Grub Error 15 [löst]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Bowmore

Re: Grub Error 15 [löst]

Inlägg av Bowmore »

ebbot skrev:/boot/grub finns och jag kan starta Ubuntu från grub. Startar jag windows får jag bara texten: Starting up....
Jo, /boot/grub finns när du startat upp Ubuntu men inte om du tittar in i sda3 från en LiveCD. Då ska /boot vara tom.

Ditt Windows startade ju upp tidigare. Kan du starta upp det nu t.ex genom att koppla ur SATA-diskarna eller via en Bios boot meny för att starta upp Windowsdisken. Det senare brukar vara en annan tangent man trycker på än då man ska in i Bios. I mitt fall är F1 för att komma in i Bios och Esc för att sätta upp bootmenyn.
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Bowmore skrev:Jo, /boot/grub finns när du startat upp Ubuntu men inte om du tittar in i sda3 från en LiveCD. Då ska /boot vara tom.

Ditt Windows startade ju upp tidigare. Kan du starta upp det nu t.ex genom att koppla ur SATA-diskarna eller via en Bios boot meny för att starta upp Windowsdisken. Det senare brukar vara en annan tangent man trycker på än då man ska in i Bios. I mitt fall är F1 för att komma in i Bios och Esc för att sätta upp bootmenyn.
Foldern /boot finns under rothårddisken och den är tom. Jag installerade om Windows När jag startar enbart med windows-hårddisken i får jag felmeddelanden om att windows inte kan läsa från "the selected boot disk". Startar jag via Grub får jag nu felmedelande om att följande fil saknas eller är korrupt:

<Windows root>\system32\hal.dll

Dock finns filen på korrekt plats i windowspartitionen. Lite letande har lett mig till att titta på filen boot.ini. Där står att den ska starta från multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1). Om jag förstår hjälpsidorna rätt stämmer detta med tredje hårddisken första partitionen...

Med andra ord startar inte Windows och Ubuntu funkar bara så länge jag har sym-länken på plats. Om nu inte sym-länken fyller någon som helst funktion måste ju katalogen boot som jag skapat under /boot vara anledningen till att det hela fungerar, eller? Det är som om grub är installerat korrekt men inte hittar menu.lst utan den nya katalogen. Jag fattar bara inte varför eftersom den nya katalogen är tom...
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ebbot skrev:Lite letande har lett mig till att titta på filen boot.ini. Där står att den ska starta från multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1). Om jag förstår hjälpsidorna rätt stämmer detta med tredje hårddisken första partitionen...
Det här är intressant!
Själv kopplar jag alltid ur alla andra diskar när jag installerar Windows på en disk skiljt från den första.

Min boot.ini ser då ut så här:

Kod: Markera allt

[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
och den ligger på andra disken i mitt fall.

När jag bootar upp från Bios bootmeny så ses den som första disk och funkar. När jag bootar upp från grub mappar jag om (hd0) och (hd1) så att den ses som första disk och det funkar.

I ditt fall kan man tro att du inte ska mappa om eftersom det står rdisk(2). Frågan är hur det blivit så? Det enda skälet jag kan se är att du vid installationen också haft ett Windows på första disken, stämmer det?
ebbot skrev:Foldern /boot finns under rothårddisken och den är tom.
ebbot skrev:Med andra ord startar inte Windows och Ubuntu funkar bara så länge jag har sym-länken på plats. Om nu inte sym-länken fyller någon som helst funktion måste ju katalogen boot som jag skapat under /boot vara anledningen till att det hela fungerar, eller? Det är som om grub är installerat korrekt men inte hittar menu.lst utan den nya katalogen. Jag fattar bara inte varför eftersom den nya katalogen är tom...
Jag förstår fortfarande inte. Du säger att /boot-mappen i din systempartition är tom när du inte startat upp systemet vilket den också ska vara. Samtidigt säger du att du har en symlänk under mappen /boot. Är det inte samma mapp du talar om i de två fallen?
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Bowmore skrev:I ditt fall kan man tro att du inte ska mappa om eftersom det står rdisk(2). Frågan är hur det blivit så? Det enda skälet jag kan se är att du vid installationen också haft ett Windows på första disken, stämmer det?
Nej, Jag har aldrig haft windows på någon av de andra hårddiskarna. Dock installerade jag först med enbart den disken i, därefter (som i fallet ovan) med samtliga i.
Bowmore skrev:Jag förstår fortfarande inte. Du säger att /boot-mappen i din systempartition är tom när du inte startat upp systemet vilket den också ska vara. Samtidigt säger du att du har en symlänk under mappen /boot. Är det inte samma mapp du talar om i de två fallen?
Boot-mappen finns i rot-partitionen och är tom. I den boot-partitionen finns en mapp som jag skapat som heter boot. I denna finns en sym-länk till /boot/grub. Tar jag bort mappen och sym-länken så startar inte Windows.

Jag har nu installerat om Windows igen på den tredje hårddisken och håller den separat. Dvs. jag öppnar upp lådan och sätter i strömsladden på den hårddisken och drar ut de övriga. Det funkar iaf. även om det inte är en bra lösning.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ebbot skrev:Nej, Jag har aldrig haft windows på någon av de andra hårddiskarna. Dock installerade jag först med enbart den disken i, därefter (som i fallet ovan) med samtliga i.
Intressant, har nog aldrig installerat första Windows på annan disk än den första disken! Däremot har jag installerat Windows i logiska partitioner och även på andra diskar då förutsatt att det finns en Windows bootmanager (normalt ett Windows OS) i en primär partition på första disken. Däremot blir det problem att starta upp Windows i ditt fall men borde gå att göra via Grubs boothanterare.

Jag misstänker att det är rdisk(2) i boot.ini som strular. Om man inte anger de två map-raderna i menu.lst jag förslog tidigare så tycker man att det borde fungera men man vet aldrig med Windows.

Ett förslag är att du testar följande:
- boota upp Ubuntu och uppdatera menu.lst med de två map-raderna jag förslog tidigare
- boota sen upp Windows
- ta en backup på boot.ini
- editera boot.ini med Notepad och ändra rdisk(2) till rdisk(0) på båda ställena
- starta om och se om du kan boota upp Windows nu från grubmenyn
ebbot skrev:Boot-mappen finns i rot-partitionen och är tom. I den boot-partitionen finns en mapp som jag skapat som heter boot. I denna finns en sym-länk till /boot/grub. Tar jag bort mappen och sym-länken så startar inte Windows.
Det är något som fortfarande inte stämmer.

Din ursprungliga /boot-partition borde ha strukturen
- mappen grub
- filer för kärnorna

Sen har du skapat en mapp boot och då borde din /boot-partition se ut så här
- mappen boot och grub
- filer för kärnorna

Sen har du under mappen boot skapat en mapp grub som symlänk till den ursprunliga mappen grub och den ska då vara länkad till /grub inte till /boot/grub.
ebbot skrev:Jag har nu installerat om Windows igen på den tredje hårddisken och håller den separat. Dvs. jag öppnar upp lådan och sätter i strömsladden på den hårddisken och drar ut de övriga. Det funkar iaf. även om det inte är en bra lösning.
De flesta Bios stöder uppstart via en bios bootmeny. Då trycker man en annan tangent än det då man går in i bios. Har du inte det valet? Om, så slipper du dra ur kablar till hårddiskarna. Prova t.ex Esc när du ser bootsplashen.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"