EFTERLYSNING - målgrupp för alla nominerade ??

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: EFTERLYSNING - målgrupp för alla nominerade ??

Inlägg av CryingFreeman »

webaake skrev:Jag efterlyser en defintion av målgruppen för alla olika nominerades planer!

Hittills, har rancor, CF, Andol, Hund, Ulsak, Farmfield m fl inte definierat målgruppen för verksamheten. Alla har försökt visa på vilken organisation de vill ha; grupper hit, demokrati dit men ingen tal om VEM vi egentligen skall tilltala!?

Vi kan göra verksamheten hur demokratisk och fin somhelst men når den inte målgruppen så blir det navelskåderi iallafall.

Vem f-sen skall vi rikta oss till och hur? Hur ser ni; rancor, CF, Andol, Hund, Ulsak, Farmfield på den eventuella målgruppen?

Jag vill sen en väldefinierad målgrupp och en organisation som är anpassad till den.
Om vi ska (för)bli ett växande forum ser vi (jag och andol) det som omöjligt att endast rikta sig till en målgrupp. Som det har varit ett tag tillbaka är vår målgrupp "nya" ubuntuanvändare och webbdelen av LoCot är väldigt nybörjarcentrerad. Delarna som har med mer avancerad datoranvändning är färre, i princip är den koncentrerad kring "Experimentverkstaden" och riktar sig snävt till de som vill köra bleeding edge-program och alpha- och beta-testa. Lika begränsat är utbudet på de delar som har med annat användande att göra som gör att LoCot och personerna växer.

Problemet med det här förhållningssättet är att de sätt som det är möjligt att engagera sig på är (i princip):

1. Hjälp nybörjare/Bli fadder
2. Experimentera med programvara
3. Debattera organisationsfrågor
4. Översätt det som inte Daniel Nylander och sagabusan (med flera) redan hunnit sätta tänderna i, vilket inte är så mycket. :)

Dessa begränsade aktiveringsområden blir de enda som är att gå vidare mot efter att användaren själv kommit över nybörjartröskeln. Att fokusera på nybörjare som målgrupp i den utsträckning vi gjort har som konsekvens att vi har väldigt få aktiva medlemmar. Visst, vi har 13 000 registrerade användare på forumet, men hälften av dem har aldrig skrivit ett enda inlägg och de som är riktigt aktiva i webbdelen är ~50 stycken.

Vi behöver således inte en målgrupp utan flera. Den enda målgruppen ska i så fall vara ett fall för marknadsföringsgruppen och den ska självklart vara inriktad på nybörjare i första hand (IMHO).

Men för att inte forumet ska dö sotdöden måste vi bredda engagemanget en hel del till att omfatta utvecklare, webbdesigners, felrapportörer, servergurus etc. Vem ska annars hjälpa nybörjarna när de har kniviga problem? För att citera andol:
Vad jag gärna ser är att LoCot *även* blir mer attraktivt för lite mera rutinerade användare. Tror inte jag behöver förklara
varför fler rutinerade användare är något som även är positivt för vår lite grönare användare? :)
Jag tycker mig redan se en hel del brain-drain på forumet. Många trappar ner sitt engagemang här och försvinner annorstädes när de känner att de inte har lust att tillföra något. Vår uppgift är att vara "ett brett lokalt paraply, där folk kan ägna sig åt det Ubuntu:aktiga engagemang de är intresserade utav" (andol igen).

Visst kan man snärja in sig i fokusgrupper och diverse, men det viktigaste torde väl ändå vara att låta folk växa inom våra väggar?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Tack CF!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:Jo, men har man fokus på ovana datoranvändare, folk över 40 eller kvinnor är det antagligen slöseri med tid och pengar att hänga på Dreamhack Summer. Alla "möjligheter" är inte bra möjligheter om vi tar med i beräkningen att vi har begränsade resurser.
Att fokusera på en målgrupp under en period och på grund av det skippa att medverka på t.ex. Dreamhack (om man fick den möjligheten) hade naturligtvis varit fullkomligt vansinne...
Urban Anjar skrev:Naturligtvis kan man springa på alla "möjligheter" som dyker upp, men risken är att man alltför snart springer sig trött, samtidigt som budskapet blir lätt förvirrat.
Jag är inte riktigt med i ditt resonemang här... Kan du ge mig ett exempel på hur det skulle kunna bli 'förvirrat'?
Urban Anjar skrev:Givetvis kan man göra satsningar åt olika håll också, men där man är och gentemot dem man möter måste man vara klar över vem man vänder sig till. Det budskap som funkar på Dreamhack funkar inte utanför bibblan.
Ubuntu är för många datoranvändare ett vettigare alternativ än Windows.

