Jag har fortfarande inte uppgraderat till Ubuntu 9.04 och det beror till stor del på att jag vill göra en total nyinstallation, då det är lite väl mycket saker som gått snett vid tidigare uppgraderingar, så det är för mycket att nysta i helt enkelt.
Men nu har jag ju en hel del som skiljer min installation från en ren installation i form av program som jag avinstallerat och andra program som jag installerat i efterhand, som passar mig bättre än det skräp som var med från början. Förutom det så har jag avinstallerat exempelvis OpenOffice.org och istället installerat original-OpenOffice.org så att jag nu har den betydligt snabbare och bättre 3.1 istället för värdelösa 2.4.1 eller sega 3.0.1. Nåja, onödiga detaljer att nämna kanske, men det var mest för att… ja, det vette fan…
Nåja, vad jag nu vill göra innan jag uppgraderar, är att skriva ett skript som installerar och avinstallerar åtminstone det mesta av det jag behöver respektive inte behöver automatiskt i ett enda kommando, men för att skriva ett sådant saknar jag lite kunskaper.
Vad skriptet inbegriper är ett antal saker, varav jag vet hur jag ska göra det mesta, men här och var har jag kunskapsluckor.
När det gäller vad som finns i originalförråden är det ju inga problem. Bara apt-get install program respektive apt-get remove program för respektive program, eller hur?
Men i vissa fall måste jag lägga till förråd. Det är väl bara att lägga till rader i /etc/apt/sources.list, eller hur? Exempelvis:
Kod: Markera allt
# Tänkte att man matar in version, exempelvis ”Jaunty”
# som argument till skriptet för att göra skriptet användbart
# på flera olika versioner av Ubuntu.
# Att man måste vara root när man kör skriptet är kanske
# uppenbart.
echo "deb http://ppa.launchpad.net/cdekter/ppa/ubuntu $1 main" >> /etc/apt/sources.list
Och givetvis lämnar jag felkontroller och liknande därhän i detta resonemang för att fokusera på ämnet.
Hur som helst, ofta ska man ju ha en nyckel också och då brukar alla instruktioner raskt gå över FRÅN terminalen TILL att man startar upp System → Administration → Programvarukällor och går vidare därifrån. Men visst borde man även kunna göra detta via ett skript? Vi förutsätter att jag har nyckelfilerna tillgängliga och att de ligger i samma mapp som skriptet.
Så HUR autentiserar jag förrådet i skriptet?
Vissa program finns inte i förråd, i alla fall inte om jag ska ha de senaste versionerna och inte Ubuntus egna uråldriga skitversioner. Har man väl laddat ner dem är det ju bara att köra deb-paketet. Om jag vet var ett deb-paket finns och vad det heter (kanske kan vara knepigt i och för sig, om olika versioner har olika namn…), hur laddar jag enklast hem det med ett skript?
Efter att jag fått ordning på ovanstående kommer nog några program att återstå som jag måste installera manuellt, men då jag tror att dessa inte är så många tänkte jag bara låta skriptet tala om för mig vilka program eller paket det rör sig om, ett i taget för varje gång jag trycker ↵, så att jag inte glömmer något…