Spotify error 117, kan ej logga in.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
zemren
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Spotify error 117, kan ej logga in.

Inlägg av zemren »

Hej, jag vill köra spotify genom wine med får error 117 när jag ska logga in.

"A firewall may be blocking your Internet connection (error 117). Additionally you could try to change the currently used proxy settings"

Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an detta problem. Jag har försökt öppna en port i routern men utan lycka, spotify funkar utan problem i windows.
Jag har testat några alternativ jag hittat på div forum om hur man skulle ändra från dynamisk till statisk ip men fick inte till det heller. Är det någon här som varit med om samma problem och har ni lyckats lösa det?

Mvh
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Spotify error 117, kan ej logga in.

Inlägg av ebbot »

Det kanske inte är fel på installationen...

http://getsatisfaction.com/spotify/topi ... et_spotify

http://getsatisfaction.com/spotify/topi ... et_spotify

PS. getsatisfaction är spotifies forum.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
zemren

Inlägg av zemren »

Tack för tipset men verkar inte vara så att problemet är kopplat till användarnamnet då det funkar i windows. Kan det ha att göra med någon inställning i brandväggen i Ubuntu? den ska ju inte vara aktiverad per default men kanske det är något tokigt ändå, hur kollar jag detta. ubuntu 8.10 kör jag.

Mvh
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Brandväggen borde inte ställa till något för dig. Brandväggen i Ubuntu heter ufw och kan startas eller stängas av genom följande:

Kod: Markera allt

sudo ufw enable
sudo ufw disable

alternativt följande:

sudo /etc/init.d/ufw start
sudo /etc/init.d/ufw stop
Spotify använder vad jag vill minnas port 4070. För att öppna port 4070 för tcp (förutsatt att brandväggen är igång):

sudo ufw allow 4070/tcp
Jag tvivlar på att det är brandväggen eftersom den inte är aktiverad från början.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
zemren

Inlägg av zemren »

Nej det ville sig inte nu heller, om man ska använda sig av en manuell proxy är det någon som har en aning om var man ska leta fram vilka uppgifter man ska använda?

Mvh
zemren

Inlägg av zemren »

Lyfter, ingen som kan tänka på något mer tips? kör ni spotify i wine utan problem?
joeldaalv

Inlägg av joeldaalv »

Hmm. Jag har kört Spotify finfint i Wine, men nu sedan jag omformaterade min dator tycks jag ha drabbats av samma problem.

Det jag skulle kunna tänka mig är att det är Wine som krånglar och hindrar Spotify från att gå ut på Internet.
Jag ska undersöka saken lite närmare, återkommer.
winehq.org kan du annars kika in på, de kanske nämner något.
joeldaalv

Inlägg av joeldaalv »

Okej, detta var skumt. Jag fick error 117, men efter en omstart fungerade allt.

Det jag gjorde var att köra Songbird i Wine, och testade huruvida Wine släppte igenom någon internettrafik överhuvudtaget.

Har du några andra program i Wine som använder internet? Fungerar de?
zemren

Inlägg av zemren »

För min del har det löst sig men jag kan ej svara på varför, det som har hänt är:

Instalerat en mängd uppdateringar sedan jag provade starta spotify senast.

Instalerat en ny router, den är helt >"nollad" utan några konfigurerade porter eller dyl.

Något av ovanstående kan ha löst problemet eller så är det bara slumpmässigt.

Däremot så tystnar spotify slumpmässigt då och då och måste startas om.
hakka
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av hakka »

Jag har samma problem med att jag får proxyfelet. Har ingen bra förklaring till varför det börjar fungera. Däremot har jag en lösning till ditt problem med att spotify hänger sig eller att ljudet slutar fungera efter ett tag. Jag hade samma irriterande fel förut och det visade sig vara att jag körde en version av Wine som hade denna bugg. Uppgradera din install av Wine till minst ver. 1.1.24 så ska du se att det problemet försvinner.
hakka
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av hakka »

Jag hittade en lösning på problemet vad gällde mig iaf. Det jag märkte var att på jobbet fungerar det utan problem. Så jag har löst det genom att VPN:a till jobbet och sedan köra spotify. Så jag kikade i /etc/resolv.conf filen för att se namn servrarna som min pc går via. Där fick jag se att jobbets DNS servrar fortfarande låg kvar??? resolv.conf ska uppdatera sig när man byter nätverk, men av någon anledning så gör inte min det. Jag editerade denna manuellt som ROOT och tog bort jobbets DNS servrar och VOILA det fungerar.

Hoppas detta löser problemet för er andra med. Dvs har ni varit connectade till något annat nätverk med PC'n så kan detta då vara erat problem också.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"