Var fungerar inte det budskapet? ;)

Jag fattar lite hur du tänker tror jag, men jag tror du överkomplicerar en problematik som inte finns. Men att skapa marknadsföringsprojekt riktat mot enskilda målgrupper är naturligtvis inte fel, men förhoppningsvis sköter man det så det inte begränsar möjligheterna att marknadsföra Ubuntu till andra målgrupper.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Skall man marknadsföra något så skall man marknadsföra det för "vad det är", inte för vad "man vill att det skall vara". Ubuntu är inget Windows utan något helt annat.

Det skall vara kul att köra Ubuntu så man får en bra orsak till att byta eller välja en dator med Ubuntu istället.

Säkerhetssnack och terminal låter hur tråkigt som helst faktiskt. Det skall vara kul att köra ett nytt OS. Jag slår vad om att "den häftiga coola" reklamen för Ubuntu har gjort mer än något annat för att sprida operativsystemet.

Vilka vanliga människor lyssnar på specifikationer?

Inga.

Lika lite som de vill krångla med något.

Nej, Ubuntu är för vissa människor som åtminstone har lite intresse för datorer, de kan säkert få ut en hel del av Ubuntu.

Rikta er till redan dataintresserade.

Såna som gärna går in på ett forum och frågar om det dyker upp problem.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det skall vara kul att köra Ubuntu så man får en bra orsak till att byta eller välja en dator med Ubuntu istället.
Du har en liten poäng där.

Då gäller det bara lista ut argumenten varför Ubuntu är roligare.

Jag tror också starkt på Edubuntu att man börjar lära folk redan när dom är barn och den målgruppen är väl nästan klar.

(Dagis, Fritis, Förskolor)
Xcore

Inlägg av Xcore »

Harlekin33 skrev:
Du har en liten poäng där.

Då gäller det bara lista ut argumenten varför Ubuntu är roligare.

Jag tror också starkt på Edubuntu att man börjar lära folk redan när dom är barn och den målgruppen är väl nästan klar.

(Dagis, Fritis, Förskolor)
De flesta är inga teknik människor och tycker att teknik är ganska tråkigt och svårförstått. Att börja dra specifikationer för dessa är ganska meningslöst. Sånt här tror jag får många sugna, det handlar om "attitude". Ubuntu, det coola operativsystemet.
Bilagor
ubuntu_girls.jpg
ubuntu_girls.jpg (20.89 KiB) Visad 4889 gånger
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Xcore skrev:Skall man marknadsföra något så skall man marknadsföra det för "vad det är", inte för vad "man vill att det skall vara". Ubuntu är inget Windows utan något helt annat.
Men för många så kan det vara just det, samma sak. Och det är ju inte heller 'något annat' utan möjligtvis annorlunda - men för vilka spelar det någon roll? Har man behov av en kontors-suite, internet, mail, patient (spelet), kunna ladda in bilder från kameran, flytta musik till MP3-spelaren, ladda ner, o.s.v. vilket är det folk gör mest ute i stugorna, då kan det vara samma sak...
Xcore skrev:Det skall vara kul att köra Ubuntu så man får en bra orsak till att byta eller välja en dator med Ubuntu istället.
För dom flesta är operativsystem i sig själva ointressanta... Ett operativsystem erbjuder en plattform och en grafisk miljö för programvara att startas ifrån, eller så är det i dagsläget med lokalt installerade operativsystem. Öppna Firefox och tryck [f11]. Om man skall vara ärlig, vem bryr sig egentligen om vad som ligger bakom i det läget. Visst, det finns en miljon argument för varför, men det är med utgångspunkt ifrån en mängd saker, men dom har egentligen inte med Firefox att göra... Och det är så dom flesta ser det, dom är ute efter programmen och funktionerna.

