Sökfunktionen fungerar inte i Kubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Paer
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Sökfunktionen fungerar inte i Kubuntu

Inlägg av Paer »

Hej!

Jag har tidigare använt Gnome men nu installerat KDE 4.3. Tyvärr funkar det inte att söka bland filer i Dolphin. När jag försöker säger den bara "The process for the neopmuksearch protocol died unexpectedly"

Vet inte riktigt hur jag ska få det att fungera...

Per
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Sökfunktionen fungerar inte i Kubuntu

Inlägg av mcNisse »

Jag har inte lyckats starta nepomuk på min maskin... :(

Är din indexerare igång? Kolla under system settings -> advanced fliken.

Ditt index kanske är korrupt.
Paer
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Paer »

Jag kollade runt lite där, och den föreslog att jag skulle installera Semanic Search, vilket jag gjorde. Nu när jag söker kommer inte felmeddelandet upp, men den hittar heller det jag söker.

Under Strigi Desktop Sile Indexer står "Strigi service failes to initialize, most likely due to an installation problem". Låter som ett jobbigt fel, kanske ska man installera om?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det är samma fel som jag har. Det lilla jag har undersökt felet verkar det som kubuntu teamet har konfigurerat fel. Så jag tror inte en ominstallation hjälper.

Om du söker text i en vanlig fil kan du gå in under tools menyn och välja find file (ctrl-F).
swm
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av swm »

ja, samma fel här.

Dessutom ville KDEs updateringshanterare alldeles nyss fixa några uppdateringar, främst bluetooth grejer, Uppdateringen krashade ganska osnyggt med flera kraschfönster. Buggrapporteringen fungerade inte heller eftersom det inte var ett äkta ubuntupaket.

KDE är snyggt och kändes silrent och bra, men hittills har det ställt till problem för mig. Kanske det beror på att jag installerat ovanpå ubuntu 9.04 men nu tar jag bort det. (Hoppas det går bra)
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

swm skrev: Buggrapporteringen fungerade inte heller eftersom det inte var ett äkta ubuntupaket
intressant, vad är ett äkta ubuntu paket?
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Jag drog igång strigi tidigare idag men indexeringen av mediainnehåll tar en halv evighet att scanna igenom och indexfilen drog upp i en 200 MB!!! Det är säkert så att det är smidigt och bra när man väl har en indexfil att söka i och så men första gången man ska få till den får man inte ha bråttom eller dåligt med hårddiskutrymme.

Hur som helst så verkar tricket vara att strigi kommer förinställd med redland som backend-motor för soprano för att läsa mediainnehåll och den ska tydligen funka rätt kass om ens hitta något alls (vilket ni verkar ha märkt). Ser man istället till att använda sesame2 (soprano-backend-sesame) som också är en plugin till soprano men som använder java vilket man då måste se till att ha installerat.

Ska man byta sopranomotor för strigi så ersätter man alltså "redland" mot "sesame2" i sin ~/.kde/share/config/nepomukserverrc så man får:

Kod: Markera allt

"Used Soprano Backend=sesame2"
sesame2 är beroende av att kunna hitta java-liben libjvm.so och skulle strigi inte starta när man bytt motor och försöker dra igång det i kdes system settings så får man peka till platsen för sin libjvm.so som kan bero på om man kör sun java eller openjava och även beror det på om man kör 32bit eller 64bit. För min del med 64bit sun java så la jag till "/usr/lib/jvm/java-6-sun/jre/lib/amd64/server" i /etc/ld.so.conf. Därefter måste man uppdatera sin ld-databas genom att köra "sudo ldconfig" i en terminal.

Ett råd är också att man är rätt sparsam när man sätter vilka mappar man vill ha inkluderade som strigi ska hålla koll på innehållet i och indexera för annars tar det lång tid att indexera och strigis databasfil blir onödigt stor även om det nog går rätt fort att söka i den när den väl är skapad.

Hoppas det här tweakandet hjälper någon som verkligen vill ha igång strigi i nepomuks.

Det har kommit ut en nyare version soprano med uppdaterad sesame2 som jag tänkte bygga och testa om den snabbar upp indexering och liknande. Får återkomma om jag har något att tillägga om det.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

mcNisse skrev:
swm skrev: Buggrapporteringen fungerade inte heller eftersom det inte var ett äkta ubuntupaket
Antar att han menar ett officiellt paket...
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
swm
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av swm »

philip5 skrev:
mcNisse skrev:
Antar att han menar ett officiellt paket...

