Partitioner

ephioz

Partitioner

Inlägg av ephioz »

Jag har aldrig använt linux förr så det hela är ganska nytt för mig. Men nu skall jag i alla fall installera ubuntu i min bärbara. Det som jag funderar på är hur jag skall dela in min hårddisk. I min windowsdator brukar jag ha en skild partition för systemfilerna så att det är lätt att formatera om ifall det blir några problem. Samma idé borde väl vara bra i linux? Hur stor skall då partitionen vara för ubuntu-systemfilerna? Hur mycket utrymme behövs ungefär? Hur kommer sekundära partitioner att se ut? kan man välja vilka mappar/filer man sätter dit typ /home? Vad är smartast? Och hur mycket utrymme behöver jag reservera för swap om jag har 1gb minne? Det blev många frågor det här som jag säkert kommer på svaret till småningom, men det kan ju ända vara trevligt att veta innan man sätter igång med det hela ;)
Användarvisningsbild
Apskaft

Partitioner

Inlägg av Apskaft »

vad jag vet så brukar man väll ha dubbelt så stor swap som ram minnet, så 2048mb, men själv hade jag nog lagt den på ca 1,5Gb. det är vad jag kan säga nu, skriver kanske mer sen :P
if it's by Microsoft it's good... or not?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Partitioner

Inlägg av ozamosi »

Förr sa man alltid 2xRAM, men när RAM-minnena växt har SWAP-partitionerna inte behövt växa lite mycket. Det finns nästan lika många svar på frågan "hur mycket swap behöver jag" som det finns linuxanvändare. Jag skulle nog snarare säga 1GB SWAP, men det är som sagt lite valfritt...

Eftersom hela systemet i Linux utgår från / kan du inte ha en separat systempartition - det blir istället tvärt om, dvs en separat hempartition (ja, det blir samma effekt, men du förstår kanske min poäng). Du kan montera vad du vill vart du vill. Jag har en separat hempartition till exempel.

Min rootpartition är på 10gig, men det används inte mycket mer än ca 2-3. Beroende på vad och hur mycket man installerar kan man nog fylla upp mer, så har du gott om hårddisk skulle jag rekomendera att du tar till systempartitionen rejält.

Och självklart ska man ta alla råd med en nypa salt, och anpassa det efter just ens egna användning av hårddisken. Dvs just det man inte vet första gången man installerar linux, och därför får chansa vilt och efter ett tag svära över att man gjorde fel när man har fyllt upp någon partition av hårddisken helt. Lycka till! :)
Användarvisningsbild
popstr
Kontakt:

Partitioner

Inlägg av popstr »

Separat partition för /home är en bra idé. Rotpartitionen bör vara minst 10 GB, även om man visst skulle klara sig långt med hälften. /home bör vara så stor som möjligt. Man kan partitionera upp disken ytterligare, men jag ser ingen mening med det på en skrivbordsdator.

Kom ihåg att du oftast kan ändra patitionerna i efterhand med t.ex. GParted, ett program som jag varmt rekommenderar.
[img width=350 height=19]http://img440.imageshack.us/img440/6985/userbar320716kg7.gif[/img]
"Människans frihet består inte i att hon kan göra vad hon vill,
däremot i att hon inte är tvungen att göra det hon inte vill."
Jean-Jacques Rousseau
Användarvisningsbild
Retardedpope

Partitioner

Inlägg av Retardedpope »

I kurslitteraturen vi fick i Linuxkursen tyckte de att man skulle ha följande partitioner:
swap
/
/boot
/home
/usr
/var
och möjligen
/tmp

(kolla denna sidan om du vill veta mer om de olika partitionerna: http://ubuntu-se.org/Wiki/Filsystem)

Själv har jag bara / och swap och jag tycker att det räcker alldeles utmärkt, men det kan vara en idé att ha en /home, framförallt om man vet att man kommer att behöva installera om systemet. Då kan det vara bra om man kan ha kvar personliga filer och inställningar, men annars kan man bara se till att ta backup på /home, så är det problemet löst.

Nu har jag en liten fråga:
Jag försökte att formatera 2,5 GB swap, men det blev bara 2 GB swap. Finns det en gräns som gör att man inte kan ha mer än 2 GB swap?
ephioz

Partitioner

Inlägg av ephioz »

Tack för alla tips, skall tänka på dem när jag partitionerar! :)
Okänd

Partitioner

Inlägg av Okänd »

[quote="Retardedpope"]I kurslitteraturen vi fick i Linuxkursen tyckte de att man skulle ha följande partitioner:
swap
/
/boot
/home
/usr
/var
och möjligen
/tmp[/quote]
Det stod möjligtvis inte skrivet vad det skulle vara bra för?
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"