Krympa Avi-fil? [LÖST]

Problem med att spela musik, film osv.
calinox
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Krympa Avi-fil? [LÖST]

Inlägg av calinox »

Hallå där!

Använder programmet Devede för att skapa video-DVD:er. Detta mycket tack vare den obligatoriska men kvalitetsförhöjande funktionen "Justera diskanvändning". Dessvärre används för det extra utrymme på skivan vilket gör att jag nu olyckligt nog sitter med en avi-fil på 699 MB som inte får plats på en 4,7 GB stor DVD+R . Därför undrar jag om det finns något sätt att krympa en avi-fil och då helst utan kvalitetsförlust?

Testade att genomföra detta med hjälpa avidemux tidigare men utan framgång.

Alex
Senast redigerad av 3 calinox, redigerad totalt 4 gång.
Stå aldrig still.
Bild
Användarvisningsbild
Flärp

Re: Krympa Avi-fil?

Inlägg av Flärp »

Att krympa en fil borde - skriver jag som amatör - alltid betyda att man kastar bort information = den blir "sämre".

Men en lösning är att plocka upp avi-filen i Kino och sedan exportera som t ex avi. Där går det att ange maxstorleken i MB.
calinox

Inlägg av calinox »

Tack, provar detta och återkommer!
Stå aldrig still.
Bild
calinox

Inlägg av calinox »

Nu har jag provat med Kino men importeringen av filen går väldigt långsamt och verkar ta flera timmar. Finns det någon annan lösning eller hur ska jag snabba upp Kino?
Stå aldrig still.
Bild
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Du kan annars testa att koda om filen/filmen med transmageddon (senaste versionen finns i min repo för jaunty) som man kan använda för att koda om film och ljud. Däremot så är omkodning av film och ljud väldigt processorintensivt så räkna med att det tar tid. Det är inte sällan det kan ta flera timmar om vi pratar en hel film för t ex dvd. Det finns även en rad andra verktyg för det här och inte minst ffmpeg, transcoder eller mencoder men alla de brukar inte vara så användarvänliga från terminalen med en massa olika mer eller mindre kryptiska parametrar.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
calinox

Inlägg av calinox »

philip5 skrev:Du kan annars testa att koda om filen/filmen med transmageddon (senaste versionen finns i min repo för jaunty) som man kan använda för att koda om film och ljud. Däremot så är omkodning av film och ljud väldigt processorintensivt så räkna med att det tar tid. Det är inte sällan det kan ta flera timmar om vi pratar en hel film för t ex dvd. Det finns även en rad andra verktyg för det här och inte minst ffmpeg, transcoder eller mencoder men alla de brukar inte vara så användarvänliga från terminalen med en massa olika mer eller mindre kryptiska parametrar.
Okej, ser bra ut men dessvärre funkar inte länken och hittar inte heller någon deb-fil i förråden eller på nätet. Visst gör programmet Handbrake samma sak?
Stå aldrig still.
Bild
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

calinox skrev:Okej, ser bra ut men dessvärre funkar inte länken och hittar inte heller någon deb-fil i förråden eller på nätet. Visst gör programmet Handbrake samma sak?
"länken" funkar om man har min repo aktiverad eftersom transmageddon inte finns med i ubuntus officiella repon än. Jag tror dock att den introduceras i nästa release av ubuntu (karmic).

Handbrake eller kanske även k9copy kan göra det du vill men det kommer ta tid att koda om filmen dock vilket du får räkna med.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
calinox

Inlägg av calinox »

Handbrake flöt mycket smidigare men det gör egentligen detsamma nu eftersom filmen helt plötsligt fick plats i Devede efter justering av diskanvändning, måste ha slarvat tidigare. Därmed är problemet ur världen och jag tackar för all hjälp!
Stå aldrig still.
Bild
krassegrand
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Krympa Avi-fil? [LÖST]

Inlägg av krassegrand »

calinox skrev:Hallå där!

Använder programmet Devede för att skapa video-DVD:er. Detta mycket tack vare den obligatoriska men kvalitetsförhöjande funktionen "Justera diskanvändning". Dessvärre används för det extra utrymme på skivan vilket gör att jag nu olyckligt nog sitter med en avi-fil på 699 MB som inte får plats på en 4,7 GB stor DVD+R . Därför undrar jag om det finns något sätt att krympa en avi-fil och då helst utan kvalitetsförlust?

Testade att genomföra detta med hjälpa avidemux tidigare men utan framgång.

Alex
Kan Du inte lägga till en eller några filer maximera utrymmet och sedan ta bort de extra filerna?

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"