Jag tror formuleringen i dialogrutan sa "not a genuine ubuntu package" eller något i den stilen Eftersom jag inte lyckats avinstallera kde utan bara loggat in med Gnome så ska jag testa igen vid tillfälle.
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Argh!
Norpar tråden lite - handlar om sökfunktionen (Nepomuk) så jag anser det OK. Bättre att hålla nere antalet trådar om ämnet.
Två frågor
1. Finns det något annat sätt att söka filer i Kubuntu? Helst inte via terminal, men är det enda alternativet så tas information om det tacksamt emot.
2. Finns det något enkelt sätt att få igång Nepomuk - att söka direkt i Dolphin vore ju det optimala.

The story so far..
Har uppdaterat KDE till 4.4 (RC3) och då slås det lite på den stora trumman om just Nepomuk. Om inte annat så klagar Akonadi (vad nu det är) om att Nepomuk inte körs. Akonadi startas(?) när jag öppnar Kontact. Informationen i ämnet på Akonadis sajt är sparsam (använd inte Redland. Använd Sesame. typ).
Felmeddelandet är som följer:
Nepomuks indexing Agents Have Been Disabled.
The nepomuk service
The Nepomuk service is not available or fully operational and attempts to rectify this have failed. Therefore indexing of all data stored in the Akonadi PIM service has been disabled, which will severely limit the capabilities of any application using this data.

The following problems were detected:
Nepomuk is not running.
Additional help can be found here: userbase.kde.org/Akonadi
Utanför ämnet: För övrigt älskar jag alla underbara fördelar med att hemdatorn (Kubuntu) jämfört med jobbdatorn (WinXP). Bara det faktum att jag kan markera o kopiera all text i ett felmeddelandefönster.. Slippa skriva av alt. ta skärmdump. Mumma! [/OT ]Utanför ämnet:

Via Systeminställningar->Avancerat->Skrivbordssökning aktiverade jag "Nepomuk semantiskt skrivbord" & "Filindexering med Strigi för skrivbordet"
Fick felmeddelande om att
Utanför ämnet: Nepomuks semantiska skrivbord behöver Virtuosos RDF-server för att lagra data. Att installera Virtuoso Soprano-insticksprogram krävs för att använda Nepomuk
Utanför ämnet: efter att jag verkställt det hela.

Sökte på Virtuoso i Kpackagekit (Programvaruhanteraren) och installerade
virtuoso-server-5.0.12-0ubuntu1~karmic1~ppa1(i386)
..Får fortfarande felmeddelanden om Virtuosos RDF-server...

Installerade soprano-backend-sesame-2.3.0-0ubuntu1(i386) via Kpackagekit efter tips i den här tråden

Öppnade upp min ~/.kde/share/config/nepomukserverrc och lade till raden som Philip5 angav ovan. Det fanns ingen tidigare utan filen såg ut så här:
[Basic Settings]
Start Nepomuk=true

[Service-nepomukstrigiservice]
autostart=true

[main Settings]
Maximum memory=50

Petade dit sesame-raden under Main settings.
Fortfarande ett fasligt ylande från Akonadi om att det inte står riktigt rätt till.

När jag söker i Dolphin så kommer ett meddelande längst ned som säger:
Utanför ämnet: Nepomuk-systemet är inte aktiverat. Kan inte svara på förfrågningar utan det.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Sundberg skrev:1. Finns det något annat sätt att söka filer i Kubuntu? Helst inte via terminal, men är det enda alternativet så tas information om det tacksamt emot.
Menar du sökning på innehåll i annat än textfiler, sökning efter namn? Ctrl-f i dolphin är ett gränsnitt mot find kommandot. med den borde du komma en bit på vägen.
Sundberg skrev:2. Finns det något enkelt sätt att få igång Nepomuk - att söka direkt i Dolphin vore ju det optimala.
visst vore det. kör karmic på jobbet och har tyvär inte mycket tid att få igång det. :(

Det verkar så lätt, http://trueg.wordpress.com/2010/02/04/j ... oso-6-1-0/

Personligen väntar jag tills att någon paketerar det hela korrekt...
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

mcNisse skrev: Menar du sökning på innehåll i annat än textfiler, sökning efter namn? Ctrl-f i dolphin är ett gränsnitt mot find kommandot. med den borde du komma en bit på vägen.
Åh, det var lätt. Stort tack mcNisse! Det där räcker gott och väl för mig =)
mcNisse skrev: Det verkar så lätt, http://trueg.wordpress.com/2010/02/04/j ... oso-6-1-0/
Personligen väntar jag tills att någon paketerar det hela korrekt...
Det ser ju bra ut i teorin i alla fall. Blir det så bra som det verkar kan det gott vara värt en titt, men jag ställer mig i kön bakom dig och väntar på något färdigpaketerat.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Väntan är över :) Just nu indexeras mina dokument.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"