Så dom flesta ser inte operativsystemet som något 'kul' utan möjligtvis då programmen som 'kul', och det där som ligger bakom det grafiska skiter dom mest i, dom vill bara det skall fungera... Sedan tror jag att argument som att idén att FOSS är bra för mänskligheten i stort inte är fel då dom flesta någonstans gärna gör gott om det är enkelt och inte kostar för mycket. (Cyniskt som bara den, hehe, men jag märker inte helt sällan av den biten... ::) )
Xcore skrev:Säkerhetssnack och terminal låter hur tråkigt som helst faktiskt. Det skall vara kul att köra ett nytt OS. Jag slår vad om att "den häftiga coola" reklamen för Ubuntu har gjort mer än något annat för att sprida operativsystemet.
Snacket om säkerhet tror jag är ett kanonbra argument. Folk vill vara säkra, slippa virus, kunna ladda ner 'anonymt' (även om det inte är kopplat till en specifik pålattform) o.s.v... Terminalen har jag från dag ett sagt aldrig får vara ett måste (att 'acceptera') för att sitta i GNU/Linux utan en 'feature' för dom som vill ha den kontrollen. CLI jämställs med 'DOS' i en normalanvändares ögon och med det som något väldigt omodernt. Att det är helt fel, att det inte är så, det vet ju vi entusiaster, men jag tänker vara så generaliserande och självsäker nu att jag säger; Så är det!
Xcore skrev:Vilka vanliga människor lyssnar på specifikationer?

Inga.

Lika lite som de vill krångla med något.
Den största rädslan folk har är förändring. Hellre att det funkar rätt ok än att byta till något där jag måste lära mig en massa nytt även om det jag byter till fungerar bättre. Specifikationer är teknik och med det något som inte skall användas som argument i sig själv.
Xcore skrev:Nej, Ubuntu är för vissa människor som åtminstone har lite intresse för datorer, de kan säkert få ut en hel del av Ubuntu.

Rikta er till redan dataintresserade. Såna som gärna går in på ett forum och frågar om det dyker upp problem.
Och med det spä på myten att GNU/Linux är för entusiaster & hackers? Då motverkar vi vårt eget syfte, att representera Canonical och Ubuntu i Sverige och på svenska... För det är vårt uppdrag och med det så skall vi göra det som är bäst för Ubuntu - och det är enligt mig inte att begränsa oss på ett sådant sätt.
Xcore skrev:Jag tror också starkt på Edubuntu att man börjar lära folk redan när dom är barn och den målgruppen är väl nästan klar.
Edubuntu, Scibuntu m.fl. är bra exempel på varianter av Ubuntu med specifika målgrupper. Men annars tror jag att snacket om målgrupper är fel väg att gå annat än i att man tar hänsyn till det i specifika kampanjer eller projekt.

Däremot kan man göra det omvända. Vilka är det inte någon större idé att rikta sig mot? Hard-core gamers är en målgrupp där Ubuntu kanske inte är det mest vettiga alternativet i dagsläget. Bokföringsavdelningen på företagen en annan. Men det är inte heller riktigt så enkelt. För att återgå till Dreamhack-exemplet så är just 'problemet' att huvuddelen av besökarna inte är målgruppen, men det är inte alltid det som är viktigast. Att, som ubuntu.se, bli inbjuden som medverkande/utställare på Dreamhack ger publicitet och betyder att folk, oavsett om dom är målgrupp eller inte, ser Ubuntu oftare, vilket är väldigt viktigt. GNU/Linux behöver publicitet, att synas mer o.s.v... För det handlar också om 'buzz', att folk snackar om GNU/Linux och FOSS i allmänhet och Ubuntu som dist i synnerhet - oavsett om dom är i målgruppen, Windows-freaks, Mac-talibaner (hihi) eller vad katten som helst...
Xcore skrev:De flesta är inga teknik människor och tycker att teknik är ganska tråkigt och svårförstått. Att börja dra specifikationer för dessa är ganska meningslöst.
Och där pekar du på ett missförstånd som är en viktig del att bekämpa i all marknadsföring av GNU/Linux - för det är helt enkelt inte sant längre.

