Formatera hårddisk utan CD?
Formatera hårddisk utan CD?
Jag har en netbook, d.v.s en väldigt liten bärbar dator som jag kör ubuntu på. Nu ska den säljas iväg och jag vill därför formatera den.
Eftersom den är så liten har den ingen Cd-spelare, utan jag har installerat Ubuntu via USB minne.
Om jag vill formatera datorn, tömma den totalt! Hur gör jag?
Eftersom den är så liten har den ingen Cd-spelare, utan jag har installerat Ubuntu via USB minne.
Om jag vill formatera datorn, tömma den totalt! Hur gör jag?
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Formatera hårddisk utan CD?
Jag skulle tro att du behöver få tag på en extern cd/dvd-spelare. Vet ej om det finns nått annat sätt. Säkert nån annan som vet.

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
boota från en usb-pinne.
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Det jag spontant kom att tänka på är att boota GParted från USB och använda det för att formatera disken
http://gparted.sourceforge.net/liveusb.php
http://gparted.sourceforge.net/liveusb.php
- mcNisse
Skriv över hela disken med nollor, dvs /dev/zero. dd if=/dev/zero of=/dev/sdX där du byter ut X mot rätt bokstav fär disken du vill kvadda. Sedan kan du vara "snåll" och partitionera disken och formattera den.
håller med mcNisse.mcNisse skrev:Skriv över hela disken med nollor, dvs /dev/zero. dd if=/dev/zero of=/dev/sdX där du byter ut X mot rätt bokstav fär disken du vill kvadda. Sedan kan du vara "snåll" och partitionera disken och formattera den.
man får inte tro att all data försvinner från en hårddisk bara för att man formaterar den, om det är det du är ute efter?
btw, välkommen till vårt forum!
mvh Rune.K
Kvadda? Som det oproffs i Linux jag är känner jag att jag måste fråga.mcNisse skrev:Skriv över hela disken med nollor, dvs /dev/zero. dd if=/dev/zero of=/dev/sdX där du byter ut X mot rätt bokstav fär disken du vill kvadda. Sedan kan du vara "snåll" och partitionera disken och formattera den.

Jag skriver helt enkelt det där i terminalen för att tömma hårddisken på data?
- mcNisse
När du gör som jag skriver skriver du över hela disken. jag menar verkligen allt, mbr, partitioneringstabbeller och all data. Du har ju inte sönder disken, så kvadda är en överdrift

ja, du behöver root behörighet och inga partitioner från disken ska vara monterade.Jag skriver helt enkelt det där i terminalen för att tömma hårddisken på data?