[LÖST]Versioner av Ubuntu och paketen därtill...

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
cthulhu

[LÖST]Versioner av Ubuntu och paketen därtill...

Inlägg av cthulhu »

Jag har inget internet på min ubuntu-maskin. Detta är utan tvekan en akilleshäl i ubuntu enligt mig, eftersom så fort något skall göras är svaret "ladda ner det". Jag har nu installerat alla nödvändiga program genom att ladda ner manuellt från en Windows dator (=jobbigt!). Om jag nu skall uppgradera datorn från 8.10 måste jag väl ladda ner alla paket igen, eller?

Vad gör det för skillnad om man installerar paket för Intrepid på Jaunty? Jag kan ju fortfarande installera WinZip för Windows 3.1 på min Windows XP. Går det överhuvudtaget att installera paket från tidigare ubuntu-versioner på en nyare ubuntu-distro?

Tänkte ställa en onödig fråga: Finns Karmic att ladda ner som ISO-fil?

Måste jag gå över till debian för att kringgå denna brist med support för icke-uppkopplade datorer.
Om det ändå fanns ett sätt att ladda ner filerna som behövs på en gång från en Windowsdator.

(så som jag nu gör, gör jag ett nerladdnings skript i synaptic, sedan får jag klippa och klistra in alla länkarna i min web browser!)
Senast redigerad av 1 cthulhu, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Versioner av Ubuntu och paketen därtill...

Inlägg av mcNisse »

Jag rekomenderar att du laddar ner och bränner dvd:n om du har möjlighet. Den ska innehålla hela main och restricted förråden...

Här hittar du en dagsfärsk karmic version: http://cdimage.ubuntu.com/dvd/current/
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Jag rekomenderar att du laddar ner och bränner dvd:n om du har möjlighet. Den ska innehålla hela main och restricted förråden...
Jag förmodar att du menar Debian då.

(Program som är viktiga för mig är åt det vetenkapliga till så som LaTeX (TexLive?), Grace, mm, Kile/TexMaker, och andra nyttigheter, FluxBox, MusicOnConsole, VLC, m.m.)

Tack för svaret.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Nej, jag menar inte debian, Jag menar ubuntu. Kulla länken som jag gav dig :)
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Du ska inte installera paket för intrepid eller annat på en installatin av ex jaunty. Paket är byggda emot den version som de är avsedda för. Om man installerar paket som inte är byggda för det man kör så finns det stor risk att man får problem med kraschande system då paketens binärer är länkade emot programbibliotek (libs) som är av andra versioner som kanske inte finns på ditt system längre ens eller har andra namn (minst versionsnamn). Det kan också ha ändrats i deras api:er och annat. Att göra så är minst sagt lotteri, ibland kanske det kan funka med lite tur och andra gånger så kan man i värsta fall få ett obrukbart system. Normalt så spärras det också vid installation för att beroenden inte tillfredställs men sånt kan ju den envisa "forca" in ändå vilket inte är att rekommendera (det kan även vara så att det inte varnas men inte ska köras in ändå om det bara är version av paket som skiljer).

Hur och vad man kan göra från en windowsdator låter jag vara osagt men du kan ju minst ladda ner paket där. Det finns ett verktyg som heter aptoncd (http://aptoncd.sourceforge.net) som man kan skapa ett extra förråd/repo på en cd man bränner ut. På så sätt kan du bränna en cd med nya paket och sedan ta med dig till datorn utan uppkoppling och lägga till cdn som källa i synaptic och sedan uppdatera/installera precis som det vore vilken repo som helst. På windows kan du ju i värsta fall ladda ner paketen som du vill ha och sedan boota ubuntu (livecd) från ett usb-minne på windowsburken och därefter bränna ut de nedladdade paketen med hjälp av t ex APTonCD. Om du så klart inte gör allt direkt från från live-booten...
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Nej, jag menar inte debian, Jag menar ubuntu. Kulla länken som jag gav dig
Aha, jag trodde det var en cd (pga adressnamnet), men nu ser jag att det är en dvd.

Så om jag installerar från den DVD:n, så får jag hela förrådet av paket. Om jag sedan i oktober ominstallerar operativsystemet till den färdiga stabila utgåvan av Karmic, kan jag fortfarande använda samma DVD för att installera alla program från?

Jo, förresten, jag har använt mig rätt flitigt av aptonCD, men det blir ju pilligt i längden med alla paket hit och dit, och alla beroenden som man måste lösa manuellt. Har till och med laddat ner en version av Debian Lenny som jag tänkte testa. (har jag syndat nu?)

Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

cthulhu skrev:Så om jag installerar från den DVD:n, så får jag hela förrådet av paket. Om jag sedan i oktober ominstallerar operativsystemet till den färdiga stabila utgåvan av Karmic, kan jag fortfarande använda samma DVD för att installera alla program från?
Nej, det kan du inte. Du behöver hämta DVD:n för den färdiga releasen. Alla program finns inte inte, om jag fattade det hela rätt är det bara Main and Restricted förråden som ligger på DVD:n. Behöver du program från något annat förråd måste du trixa igen.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Aha, då får jag nog användning av den där Debian DVD:n jag just hämtade...

Jag återkommer till ubuntu när det går att ladda ner .iso-filer av förråden som i Debian, för den där karmic-länken var den första dvd-iso:n jag någonsin sett för en Ubuntu-version.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"