Hej jag har ett skript jag skrivit som jag vill att datorn kör när en användare har loggat in.
scriptet ligger för tillfället i /etc/init.d/
Altså
1. startar man daton
2. skriver login namn
3. skriver lösenord
4. desktop visas
5. skriptet köres (I bakgrunden helst)
Hur dånar man det?..
Starta skript vid användar login? [LÖST]
Starta skript vid användar login? [LÖST]
Senast redigerad av 1 magnus-s, redigerad totalt 27 gånger.
Re: Starta skript vid användar login?
Om det ska köras för alla användare så kan du anropa det ifrån /etc/profile. Vill du istället lösa det på individuell basis kan du istället använda dig utav ~/.profile.
Förövrigt så verkar /etc/init.d/ som ett minst sagt märkligt ställe att placera dylikt skript.
Förövrigt så verkar /etc/init.d/ som ett minst sagt märkligt ställe att placera dylikt skript.
Tack för svar får prova när jag kommer hem.
Jag flyttade över skriptet till /usr/bin/
och adderade den raden i slutet av /etc/profile
Jag flyttade över skriptet till /usr/bin/
och adderade den raden i slutet av /etc/profile
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Du bör nog lägga det i /usr/local/bin. Det funkar med /usr/bin, men det är inte tänkt att katalogen skall användas för "egna" script i första hand. Skapa /usr/local/bin om den inte finns redan.Jag flyttade över skriptet till /usr/bin/
Vill du att scriptet skall köras specifikt som en del av gnome's startup, så kan man skapa en "launcher" (eller vad det nu kalla på svenska) på skrivbordet, och flytta den till /etc/xdg/autostart/ så gäller den för alla användare, och dom kan enkelt deaktivera detta (per användare) i System>Preferences>Startup applications.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
tack för tipset men jag anvdär inte gnome desktop på den här daton utan LXDE desktup...
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ok, men det är en freedesktop.org standard, så det gäller inte bara gnome. Gnome har däremot verktyg för att deaktivera startposter via ett GUI.
Tipset jag gav dig bör funka för de flesta skrivbordsmiljöer som följer dessa standarder inkl. lxde.
Man kan t.ex kopiera en "launcher" från /usr/share/applications/ till /etx/xdg/autostart, eller kopiera en dit som man modifierar till behag. Det är bara en textfil, så det är inte så invecklat.
Men funkar /etc/profile eller ~/.profile, så finns det väl ingen större anledning att komplicera saker och ting
Tipset jag gav dig bör funka för de flesta skrivbordsmiljöer som följer dessa standarder inkl. lxde.
Man kan t.ex kopiera en "launcher" från /usr/share/applications/ till /etx/xdg/autostart, eller kopiera en dit som man modifierar till behag. Det är bara en textfil, så det är inte så invecklat.
Men funkar /etc/profile eller ~/.profile, så finns det väl ingen större anledning att komplicera saker och ting

MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!