Joomla eller Drupal [LÖST]
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Joomla eller Drupal [LÖST]
Tjenare...
Jag tänkte börja kika lite på CMS och har kikar på Joomla och Drupal.
Eller ska jag stanna kvar i Dreamweaver och börja fibbilura med deras grejs?
Skriver det mesta själv men har använt DW för en del fix. Men har sett att man kan organisera en del där, det är väl mkt det man har Joomla och Drupal till? eller är jag ute och cyklar i snöstormen utan kläder igen?
Vilket är roligast, lättast, nybörjarvänligast osv?
Sen vet någon om det finns någon schysst lättöverskådlig guide över grunderna?
har tittat på några men de verkar så knepiga. men det är kanske bara jag.
Har kikad på dessa:
http://help.joomla.org/content/category/47/101/280/
http://www.compassdesigns.net/tutorials.html
tack för mina 2 cents
Jag tänkte börja kika lite på CMS och har kikar på Joomla och Drupal.
Eller ska jag stanna kvar i Dreamweaver och börja fibbilura med deras grejs?
Skriver det mesta själv men har använt DW för en del fix. Men har sett att man kan organisera en del där, det är väl mkt det man har Joomla och Drupal till? eller är jag ute och cyklar i snöstormen utan kläder igen?
Vilket är roligast, lättast, nybörjarvänligast osv?
Sen vet någon om det finns någon schysst lättöverskådlig guide över grunderna?
har tittat på några men de verkar så knepiga. men det är kanske bara jag.
Har kikad på dessa:
http://help.joomla.org/content/category/47/101/280/
http://www.compassdesigns.net/tutorials.html
tack för mina 2 cents
Senast redigerad av 1 ennepop, redigerad totalt 18 gånger.
/yours truly Mr Pop
- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Re: Joomla eller Drupal
Det beror väl lite på vad du ska göra. Själv föredrar jag Wordpress även som CMS, och phpBB3 som forum om man behöver det. När jag testade Joomla och Drupal förr kände jag att det fanns många möjligheter, men att allt var lite sämre. Forummodul hade för få funktioner, likaså bloggdelen etc. Men det har nog ändrats, det var längesedan jag testade dem.
/ Mattias från designbilder.se
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Finns ju kompozer i förrådet också. Påminner lite om dreamweaver. Dock så är det en bugg i programmet som gör att den stänger ner sig om man försöker använda menyerna högst upp.
Vet inte hur det är i nyaste versionen dock.
Sen kan man ju alltid öppna t.ex. gedit (eller vilken texthanterare man nu föredrar) och skriva allt för hand
Sen kan man ju alltid öppna t.ex. gedit (eller vilken texthanterare man nu föredrar) och skriva allt för hand

