felmeddelande "Användarens $HOME/.dmrc-fil ignoreras."

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
kr3wsie

felmeddelande "Användarens $HOME/.dmrc-fil ignoreras."

Inlägg av kr3wsie »

Får efter inloggningsrutan felmeddelandet "Användarens $HOME/.dmrc-fil ignoreras. Detta förhindrar att standarsessionen och standardspråket sparas. Filen ska ägas av användaren och ha 544- rättigheter. Användarens $HOME -katalog måste ägas av användaren och får inte vara skrivbar för andra användare." Trycker bara okej och rutan försvinner, men att denne kommer upp varje gång man startar datorn stör ganska mycket.. så hur ska jag göra för att få bort detta.

En liten noobfråga här på slutet bara xD hur stänger man av datorn via operativsystemet?:P är det bara viloläge som gäller eller? :P
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: felmeddelande "Användarens $HOME/.dmrc-fil ignoreras."

Inlägg av mcNisse »

Det här är en standard-fråga. Dock var det länge sedan någon ställde den... och sökfunktionen tycker jag inte om.

nåväl, starta en terminal och skriv in följande

Kod: Markera allt

cd
sudo chown -R $(id -u):$(id -g) $HOME/.dmrc
chmod 544 $HOME/.dmrc
notera att du inte kommer märka att du skriver in lösenordet

Avstängning kan göras på många sätt. Ett sätt är att använda terminalen (sudo poweroff).
jag skulle tro att det går att konfigurera vilket sätt som datorn stängs av som är default. men jag kör inte gnome så jag vet inte exakt hur.

en sak till. jag tror att du fick fel ägare på .dmrc filen tack vare att du körde sudo nautilus (eller något annat grafiskt program) använd gksudo istället så får du bättre uppsatta miljövariabler...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"