Att installera i "programmapp"
Att installera i "programmapp"
Med en ny fräsh installering av ubuntu tänkte jag lägga musikspelaren Songbird i en vettig mapp.
Songbird laddas ner som en .tar.gz -fil. Packar man upp filen är programet, såvitt jag förstår, installerad i den mapp man packade upp filen. Men hur gör man detta på ett bättre sätt, så att datorn lägger Songbird där program ska ligga?
Alltså, hur installerar man program i .tar.gz -filer?
Songbird laddas ner som en .tar.gz -fil. Packar man upp filen är programet, såvitt jag förstår, installerad i den mapp man packade upp filen. Men hur gör man detta på ett bättre sätt, så att datorn lägger Songbird där program ska ligga?
Alltså, hur installerar man program i .tar.gz -filer?
- flierman
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Att installera i "programmapp"
Varför inte ta Songbird från pakethanteraren?
Men är det ingen som kan svara på hur man bäst installerar program när man laddat ned .tar.bz - filer? Att bara packa upp och slänga in nå'nstans känns inte riktigt "systemrätt".
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Systemrätt? Som systemet är tänkt, skall så gott som alla program installeras via System - Administration - Pakethanteraren Synaptic
Enligt gammal vedertagen standard så installerar man "egna" progam i /usr/local/programnamnet
Det brukar gälla program som man inte installerar med hjälp av den vanliga pakethanteraren.
Man kan även installera program i sin egen hemmamapp/programnamn utan att behöva installera med rooträttigheter.
Det brukar gälla program som man inte installerar med hjälp av den vanliga pakethanteraren.
Man kan även installera program i sin egen hemmamapp/programnamn utan att behöva installera med rooträttigheter.
Jag har inget installerat program i /usr/local/ däremot så verkar de som att nästan alla "lägg till ta bort program" läggs under hemmamappen och med doldpunkten. Ska nog använda /usr/local/ är redan tillräckligt rörigt i hemmamappen.
- Konservburk
Det är inte sjläva programmen som ligger i din hemkatalog, det är dina inställningar för dem. Huvudanledningen till att inställningarna ligger i hemkatalogen är att olika användare ska kunna ha olika inställningar. Du kan med andra ord kopiera en gammal hemkatalog till en ny användare (eller ny installation) och på så sätt enkelt få tillbaka alla dina gamla inställningar.wis skrev:Jag har inget installerat program i /usr/local/ däremot så verkar de som att nästan alla "lägg till ta bort program" läggs under hemmamappen och med doldpunkten. Ska nog använda /usr/local/ är redan tillräckligt rörigt i hemmamappen.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Som konservburk säger så är det bara inställningarna som läggs i din hemmamap, dessa brukar ha en "." före resp. program "." betyder att den normalt är dold. Om du tycker det är rörigt så ta bort markeringen "Visa dolda filer" under din filhanterare.wis skrev:Jag har inget installerat program i /usr/local/ däremot så verkar de som att nästan alla "lägg till ta bort program" läggs under hemmamappen och med doldpunkten. Ska nog använda /usr/local/ är redan tillräckligt rörigt i hemmamappen.

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Program brukar sparas i /usr/bin samt systemomfattande inställningar i /etc ibland kan man hitta bitar i /opt /usr/share m.m.