM-baserad dator där Win, office etc. ligger på ett chip färdigt och klart utan hårddisk.
Jag klagade ju på Misco längre upp i tråden, dom verkar ha lyssnat på ett halvt öra iaf ;D Se vilket fint erbjudande som dök upp i brevlådan imorse:
http://img.misco.se/mailmarketing/htpc_w32_09.html
Fördelen med att bygga eget ger dig friheten att välja oprativsystem själv, vi på Misco kan tipsa om följande alternativ som kanske passar just dig...

Windows - Blablabla...

Ubuntu - Populärt operativsystem som är helt kostnadsfritt...

Till något utav operativsystemen rekommenderar vi på Misco att ni använder er utav det populära XBMC...
Även om det inte är hela vägen, så tycker jag dom ska ha en eloge för att ge så tydlig information om alternativen -Ger tummen upp-
@Harlekin Kom inte och påstå att man inte kan påverka! ;D
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Jag försökte köpa bärbar hos dustin utan windows för några månader sedan, då var det helt stop. Jag hade sedan en diskussion med en person från Alina systems (som ringde upp mig och pratade länge och var trevlig!) om detta, han talade om att det inte skulle vara nått problem för dem att sälja stationära datorer utan windows, men bärbara får de inga skivor till, så de kan inte returnera någon licens i sin ände.

/Micke
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

micke_nordin skrev:Jag försökte köpa bärbar hos dustin utan windows för några månader sedan, då var det helt stop. Jag hade sedan en diskussion med en person från Alina systems (som ringde upp mig och pratade länge och var trevlig!) om detta, han talade om att det inte skulle vara nått problem för dem att sälja stationära datorer utan windows, men bärbara får de inga skivor till, så de kan inte returnera någon licens i sin ände.

/Micke
Kan det vara uträknat tro? snacka om att försvåra för konkurrenterna... ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

micke_nordin skrev: [...] bärbara får de inga skivor till, så de kan inte returnera någon licens i sin ände.
Skivan är ju dessutom inte värd nåt i sig själv, det är licenslappen i botten av maskinen som är licensen (och innehar värde), inte skivan...

Det hade varit intressant att få en förklaring på varför det var så enkelt i detta fall... Kanske nåt för Niklas Andersson på IDG att gräva i - han har ju skrivit om detta specifika fall och t.o.m. länkat till denna tråd i sin blogg, Open Force...
henla464
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av henla464 »

Kul med så många kommentarer!

Eftersom det diskuteras lite licenstexter etc så bifogar jag den bild som syntes när jag slog på datorn första gången samt första stycket i "Licensavtal för programvara från Dell". Detta är det enda licensavtal jag har sett, jag vet inte om Windows licensavtalet visas på skärmen om man går vidare...
Det här ett juridiskt avtal mellan dig, användaren och Dell products L.P eller Dell Global B.V ("dell"). Avtalet gäller all programvara som disktribueras med Dell-produkten, för vilka det inte finns något separat licensavtal mellan dig och tillverkaren eller ägaren av programvaran (kollektivt "programvaran"). Det här avtalet gäller inte försäljning av programvara eller annan immateriell egendom. Alla rättigheter som rör ägande och immateriell egendom i och till programvaran tillhör programvarans tillverkare eller ägare. Alla rättigheter som inte uttryckligen medges i detta avtal förbelles programvarans tillverkare eller ägare. Genom att öppna eller bryta förseglingen på programvarans förpackning(ar), installer eller hämta programvaran eller använda programvaran som redan har lästs in eller medföljer din produkt, accepterar du detta licensavtal och dess villkor. Om du inte accpterar dessa villkor, lämna omedelbart tillbaka all programvara (diskar(disketter, doumentation och förpackning) och radera eventuellt förinstallerad eller inkluderad programvara.
Jag har inte hittat någonstans i detta avtal att programmen är en del av datorn och att även datorn behöver returneras.