Ta ett 3G-modem som exempel - och jag vet att det inte gällar alla modem & alla operatörer - men i många fall så händer det ingenting när du stoppar det i en Mac. Ingenting när du stoppar det i en Windows-maskin... Men i många fall så ploppar det upp en ruta med "Hittade en bredbandsuppkoppling, vill du använda den? [Ja] [Nej] [Avbryt]" när du stoppar in samma dongel i en GNU/Linux-maskin... Sen kommer man antingen till en enkel guide, eller som med min mobil, den kopplar upp sig direkt...

Så att GNU/Linux är för 'hackers', entusiaster, tekniker, och inte för 'vanligt folk' är den viktigaste av alla 'lögner' att bekämpa och motbevisa i marknadsföringen...

Och varför dra 'specifikationer' när det är argumenten som är det viktiga... :)
Xcore skrev:Sånt här tror jag får många sugna, det handlar om "attitude". Ubuntu, det coola operativsystemet.
Hihi, vi runt ~40 och vår medelålderskris... xD

Men jag håller inte med... Det handlar som sagt mer om argumenten. Din infallsvinkeln ovan i en kampanj riktad mot en enskild målgrupp är en sak, men den spelar mot bredden... Argument som; Ingen blåskärm. Inga virus. Snabbare system. Priset (både sett till system och hårdvara). Kod är kunskap och skall vara fri för mänsklighetens bästa. Du kör redan Linux på din inspelningsbara DVD-spelare och din GPS, fungerar dom bättre eller sämre än din laptop med Vista? Detta är argument som är fungerar på vilken målgrupp som helst... ;D

Fundering; Tror ni Kina gjorde sin jättesatsning på GNU/Linux med utgångspunkt ifrån att Steve Ballmer har sagt -"Linux is communism!", hehe? ;D Fel argument kan ju faktiskt bli rätt argument lite beroende på utgångspunkten... ;)
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 12 gånger.
Xcore

Inlägg av Xcore »

@Farmfield!

Jag menade att vara ärlig. :)

Typ!

Du kan inte spela senaste spelen
Du kan inte använda Outlook express och de andra programmen som dina bekanta kör
Köper du hårdvara kan du inte använda programmen och drivrutinen som följer med paketen
Det KAN bli problem om saker inte passar som är gjorda för Windows
Det finns mycket du inte kommer att kunna köra för att det inte är skrivet för Linux

osv osv

Man måste även tala om vad de inte kan göra också. Först då är man ärlig. Annars kommer de garanterat bli besvikna. För många är det väldigt viktigt att kunna köra samma program som de bekanta och/eller övriga släkten. (själv fattar jag inte varför)

Med andra ord, de får bete dig annorlunda mot om de hade kört Windows

Sen är de flesta så ointresserade att de bara kör det som följde med datorn, de sitter där och fattar inte varför de skulle sitta med något annat. Inte ens om du föreslår att de skall testa Firefox istället för IE, i Windows. Jo, så ointresserade är i många fall okunniga "datoranvändare".

Folk är inte värst teknikintresserade eftersom så många är totala nybörjare som inte vet nåt om datorer.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Det är lättare att få folk att prova ett nytt program mot att byta OS. Därför har jag alltid sagt att program är rätta vägen att sprida open source till fler folk. I alla fall till att börja med.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Xcore skrev:@Farmfield!