-
Jo har märkt det med kompozer. Så la ner det projektet efter ett par crashar faktiskt.XTR3M3 skrev:Finns ju kompozer i förrådet också. Påminner lite om dreamweaver. Dock så är det en bugg i programmet som gör att den stänger ner sig om man försöker använda menyerna högst upp.
En del skrivs i Notepad idag. Men gillar att välja färger och sådant med Dreamweaver. Ser det snabbare. Vanesak kanske.
/yours truly Mr Pop
Drupal har haft mindre antal kända säkerhetshål än Joomla och Wordpress har också haft en hel del problem. Jag hade satsat på Drupal och sedan skitit i att installera några som helst onödiga tillbehör då dessa inte säkerhetskontrolleras på samma sätt som själva "huvuddelen" av mjukvaran.
Det är sedan mycket viktigt att man är snabb och uppdaterar oavsett vilket system man väljer att köra eftersom det kommer säkerhetsuppdateringar på löpande band gällande samtliga av dessa applikationer.
Tänk bara att det ofta blir mer och komplicerade problem ju mer tillbehör man väljer att installera med sitt cms
// rancor
Det är sedan mycket viktigt att man är snabb och uppdaterar oavsett vilket system man väljer att köra eftersom det kommer säkerhetsuppdateringar på löpande band gällande samtliga av dessa applikationer.
Tänk bara att det ofta blir mer och komplicerade problem ju mer tillbehör man väljer att installera med sitt cms
// rancor
-
Okej...rancor skrev:Drupal har haft mindre antal kända säkerhetshål än Joomla och Wordpress har också haft en hel del problem. Jag hade satsat på Drupal och sedan skitit i att installera några som helst onödiga tillbehör då dessa inte säkerhetskontrolleras på samma sätt som själva "huvuddelen" av mjukvaran.
// rancor
Vill hålla det på en enkel nivå då det är det mina kunder idag söker. men vill kunna erbjuda lite mera. Därav kom jag in denna banan. Det blir en del att läsa. Får starta nån testserver och leka loss en vecka eller nåt.
Tacksam för svaret
/yours truly Mr Pop
-
att det kommer säkerhetsuppdateringar på löpande band... i mitt huvud låter det som det kommer 302 paket i timmen.rancor skrev:Drupal har haft mindre antal kända säkerhetshål än Joomla och Wordpress har också haft en hel del problem. Jag hade satsat på Drupal och sedan skitit i att installera några som helst onödiga tillbehör då dessa inte säkerhetskontrolleras på samma sätt som själva "huvuddelen" av mjukvaran.
// rancor
Men är det mer 1 i veckan eller mer sällan?
bara på ett ungefär...
Kan man ha autouppdateringar på något sätt?
/yours truly Mr Pop
Vad gäller säkerhetsuppdateringar för Drupals grundpaket så kommer det väl ungefär en sådan per månad, lite knappt. Därtill kommer även säkerhetsuppdateringar för specifika tilläggsmoduler. Se http://drupal.org/security för mer info.
-
så lat man känner sig iblandandol skrev:Vad gäller säkerhetsuppdateringar för Drupals grundpaket så kommer det väl ungefär en sådan per månad, lite knappt. Därtill kommer även säkerhetsuppdateringar för specifika tilläggsmoduler. Se http://drupal.org/security för mer info.

men tack
/yours truly Mr Pop
-
Kan man lägga in din befintliga sida om man väljer nån av dessa? En egenknackad sida? Eller är det alltid WYSIWYG i dessa fall? :S
/yours truly Mr Pop
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Asså, det beror såklart vad det är för typ av 'sida' man skall göra, men att använda en CMS i botten ger ju en miljon mer möjligheter i förlängningen jämfört med att hacka själv idag... (om man inte är PHP-nisse då, hehe)
Vilken CMS? Beror ju på vilka behov man har. Wordpress är ju enkel och har en massa möjligheter, men den är i botten en bloggmotor så jag hade inte använt den till vad som helst... Joomla & Drupal är ju bredare i funktionaliteten och kan dessutom utökas med plugins. Det finns alltså ett ton pluggar till WP också, men bottenplattan är lite snävare.
Joomla eller Drupal (eller annan CMS)? Joomla verkar ha större potential sett till kommersiella plugins och teman, men omges av en skum licens - en licens som dessutom är väldigt impopulär i open-source-kretsar.
Skall man kombinera portal med forum så finns det överbryggande plugins och problemet ligger mest i att lösa ett enhetligt utseende. Jag har lyckats få igång Joomla med PHPBB och Wordpress MU (multiuser) samt Java-chat med en enskild login för allihop, men HOLY MOLY vad mycket jobb och pill det var...
HUpp, hoppas det var nån hjälpsam info iaf...
Vilken CMS? Beror ju på vilka behov man har. Wordpress är ju enkel och har en massa möjligheter, men den är i botten en bloggmotor så jag hade inte använt den till vad som helst... Joomla & Drupal är ju bredare i funktionaliteten och kan dessutom utökas med plugins. Det finns alltså ett ton pluggar till WP också, men bottenplattan är lite snävare.
Joomla eller Drupal (eller annan CMS)? Joomla verkar ha större potential sett till kommersiella plugins och teman, men omges av en skum licens - en licens som dessutom är väldigt impopulär i open-source-kretsar.
Skall man kombinera portal med forum så finns det överbryggande plugins och problemet ligger mest i att lösa ett enhetligt utseende. Jag har lyckats få igång Joomla med PHPBB och Wordpress MU (multiuser) samt Java-chat med en enskild login för allihop, men HOLY MOLY vad mycket jobb och pill det var...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Nej, den där GPL-licensen är ju inget man vill beblanda sig med :Pfarmfield skrev:Joomla verkar ha större potential sett till kommersiella plugins och teman, men omges av en skum licens - en licens som dessutom är väldigt impopulär i open-source-kretsar.
http://www.joomla.org/about-joomla.html
- farmfield
- Kontakt:
Det var det här - http://www.linux.com/archive/articles/114451 - jag tänkte på... Försök inte förlöjliga mig, då blir jag förbannad.andol skrev:Nej, den där GPL-licensen är ju inget man vill beblanda sig medfarmfield skrev:Joomla verkar ha större potential sett till kommersiella plugins och teman, men omges av en skum licens - en licens som dessutom är väldigt impopulär i open-source-kretsar.