Sedan måste jag ju säga att det är väldigt otydligt vilka program som detta licensavtal gäller för.
Bilagor
Skärmdump
Skärmdump
IMG_0291.JPG (178.16 KiB) Visad 2969 gånger
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

[...] Om du inte accpterar dessa villkor, lämna omedelbart tillbaka all programvara (diskar(disketter, doumentation och förpackning) och radera eventuellt förinstallerad eller inkluderad programvara.
Klockrent. Tänk om det blev praxis på alla sålda burkar... ;D
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

ThinLizzy skrev:

jag snackade med henla ocj inte dig.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

95monye skrev:
ThinLizzy skrev:

jag snackade med henla ocj inte dig.
Det är rätt... På honom!! näsa blör... Jäla MFF'are ;D
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

farmfield skrev: Skivan är ju dessutom inte värd nåt i sig själv, det är licenslappen i botten av maskinen som är licensen (och innehar värde), inte skivan...
Just precis, för desktops sitter lappen på en lös skiva som de kan returnera eller sälja till nån annan. På bärbara sitter lappen klistrad direkt på burken. Enl. uppgift gäller dock detta fall en bärbar, så de kanske har gett efter för alla påtryckningar nu.

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

micke_nordin skrev:
farmfield skrev: Skivan är ju dessutom inte värd nåt i sig själv, det är licenslappen i botten av maskinen som är licensen (och innehar värde), inte skivan...
Just precis, för desktops sitter lappen på en lös skiva som de kan returnera eller sälja till nån annan. På bärbara sitter lappen klistrad direkt på burken. Enl. uppgift gäller dock detta fall en bärbar, så de kanske har gett efter för alla påtryckningar nu.
Nu vet jag inte om det är ändrat men iaf under min tid på InetData så krävdes det att licenslappen klistrades på kabinettet även på en stationär dator. Enda undantaget vi gjorde då - om jag inte minns fel då - var att vi tilläts sälja OEM-licens ihop med en komplett dator i delar utan att då klixtra etiketten på kabinettet vid försäljningen, detta för att kunden ju kunde ångra vilket kabinett denne valt och det då hade blivit problem att byta kabinettet.

Slutsats: MS sux. :P
Jüri Martoja

Inlägg av Jüri Martoja »

henla464 skrev:Hej!

För nästan exakt en månad sedan beställde jag en Dell E6400 från Dustin Home. Som vanligt är Windows Vista förinstallerat (business versionen) och det gick inte välja bort. Då några andra här har försökt få tillbaka licensavgiften utan framgång hade jag inte så stora förväntningar men tänkte iaf försöka.

När jag startade datorn kom Dell End User Sofware License Agreement upp och man ombads godkänna det (genom att trycka valfri tangent), om inte skulle man kontakta kundservice för vidare instruktioner. I licenstexten står att man omedelbart måste skicka tillbaka program cd-skivorna och dokumentation om man inte godkänner licensen (står inget om att man ska återlämna datorn).

Så jag ringer Dustin Homes kundtjänst och förklarar i några meningar att jag inte godkänner licensen och att jag därför vill återlämna programmen (Windows Vista) och få tillbaka pengarna för den. Tjejen frågar mig om hon förstått det korrekt, att jag endast vill returnera programmen och inte datorn och ber mig sedan vänta några minuter medan hon pratar med någon annan. Det verkar inte som hon varit med om detta tidigare. När hon kommer tillbaka till telefonen så säger hon att de ska kontakta Dell för att se om de tar tillbaka programmen och om de kan få tillbaka pengar från Dell. Hon ska återkomma per email om ett par dagar med.

Ett par dagar senare får jag ett mail från Annica Molin på Dustin där det står att de har skickat en fraktsedel jag ska använda för att skicka tillbaka cd-skivorna. När de får dem skickar de dem till Dell och när de fått pengar från Dell ska de återbetala mig.