Jag menade att vara ärlig. :)

Typ!
Jag har inget emot dina synpunkter, tvärtom, då får jag ju min syn... ;D
Xcore skrev:Du kan inte spela senaste spelen
Men då är ju det enklast att inte marknadsföra GNU/LInux som spelplatform... ;)

Jag har hållit på med datorer i 20 år, jag spelar inte. Min morsa har hållit på ett fåtal år, hon spelar inte heller, hehe... På huvuddelen av de datorer som säljs spelas bara spelen som följde med systemet, och där leder Ubuntu lätt över Windows ändå... Man får ju tetris... ;D
Xcore skrev:Du kan inte använda Outlook express och de andra programmen som dina bekanta kör
Och dom som klagar på spam brukar jag rekommendera att byta från OE till Thunderbird som har en utmärkt spam-filter-funktion direkt från scratch - och det är oavsett om dom sitter på Windows, OS X eller GNU/Linux...
Xcore skrev:Köper du hårdvara kan du inte använda programmen och drivrutinen som följer med paketen
Och >50% av dom datorer som säljs idag är bärbara och trenden är att stationära enligt det tidigare konceptet snart är historia...
Xcore skrev:Det KAN bli problem om saker inte passar som är gjorda för Windows

Det finns mycket du inte kommer att kunna köra för att det inte är skrivet för Linux

osv osv

Man måste även tala om vad de inte kan göra också. Först då är man ärlig. Annars kommer de garanterat bli besvikna. För många är det väldigt viktigt att kunna köra samma program som de bekanta och/eller övriga släkten. (själv fattar jag inte varför)
Absolut, som barnbarn som vill installera spel dom har med sig o.s.v... Sånt har jag hört från kunder. Jag brukar säga, -"Vad bra, installationer/avinstallationer av spel är en av de saker jag uppfattar som något som ofta ställer till propblem i Windows-installationer, hehe... xD

Men den typen av problem kan absolut uppstå, att man får behov för något nytt t.ex. ett deklarationsprogram eller bank-säkerhetsgrej, nån udda skrivare o.s.v... Det skall man se till att människor är medvetna om.
Xcore skrev:Med andra ord, de får bete dig annorlunda mot om de hade kört Windows
De måste inte det per automatik, men det är någonting man som sagt bör klargöra, att GNU/Linux är en annan miljö och med det inte kompatibelt med saker specifikt gjorda för Windows eller OS X... Men så är det ju å andra sidan med annat i livet också.
Xcore skrev:Sen är de flesta så ointresserade att de bara kör det som följde med datorn, de sitter där och fattar inte varför de skulle sitta med något annat. Inte ens om du föreslår att de skall testa Firefox istället för IE, i Windows. Jo, så ointresserade är i många fall okunniga "datoranvändare".

Folk är inte värst teknikintresserade eftersom så många är totala nybörjare som inte vet nåt om datorer.
Och då är det viktigt att GNU/Linux syns och talas om och att man pekar på dom argument som finns. Sedan så är bundlingen något som man bör informera om också, att ungefär en femhundring av det man betalar är för Windows och det utan support eller någonting...

Jag satt parallellt i Ubuntu och i OS X första året eftersom jag hade vissa behov - eller trodde mig ha det - som täcktes upp av OS X. Idag så känner jag inte alls så utan retar mig istället på en massa saker jag inte har i Windows eller OS X när jag sitter vid en maskin med något av dessa system.

Sen att jag gärna hade shoppat en Mac igen, det hänger ihop med design och kvalitetsbiten på hårdvaran... Asså, kolla på MacBook Pro... Det är rätt mumsigt med ett chassi, fräst ur ett stycke aluminium, dom LED-belysta skärmarna o.s.v... Men inte katten hade jag kört OS X på den, inte ens dualboot... Nu får vi ju t.o.m. full multitouch i GNU/Linux med nya MPX, fast betydligt fetare funktioner än i OS X såklart... För så funkar det ju i GNU/Linux, we do it better, hehe...
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Jag tror det är ett misstag att påstå att Linux är för alla och på så sätt är ju inte "alla" en målgrupp. Det måste vara rätt för den som testar och är man en inbiten spelare så är Linux inte rätt, samma sak gäller om man arbetar med stödsystem som kräver Internet Explorer med ActiveX-komponenter eller Office-paketet i sitt dagliga arbete med mallar, VBScript och liknande.

Vi bränner nog broar om vi försöker få över alla, men som det påtalats innan är det ju bra om så många som möjligt hör och ser oss samtidigt som man påtalar vad just Linux är bra på och vilka fördelar som just vi har.

