ebbot skrev:Nej, Jag har aldrig haft windows på någon av de andra hårddiskarna. Dock installerade jag först med enbart den disken i, därefter (som i fallet ovan) med samtliga i.
Intressant, har nog aldrig installerat första Windows på annan disk än den första disken! Däremot har jag installerat Windows i logiska partitioner och även på andra diskar då förutsatt att det finns en Windows bootmanager (normalt ett Windows OS) i en primär partition på första disken. Däremot blir det problem att starta upp Windows i ditt fall men borde gå att göra via Grubs boothanterare.
Jag misstänker att det är rdisk(2) i boot.ini som strular. Om man inte anger de två map-raderna i menu.lst jag förslog tidigare så tycker man att det borde fungera men man vet aldrig med Windows.
Ett förslag är att du testar följande:
- boota upp Ubuntu och uppdatera menu.lst med de två map-raderna jag förslog tidigare
- boota sen upp Windows
- ta en backup på boot.ini
- editera boot.ini med
Notepad och ändra rdisk(2) till rdisk(0) på båda ställena
- starta om och se om du kan boota upp Windows nu från grubmenyn
ebbot skrev:Boot-mappen finns i rot-partitionen och är tom. I den boot-partitionen finns en mapp som jag skapat som heter boot. I denna finns en sym-länk till /boot/grub. Tar jag bort mappen och sym-länken så startar inte Windows.
Det är något som fortfarande inte stämmer.
Din ursprungliga /boot-partition borde ha strukturen
- mappen grub
- filer för kärnorna
Sen har du skapat en mapp boot och då borde din /boot-partition se ut så här
- mappen boot och grub
- filer för kärnorna
Sen har du under mappen
boot skapat en mapp
grub som symlänk till den ursprunliga mappen grub och den ska då vara länkad till
/grub inte till /boot/grub.
ebbot skrev:Jag har nu installerat om Windows igen på den tredje hårddisken och håller den separat. Dvs. jag öppnar upp lådan och sätter i strömsladden på den hårddisken och drar ut de övriga. Det funkar iaf. även om det inte är en bra lösning.
De flesta Bios stöder uppstart via en bios bootmeny. Då trycker man en annan tangent än det då man går in i bios. Har du inte det valet? Om, så slipper du dra ur kablar till hårddiskarna. Prova t.ex Esc när du ser bootsplashen.