Lyckas inte boota Kubuntu live cd

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Lyckas inte boota Kubuntu live cd

Inlägg av JeyPeyy »

Efter ett litet äventyr bland olika distributioner har jag bestämt mig för att gå tillbaka till (K)ubuntu. Men när jag bootar Kubuntu-skivan startar aldrig grubgfx (menyn som är det första som ska visas), vilket innebär att jag inte kan installera Kubuntu. Jag har kollat md5sum och har bränt om skivan flera gånger, med samma resultat varje gång. Någon som vet vad problemet är?

Om ni inte har någon lösning skulle jag vilja veta om alternate-skivan är komplicerad eller inte. Är det t.ex. svårt att installera Kubuntu på en redan existerande linux-partition?

Tack!
Senast redigerad av 1 JeyPeyy, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Re: Lyckas inte boota Kubuntu live cd

Inlägg av JeyPeyy »

alternate-skivan funkar inte heller. Det är konstigt eftersom min gamla ubuntu-8.10-skiva funkar. Kanske är det infraRecorder det är fel på?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Nu är det svårt att veta vad som inte fungerar för dig. Men ibland förekom det att jag fick problem med mina skivor också. Men aldrig mer nu, det är ett faktum. Jag har en maskin med Windows stående också, tro det om ni vill. Men den används mycket sällan. Men faktum är att jag bränner alla mina skivor i den maskinen. Med programmet CDBurnerXP 4.2.4.1430 (Av: Stefan Haglund) har inte misslyckats med någon bränning sen började använda det här programmet. Jag bränner alltid mina Linux skivor på låg hastighet (8 max). Har inte slängt en ända skiva, inget spill. Nu kommer antagligen en del att gå i taket, men det får jag ta. Jag är inte nöjd med Linux/program alternativ till CD/DVD bränning. Programmen uppfyller helt enkelt inte de kraven jag ställer på funktionalitet och säker bränning. Visst ibland funkar det utmärkt med Linux alternativ för cd/dvd bränning. Men aldrig hundra procent. Jag ställer de kravet, så vida jag inte själv har klantat mig och har fel på iso filen.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Jag håller med angående bränning i linux - fast bara delvis. Jag har testat k3b, gnome-baker, brasero och diverse övriga program/frontends, och ingen av dessa har fungerat bra. Ingen av dessa har egentligen fungerat överhuvudtaget.
Det finns dock bra verktyg som gör jobbet; wodim. För att bränna skivavbilder kan det inte bli enklare, lite mera jobb när man ska bränna t.ex audio-cd's eller rena dataskivor. Lösningen på detta heter mkisofs som då skapar en iso-fil av det som brännas skall, och sedan använder man då wodim som vanligt.
För den bekväma finns det ett riktigt schysst (svenskt!) frontend som använder just dessa här; http://bashburn.dose.se/
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Har du kontrollerat att ISO-filen är OK? Alla program fungerar bra, dmz har bara en fetish för textbaserade program. Har du även kontrollerat att BIOS har CD/DVD-eneheten som första val vid boot?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

CDBurnerXP gjorde susen. Infrarecorder verkar inte fungera perfekt.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"