KDE och Gnome i två olika inloggningar?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
KDE och Gnome i två olika inloggningar?
Hej!
Jag undrar om man kan ha en inloggning där man kör Gnome, och sedan installera KDE4 som fönsterhanterare för en annan inloggning?
Kommer detta strula till allt eller går det bra att göra så?
Hur gör man enklast i sådana fall?
mvh
Magnus
Jag undrar om man kan ha en inloggning där man kör Gnome, och sedan installera KDE4 som fönsterhanterare för en annan inloggning?
Kommer detta strula till allt eller går det bra att göra så?
Hur gör man enklast i sådana fall?
mvh
Magnus
Senast redigerad av 1 Magnus, redigerad totalt 9 gånger.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: KDE och Gnome i två olika inloggningar?
Ja i princip iaf!? Om du redan har Gnome så öppnar du System->Administration->Pakethanteraren synaptic
Sök och installera kubuntu-kde4-desktop, så bör du få med allt... Vid inloggning så väljer du fönsterhanterare via Sessioner.
Det kan bli lite mishmash i menyerna, så du får ta bort KDE-relaterat från gnome-menyn, och vice verca i kubuntu-menyn. OBS! Dom flesta program funkar oavsett fönsterhanterare, så dom kan vara kvar i båda. (så fungerade det förr iaf)
EDIT: Innan du prövar så tycker jag du ska spara gällande paketinställningar...
System->Administration->Pakethanteraren synaptic->Arkiv->Spara markeringar som ex. "Packages_090809.lst"
Då kan du alltid återställa i efterhand, om det skulle skita sig.
Sök och installera kubuntu-kde4-desktop, så bör du få med allt... Vid inloggning så väljer du fönsterhanterare via Sessioner.
Det kan bli lite mishmash i menyerna, så du får ta bort KDE-relaterat från gnome-menyn, och vice verca i kubuntu-menyn. OBS! Dom flesta program funkar oavsett fönsterhanterare, så dom kan vara kvar i båda. (så fungerade det förr iaf)

EDIT: Innan du prövar så tycker jag du ska spara gällande paketinställningar...
System->Administration->Pakethanteraren synaptic->Arkiv->Spara markeringar som ex. "Packages_090809.lst"
Då kan du alltid återställa i efterhand, om det skulle skita sig.

-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Tack för snabbt svar!
Det fungerade utmärkt. Hittade dock att man kunde installera "kde-core" för att senare själv kunna välja vilka KDE-specifika program man ville installera, vilket inte "skräpade ner" i min gnome-meny.
mvh
Magnus
Det fungerade utmärkt. Hittade dock att man kunde installera "kde-core" för att senare själv kunna välja vilka KDE-specifika program man ville installera, vilket inte "skräpade ner" i min gnome-meny.
mvh
Magnus
- bbauto
Ja det är hugget som stucket, hurvida man vill ta bort från menyn eller lägga till program... Du skulle också kunna välja kubuntu-kde4-desktop (utan att verkställa) så ser du under detaljer vilka program som systemet tänkt installera...Magnus skrev:Tack för snabbt svar!
mvh
Magnus
EDIT: Ser att paketen heter olika i ubuntu 8.04 = kubuntu-kde4-desktop, 9.04 = kubuntu-desktop.
Det är olika versioner av KDE. Vet inte vilken version som finns med i 9.04 men här har du nyaste: http://www.lathund.nu/2009/08/05/kde-4-3-finns-nu-ute/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- bbauto
Är inte kde4 default i 9.04??Hund skrev:Det är olika versioner av KDE. Vet inte vilken version som finns med i 9.04 men här har du nyaste: http://www.lathund.nu/2009/08/05/kde-4-3-finns-nu-ute/
Jo men jag var osäker på vilken version av KDE4. Skillnaden mellan t.ex 4.2 och 4.3 är ju som natt och dag.bbauto skrev:Är inte kde4 default i 9.04??Hund skrev:Det är olika versioner av KDE. Vet inte vilken version som finns med i 9.04 men här har du nyaste: http://www.lathund.nu/2009/08/05/kde-4-3-finns-nu-ute/

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Sant sant. Det år kde4.2 som installeras med jaunty. men det finns ppa förråd som gör att det går att köra kde4.3 även under jaunty.Hund skrev:Jo men jag var osäker på vilken version av KDE4. Skillnaden mellan t.ex 4.2 och 4.3 är ju som natt och dag.bbauto skrev:Är inte kde4 default i 9.04??Hund skrev:Det är olika versioner av KDE. Vet inte vilken version som finns med i 9.04 men här har du nyaste: http://www.lathund.nu/2009/08/05/kde-4-3-finns-nu-ute/Jag tror dock det bara är KDE 4.2 som finns i 9.04.
Det var inte det jag länkade till.mcNisse skrev:Sant sant. Det år kde4.2 som installeras med jaunty. men det finns ppa förråd som gör att det går att köra kde4.3 även under jaunty.Hund skrev:Jo men jag var osäker på vilken version av KDE4. Skillnaden mellan t.ex 4.2 och 4.3 är ju som natt och dag.bbauto skrev:Är inte kde4 default i 9.04??Hund skrev:Det är olika versioner av KDE. Vet inte vilken version som finns med i 9.04 men här har du nyaste: http://www.lathund.nu/2009/08/05/kde-4-3-finns-nu-ute/Jag tror dock det bara är KDE 4.2 som finns i 9.04.

- bbauto
Jo men jag pratar om namnen på meta paketen! 8.04 = kubuntu-kde4-desktop, 9.04 = kubuntu-desktop (vilket är kde4 som default), sen vilken version det blir beror ju på hur man ställt in uppdateringar/programvarukällor!? 

-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
vilken version är i karmics förråd?
"kde-core" verkar inte finnas i karmic?
"kde-core" verkar inte finnas i karmic?
Senast redigerad av 1 svartis, redigerad totalt 28 gånger.