Min nya tomma hårdisk tänker jag helt tillägna Ubuntu, med en rot-,en /home-och en swappartition.
Dock har jag efter att ha plöjt igenom diverse trådar inte blivit klar över lämpligaste kombinationen av primär resp. logiska partitioner eller om det inte har någon större betydelse. Mig tycks det enklast med logiska rakt över.
Någon som kan reda ut evetuella för-och nackdelar ??
Primär eller logisk ??
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Primär eller logisk ??
Du kan enbart ha fyra primära partitioner. I en logisk partition kan du ha flera.
Ska du ha tre partioner går det bra att skapa tre primära.
Ska du ha tre partioner går det bra att skapa tre primära.
Finns egentligen inga för- eller nackdelar med hur du väljer att ha det. Själv har jag alla Ubuntu-partitioner på logiska partitioner.queson skrev:Min nya tomma hårdisk tänker jag helt tillägna Ubuntu, med en rot-,en /home-och en swappartition.
Dock har jag efter att ha plöjt igenom diverse trådar inte blivit klar över lämpligaste kombinationen av primär resp. logiska partitioner eller om det inte har någon större betydelse. Mig tycks det enklast med logiska rakt över.
Någon som kan reda ut evetuella för-och nackdelar ??
Som mcNisse säger så kan man ha max fyra primära partitioner på en hårddisk. Vill man ha fler partitioner så behöver en av de primära partitionerna vara en utökad partition i vilken man skapar sina logiska partitioner.
Jag körde helt med primära först, men de tog slut fort, särskilt som jag dual-bootar med windows, så jag gick över till logiska (/, /home, /boot och swap). Men så länge du bara ska ha ett linuxsystem installerat så kan du nog klara dig med primära