// rancor
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Bowmore skrev:Jag ser nog målgrupper som
- privatpersoner
- företag
- myndigheter
- skolor
- media
etc

Det innebär ingen uteslutning, bara ett visst fokus för stunden.

Sen kan man dela upp en eller flera av dem för att göra det görligt, t.ex
- viss grupp av privatpersoner, t.ex ungdomar
- mindre företag
etc

Sen det beror också mycket på kontaktnät och att vi har medlemmar med bra kontaktnät och som är intresserade och drivande.
Hur skiljer det sig från "alla"? Kan bara komma på att du räknat bort ideella föreningar och religiösa samfund. Vad nu dessa gjort för ont >:D
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Urban Anjar skrev:Hur skiljer det sig från "alla"? Kan bara komma på att du räknat bort ideella föreningar och religiösa samfund. Vad nu dessa gjort för ont >:D
Orsaken till att jag skrev det inlägget var att jag tolkade tidigare inlägg som att det fanns olika uppfattningar om vad som menas med en målgrupp men jag kan ha feltolkat det. Sen är det ju så när man marknadsför sig att man till att börja med bör fokusera på ett mindre antal målgrupper där man tror att Ubuntu kan få mest gehör.

När det gäller de målgrupper du räknade upp så finns de under etc ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

rancor skrev:Jag tror det är ett misstag att påstå att Linux är för alla och på så sätt är ju inte "alla" en målgrupp. Det måste vara rätt för den som testar och är man en inbiten spelare så är Linux inte rätt, samma sak gäller om man arbetar med stödsystem som kräver Internet Explorer med ActiveX-komponenter eller Office-paketet i sitt dagliga arbete med mallar, VBScript och liknande.
Det är väl ingen som säger att GNU/Linux är för 'alla'? Att marknadsföra oss mot 'alla' och att säga att systemet är för 'alla' är två olika saker.

Att 'alla' får mer information om GNU/Linux gör att dessa 'alla' kan göra ett eget val om huruvida systemet är intressant för dom.

Men är då målgruppen 'alla'? Nej, det är inte det jag menar heller, men det är som sagt enklare att exkludera målgrupper än att rikta oss mot specifika. Vi är heller inte en reklambyrå med en betalande kund och måste istället utgå ifrån dom resurser vi har för att sprida Ubuntu.

Så alltså är det dumt att gå till en mässa med inriktning mot bokföring om detta kräver en massa jobb och resurser. Men om man skulle erbjudas en monter på en sådan mässa och det finns ett intresse hos någon (eller flera) av LoCo'ts medlemmar att vara där och presentera Ubuntu så är det ju inte fel ändå.

Men säg att man inriktar sig på att satsa alla resurser på ett marknadsföringsprojekt, t.ex. riktade mot pensionärer, och då skiter i att representera Ubuntu på en välbesökt IT-mässa, det skulle väl vara rätt vansinnigt?
Urban Anjar skrev:
Bowmore skrev:Jag ser nog målgrupper som
- privatpersoner
- företag
- myndigheter
- skolor
- media
etc

Det innebär ingen uteslutning, bara ett visst fokus för stunden.

Sen kan man dela upp en eller flera av dem för att göra det görligt, t.ex
- viss grupp av privatpersoner, t.ex ungdomar
- mindre företag
etc

Sen det beror också mycket på kontaktnät och att vi har medlemmar med bra kontaktnät och som är intresserade och drivande.
Hur skiljer det sig från "alla"? Kan bara komma på att du räknat bort ideella föreningar och religiösa samfund. Vad nu dessa gjort för ont >:D
Ubuntu - it's the christian way to go! * Today, Buddha would be an ubuntist!

