Wine?

För spelentusiaster !
MBIT

Wine?

Inlägg av MBIT »

Jag är ny på Ubuntu, men har nyss installerat det.
Nu undrar jag hur jag gör för att få spel att fungera.

Men i synnerhet nyfiken på att få Cakewalk och Music Maker att fungera.
Om inte så är jag nöjd om något spel kunde fungera t.ex. Age of empire eller Caecar.

Just nu fungerar internet åtminstone :) Och jag har en relation med skrivaren.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Wine?

Inlägg av eyerouge »

spel
De spel du nämner är antagligen skapade för Windows. Av samma anledning du inte försöker trycka in ett Nintendo-spel i ett Playstation, eller ett GameBoy-spel i en iPhone, ska man inte försöka köra spel för ett operativsystem i ett helt annat (t.ex. Windows-spel i Linux, eller OS X-spel i Windows).

Det finns hundratals, om inte tusentals, spel som är gratis för Linux som fungerar som de bör i Ubuntu. Om du gillar RTS-spel kan du med fördel installera t.ex. Spring, Glest, Warzone 2100, Bos Wars, Globulation eller t.ex. Dark Oberon för att nämna några. (Personlig favorit av dem är Spring, se t.ex. http://www.imperialwinter.com/ modden...) Om du däremot gillar riktiga strategispel istället för spel där den som klickar fortast och har bäst stresshantering/reflexer/simultanförmåga vinner är Wesnoth något för dig, förmodligen ett av de bättre strategispelen som skapats tillsammans med Civilization, som förresten också finns gratis för Linux.

Med allt detta sagt så kan du i vissa fall köra spel mför Windows med lätthet i Wine, och i andra med mycket trixande. Om du är helt ny i Linuxvärlden är det senare inget att rekomendera. Lär dig då hellre om systemet först, låt det komma av sig självt senare. Vilka spel som fungerar i Wine kan du se på Wines hemsida, de har en database som berättar vad som fungerar o.s.v. (Själv har jag t.ex. Spelat WoW, StarCraft, Warcraft 3 m.fl. spel utan minsta problem på min maskin, en del av dem fungerade rent av bättre i min Ubuntu än de gör i Vista t.ex, men återigen - inget jag rekomenderar dig att börja med.)

musik
Finns gott om musikprgram för Linux och det är antagligen en dålig idé att köra via Wine för att använda dem du är van vid, även om det är tryggare med dem så är det lätt att lära sig nya. Spana t.ex. in http://lmms.sourceforge.net/screenshots.php som är ett fantastiskt projekt. Finns även notprogram och allt möjligt, men kan dessvärre inte namnen på dem på rak arm...
Bild
Lundberg
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Lundberg »

Jag är väl däremot något mer positiv till att spela windows-spel i Linux än föregående talare. :) Jag anväder Linux för musikprogrammens skull - Ardour (ersätter Cakewalk eller Sonar etc med bravur) och Rosegarden (MIDI-sequenser med möjlighet också till audioinspelning) bla - men vill ändå kunna spela mina windowsspel, vilket jag också kunnat göra. Eftersom spel (ju) mest är på skoj och tidsfördriv använder jag gladeligen wine dagligen och är superimponerad av vad det programmet kan! Har faktiskt många gånger lättare att få lite äldre spel (skrivna för exempelvis Win95 eller t.o.m XP) att fungera i Wine än i Windows Vista.

Men det är klart... Om windowsspel och just Cakewalk är dina huvudsysselsättningar på datorn blir det ju lite tokigt att försöka använda Ubuntu till det, även om det kanske GÅR. Som sagt: Testa Ardour och se om det kan ersätta Cakewalk för dig och hör av dig om du behöver hjälp med det! Det är ett ruggigt bra program som dessutom är lagligt att använda gratis om man nu inte känner att man vill stödja tillverkaren. ;) Sen kan du frossa i väldigt många av dina windows-lir om du står ut med några grafikmissar här och var eller att nån videosekvens kanske låser hela datorn. Själv har jag lirat WoW i flera år utan några som helst problem.
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

music maker verkar inte fungera alls i wine , installationen går fint men programmet startar inte , såg det på appdb.wine.org.
fruity loops fungerar iaf utmärkt i wine iaf 8.5 och 7:an , jag använder 8.5:an själv ... :)
Skriv svar

Återgå till "Spel"