Idag dök det upp 300 kr från Dustin på mitt konto!

Jag vill tacka Annica Molin och Dustin Home för trevligt bemötande och snabba svar!

/Henrik Larsson
Hej!

Trevligt att det löste sig, vidarebefodrar detta till Annica.

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja (jm@dustin.se)
Problemlösare
Dustin AB
henla464
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av henla464 »

Hej!

Trevligt att det löste sig, vidarebefodrar detta till Annica.
Tack, gör gärna det!

/Henrik
CharlotteM

Säljarna väljer Linux

Inlägg av CharlotteM »

Det är väl märkligt!
Jag har farit runt som en skottspole bland återförsäljare av datorer och pratat om att jag absolut inte vill ha något med Microsoft att göra.
Flera av de försäljare jag pratat med säger sig själva använda någon form av Linux, ja faktiskt en majoritet av dem.
Jag har träffat på linuxanvändare på Mediamarkt, Onoff och Elgiganten. De finns säkert på fler ställen...
Varför gör dem det? För att Windows är bättre eller för att man kommit till en annan insikt?
När ska butikskedjornas ansvariga förstå att Linux är bra och att majoriteten av befolkningen skulle klara sig alldeles utmärkt med det utbud som här gives?
När ska datortillverkarna gör uppror mot Microsoft? Förmodligen aldrig då de säkert erhåller något i utbyte mot att inbilla folk att en naturlig del av en dator heter Windows.
Jag har råd att betala Microsoftskatten men jag vill inte göra det och jag tänker inte göra det.
Jag bor normalt i Kanada och tror att man kan köpa en bärbar från Dell där, med Linux. Det bär mig emot då jag vill ha "prickiga bokstäver" så att jag kan skriva till mina vänner i Sverige.

Hur kan man starta en samlad aktion för valfriheten?

Charlotte Midkiff, skitsur!
Användarvisningsbild
bbauto

Re: Säljarna väljer Linux

Inlägg av bbauto »

CharlotteM skrev:Det är väl märkligt!
Jag har farit runt som en skottspole bland återförsäljare av datorer och pratat om att jag absolut inte vill ha något med Microsoft att göra.
Flera av de försäljare jag pratat med säger sig själva använda någon form av Linux, ja faktiskt en majoritet av dem.
Jag har träffat på linuxanvändare på Mediamarkt, Onoff och Elgiganten. De finns säkert på fler ställen...
Varför gör dem det? För att Windows är bättre eller för att man kommit till en annan insikt?
När ska butikskedjornas ansvariga förstå att Linux är bra och att majoriteten av befolkningen skulle klara sig alldeles utmärkt med det utbud som här gives?
När ska datortillverkarna gör uppror mot Microsoft? Förmodligen aldrig då de säkert erhåller något i utbyte mot att inbilla folk att en naturlig del av en dator heter Windows.
Jag har råd att betala Microsoftskatten men jag vill inte göra det och jag tänker inte göra det.
Jag bor normalt i Kanada och tror att man kan köpa en bärbar från Dell där, med Linux. Det bär mig emot då jag vill ha "prickiga bokstäver" så att jag kan skriva till mina vänner i Sverige.

Hur kan man starta en samlad aktion för valfriheten?

Charlotte Midkiff, skitsur!
Jag känner igen det där... Det har egentligen inte så mycket med om man har råd med Windowsskatten eller ej, det är helt enkelt ett principiellt FEL. Om man nu levererar med ett OP som kunden inte vill ha, så borde MS snarare betala kunden och inte vice versa. Dom använder ju dig/kunden som reklampelare och sätter samtidigt effektivt stopp för all konkurrens, vilket missgynnar dig som kund och utvecklingen i stort. Jag kan dock tänka mig ett upplägg som på Mobiltelefoner, du får datorn för 1Kr om du väljer att behålla Windows på datorn. ;D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"