;D

Men jag tror iaf. att marknadsföring utifrån målgrupper är ineffektivt eftersom projekten - med utgångspunkt ifrån vad jag sett hittills - skapas utifrån en idé eller möjlighet och sedan anpassas till den målgrupp som följer av detta snarare än tvärtom... :)

Jag måste å andra sidan säga att det var en relevant såväl som intressant frågeställning och detta är en av de mest konstruktiva diskussioner jag sett i gemenskapen på mycket länge... ;D

Det är nästan så man får lust att göra ett personangrepp på nån bara för att känna sig hemma... ;)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev: Nå, var vill du lägga ditt fokus? Det går an att kverulera, men att komma med nåt konkret är svårare va?
Vad det gäller målgruppen är det så enkelt som Hund skriver.
Hund skrev:Målgruppen är väl alla? Alla är ju olika så det blir svårt att dela upp folk i olika fack tycker jag.
Edit:
Vill lägga till att det är inte alla som intresserade av ett OS som är gratis.
De som har lite insikt i marknadsföring och hur många människor fungerar förstår säkert vad jag pratar om ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Rune.K skrev:Vill lägga till att det är inte alla som intresserade av ett OS som är gratis.
De som har lite insikt i marknadsföring och hur många människor fungerar förstår säkert vad jag pratar om ;)
Mjo, det är kanske sant men det finns ju ett flertal exempel på bl.a myndigheter som gått över till Linux och i vissa fall Ubuntu för att spara in på kostnaderna ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Priset är ett av dom sämsta argumenten mot privatpersoner eftersom dom ändå inte ser Windows som något som kostar eftersom det är installerat på en dator när dom köper den.

Som Bowmore skriver, mot företag och myndigheter kan pris/kostnad vara en betydande faktor.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Priset är ett av dom sämsta argumenten mot privatpersoner eftersom dom ändå inte ser Windows som något som kostar eftersom det är installerat på en dator när dom köper den.
Håller med. För oss vanliga dödliga så får vi Windows bundlat så där gäller inte priset och supporten i samma utsträckning. Där behövs det andra argument för att övertyga. Många av de vanliga fria programmen kan ju dessutom installeras på båda systemen.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Bowmore skrev:
farmfield skrev:Priset är ett av dom sämsta argumenten mot privatpersoner eftersom dom ändå inte ser Windows som något som kostar eftersom det är installerat på en dator när dom köper den.
Håller med. För oss vanliga dödliga så får vi Windows bundlat så där gäller inte priset och supporten i samma utsträckning. Där behövs det andra argument för att övertyga. Många av de vanliga fria programmen kan ju dessutom installeras på båda systemen.
Precis.

Open Office, Gimp, Pidgin, 7zip, Inkscape, abiword, Firefox, Gnumeric, osv osv går alla att köra minst lika bra i Windows. Tar man portabla varianten behöver de inte ens installeras.

Det är sättet att få folk att köra open source, bra program.

Att få folk att byta OS är inte lätt, att få folk att prova bra open source program är betydligt lättare. ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Xcore skrev:
Bowmore skrev:
Precis.

Open Office, Gimp, Pidgin, 7zip, Inkscape, abiword, Firefox, Gnumeric, osv osv går alla att köra minst lika bra i Windows. Tar man portabla varianten behöver de inte ens installeras.

Det är sättet att få folk att köra open source, bra program.

Att få folk att byta OS är inte lätt, att få folk att prova bra open source program är betydligt lättare. ;)
Att sprida FOSS som koncept är möjligtvis ett underuppdrag för ubuntu-se.org, huvuduppdraget är att sprida Ubuntu - vilket bl.a. innebär att försöka få folk att byta från ett annat OS till Ubuntu. Sen, huruvida det är 'lätt' är ju inget vi kan göra något åt, det är vårt uppdrag.

Sedan så känner jag personligen att marknadsföring riktad mot användare av andra distributioner är den minst viktiga (eller vettiga) utan fokus bör ligga på att få folk att byta från Windows eller OS X till Ubuntu. Sett till vilka som kör OS X sedan länge så tror jag även det är en målgrupp som är svår att gå på. Men tittar vi istället på vilka som byter från Windows till OS X, eller är intresserade av att göra det (trötta på Windows-strulet) så är det en perfekt grupp att rikta sig mot. GNU/Linux är ju lite 'best of both worlds' - det ger mycket av det OS X erbjuder men man slipper å andra sidan låsningen till hårdvara och annat som Apple håller på med...

Man kan väl inte säga annat än att produkter från Apple är 'fängslande', hehe... ;D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"