Nu tror jag att vi pratar förbi varandra på något vis. Både Joomla och Drupal är ju licenserade under GPL. Varför skulle den licensen vara skum i Joomlas fall, men inte i Drupals fall? Vad gäller artikeln du länkar till så tar det förvisso upp att det är finns (framförallt) plugin-utvecklare som inte vill hålla sig till GPL. Dessa utvecklare verkar dock vara mer åt det kommersiella hållet än att representera det klassiska open-source-lägret.farmfield skrev:Det var det här - http://www.linux.com/archive/articles/114451 - jag tänkte på... Försök inte förlöjliga mig, då blir jag förbannad. >:(andol skrev:Nej, den där GPL-licensen är ju inget man vill beblanda sig med :Pfarmfield skrev:Joomla verkar ha större potential sett till kommersiella plugins och teman, men omges av en skum licens - en licens som dessutom är väldigt impopulär i open-source-kretsar.
Fast visst finns det gott om open-source-utvecklare som inte gillar GPL, utan istället föredrar licenser utav BSD-stuk. Att däremot påstå att GPL är en licens som generellt sett är impopulär i open-source-kretsar tycker jag däremot låter märkligt.
-
tackar. hjälpte faktiskt en hel del.farmfield skrev:Asså, det beror såklart vad det är för typ av 'sida' man skall göra, men att använda en CMS i botten ger ju en miljon mer möjligheter i förlängningen jämfört med att hacka själv idag... (om man inte är PHP-nisse då, hehe)
Jag ska alltså göra om FYRA sidor säger du, eftersom det ger 1000000 fler möjligheter...

jag fortsätter jakten på vilken som passar bäst för mig, Joomla och Drupal ligger på vars en server nu.
Tack för hjälpen so far
/yours truly Mr Pop
- farmfield
- Kontakt:
Det gjorde jag inte, jag visste att det var gnäll om licenser och uttryckte mig felaktigt. Jag tror du fattar det.andol skrev:Att däremot påstå att GPL är en licens som generellt sett är impopulär i open-source-kretsar tycker jag däremot låter märkligt.
Joomla är impopulärt i vissa kretsar eftersom dom marknadsför (och tydligen får viss finansiering via) extensions baserade på proprietär källkod och deras core-team med det anses "sälja sig" till kommersiella partners och stängd kod - vilket artikeln jag länkade till handlar om.
Så jag uttryckte mig fel och rättade detta genom att länka till vad jag menade. Om du fortfarande vill låtsas som om du inte förstår vad jag pratar om så vet jag tyvärr inte hur jag skall förenkla det mer...

Re: Joomla eller Drupal [LÖST]
Nej, jag förstod faktiskt inte vad du menade, utan tyckte mest du uttryckte dig väldigt märkligt. Nu tror jag dock att jag förstår.
- farmfield
- Kontakt:
Re: Joomla eller Drupal [LÖST]
Då är det jag som överreagerade. Ber om ursäkt.andol skrev:Nej, jag förstod faktiskt inte vad du menade, utan tyckte mest du uttryckte dig väldigt märkligt. Nu tror jag dock att jag förstår.
Jag visste att det var nåt med licensen som folk inte gillade och nu när jag kollade upp det igen - för det var ett tag sedan - så var det ju inte Joomla's licens som var problemet utan just det där med extensions-grejen... Jag menade såklart inte att GPL är 'skum' eller att den inte är accepterad inom FOSS-kretsar, hehe, för det hade ju varit lite märkligt om det vore så...