Hej!
Jag skulle vilja prova på Windows 7, och tänkte installera det som en dual boot jämsides Ubuntu. Jag har två hårddiskar i datorn, en som Ubuntu är installerad på, och en annan som jag faktiskt inte använder.
Så jag undrar om det går att installera Win7 på den andra hårddisken. Jag har aldrig gjort det tidigare, men går det att fixa i Gparted?
Installera Windows jämsides Ubuntu
Re: Installera Windows jämsides Ubuntu
Problemet som du dyker på är att Windows tar bort din boothanterare och ersätter den med sin egen, om man installerar Windows först och sen Ubuntu så tar Ubuntu hänsyn till det först installerade operativsystemet och lägger in det i sin boothanteraren så att att man välja vilket man skall använda men det gör inte Windows så installerar du Windows efter du har installerar Ubuntu så kommer du inte åt Ubuntu.Paer skrev:Hej!
Jag skulle vilja prova på Windows 7, och tänkte installera det som en dual boot jämsides Ubuntu. Jag har två hårddiskar i datorn, en som Ubuntu är installerad på, och en annan som jag faktiskt inte använder.
Så jag undrar om det går att installera Win7 på den andra hårddisken. Jag har aldrig gjort det tidigare, men går det att fixa i Gparted?
Måste jag installera om Ubuntu också då om jag vill ha båda?
Nej, det behöver du inte göra. Du behöver en LiveCD för att fixa till grubs MBR igen.Paer skrev:Måste jag installera om Ubuntu också då om jag vill ha båda?
Alternativet är att du pluggar ur alla diskar förutom den du ska installera Windows på. När installationen är klar pluggar du i de andra diskarna igen.
Sen behöver du oberoende hur du gör uppdatera grubs bootmeny så att du kan boota upp Windows från den.
Om vi antar att du installerat Windows på sdb1, dvs första partitionen på andra disken då gör du så här när du startat upp Ubuntu igen.
Editera grubs bootmeny
Kod: Markera allt
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
Kod: Markera allt
title Microsoft Windows 7
root (hd1,0)
savedefault
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
chainloader +1