Xcore skrev:Skall man marknadsföra något så skall man marknadsföra det för "vad det är", inte för vad "man vill att det skall vara". Ubuntu är inget Windows utan något helt annat.
Men för många så kan det vara just det, samma sak. Och det är ju inte heller 'något annat' utan möjligtvis annorlunda - men för vilka spelar det någon roll? Har man behov av en kontors-suite, internet, mail, patient (spelet), kunna ladda in bilder från kameran, flytta musik till MP3-spelaren, ladda ner, o.s.v. vilket är det folk gör mest ute i stugorna, då kan det vara samma sak...
Xcore skrev:Det skall vara kul att köra Ubuntu så man får en bra orsak till att byta eller välja en dator med Ubuntu istället.
För dom flesta är operativsystem i sig själva ointressanta... Ett operativsystem erbjuder en plattform och en grafisk miljö för programvara att startas ifrån, eller så är det i dagsläget med lokalt installerade operativsystem. Öppna Firefox och tryck [f11]. Om man skall vara ärlig, vem bryr sig egentligen om vad som ligger bakom i det läget. Visst, det finns en miljon argument för varför, men det är med utgångspunkt ifrån en mängd saker, men dom har egentligen inte med Firefox att göra... Och det är så dom flesta ser det, dom är ute efter programmen och funktionerna.
Så dom flesta ser inte operativsystemet som något 'kul' utan möjligtvis då programmen som 'kul', och det där som ligger bakom det grafiska skiter dom mest i, dom vill bara det skall fungera... Sedan tror jag att argument som att idén att FOSS är bra för mänskligheten i stort inte är fel då dom flesta någonstans gärna gör gott om det är enkelt och inte kostar för mycket. (Cyniskt som bara den, hehe, men jag märker inte helt sällan av den biten...

)
Xcore skrev:Säkerhetssnack och terminal låter hur tråkigt som helst faktiskt. Det skall vara kul att köra ett nytt OS. Jag slår vad om att "den häftiga coola" reklamen för Ubuntu har gjort mer än något annat för att sprida operativsystemet.
Snacket om säkerhet tror jag är ett kanonbra argument. Folk vill vara säkra, slippa virus, kunna ladda ner 'anonymt' (även om det inte är kopplat till en specifik pålattform) o.s.v... Terminalen har jag från dag ett sagt
aldrig får vara ett måste (att 'acceptera') för att sitta i GNU/Linux utan en 'feature' för dom som vill ha den kontrollen. CLI jämställs med 'DOS' i en normalanvändares ögon och med det som något väldigt omodernt. Att det är helt fel, att det inte är så, det vet ju vi entusiaster, men jag tänker vara så generaliserande och självsäker nu att jag säger; Så är det!
Xcore skrev:Vilka vanliga människor lyssnar på specifikationer?
Inga.
Lika lite som de vill krångla med något.
Den största rädslan folk har är förändring. Hellre att det funkar rätt ok än att byta till något där jag måste lära mig en massa nytt även om det jag byter till fungerar bättre. Specifikationer är teknik och med det något som inte skall användas som argument i sig själv.
Xcore skrev:Nej, Ubuntu är för vissa människor som åtminstone har lite intresse för datorer, de kan säkert få ut en hel del av Ubuntu.
Rikta er till redan dataintresserade. Såna som gärna går in på ett forum och frågar om det dyker upp problem.
Och med det spä på myten att GNU/Linux är för entusiaster & hackers? Då motverkar vi vårt eget syfte, att representera Canonical och Ubuntu i Sverige och på svenska... För det är vårt uppdrag och med det så skall vi göra det som är bäst för Ubuntu - och det är enligt mig inte att begränsa oss på ett sådant sätt.
Xcore skrev:Jag tror också starkt på Edubuntu att man börjar lära folk redan när dom är barn och den målgruppen är väl nästan klar.
Edubuntu, Scibuntu m.fl. är bra exempel på varianter av Ubuntu med specifika målgrupper. Men annars tror jag att snacket om målgrupper är fel väg att gå annat än i att man tar hänsyn till det i specifika kampanjer eller projekt.
Däremot kan man göra det omvända. Vilka är det
inte någon större idé att rikta sig mot? Hard-core gamers är en målgrupp där Ubuntu kanske inte är det mest vettiga alternativet i dagsläget. Bokföringsavdelningen på företagen en annan. Men det är inte heller riktigt så enkelt. För att återgå till Dreamhack-exemplet så är just 'problemet' att huvuddelen av besökarna inte är målgruppen, men det är inte alltid det som är viktigast. Att, som ubuntu.se, bli inbjuden som medverkande/utställare på Dreamhack ger publicitet och betyder att folk, oavsett om dom är målgrupp eller inte,
ser Ubuntu oftare, vilket är väldigt viktigt. GNU/Linux behöver publicitet, att synas mer o.s.v... För det handlar också om 'buzz', att folk snackar om GNU/Linux och FOSS i allmänhet och Ubuntu som dist i synnerhet - oavsett om dom är i målgruppen, Windows-freaks, Mac-talibaner (hihi) eller vad katten som helst...
Xcore skrev:De flesta är inga teknik människor och tycker att teknik är ganska tråkigt och svårförstått. Att börja dra specifikationer för dessa är ganska meningslöst.
Och där pekar du på ett missförstånd som är en viktig del att bekämpa i all marknadsföring av GNU/Linux - för det är helt enkelt inte sant längre.
Ta ett 3G-modem som exempel - och jag vet att det inte gällar alla modem & alla operatörer - men i många fall så händer det ingenting när du stoppar det i en Mac. Ingenting när du stoppar det i en Windows-maskin... Men i många fall så ploppar det upp en ruta med
"Hittade en bredbandsuppkoppling, vill du använda den? [Ja] [Nej] [Avbryt]" när du stoppar in samma dongel i en GNU/Linux-maskin... Sen kommer man antingen till en enkel guide, eller som med min mobil, den kopplar upp sig direkt...
Så att GNU/Linux är för 'hackers', entusiaster, tekniker, och inte för 'vanligt folk' är den viktigaste av alla 'lögner' att bekämpa och motbevisa i marknadsföringen...
Och varför dra 'specifikationer' när det är argumenten som är det viktiga...
Xcore skrev:Sånt här tror jag får många sugna, det handlar om "attitude". Ubuntu, det coola operativsystemet.
Hihi, vi runt ~40 och vår medelålderskris... xD
Men jag håller inte med... Det handlar som sagt mer om argumenten. Din infallsvinkeln ovan i en kampanj riktad mot en enskild målgrupp är en sak, men den spelar
mot bredden... Argument som; Ingen blåskärm. Inga virus. Snabbare system. Priset (både sett till system och hårdvara). Kod är kunskap och skall vara fri för mänsklighetens bästa. Du kör redan Linux på din inspelningsbara DVD-spelare och din GPS, fungerar dom bättre eller sämre än din laptop med Vista? Detta är argument som är fungerar på vilken målgrupp som helst...
Fundering; Tror ni Kina gjorde sin jättesatsning på GNU/Linux med utgångspunkt ifrån att Steve Ballmer har sagt -"Linux is communism!", hehe?
Fel argument kan ju faktiskt bli rätt argument lite beroende på utgångspunkten...