Skärmsläckare går igång - mplayer[LÖST]

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Skärmsläckare går igång - mplayer

Inlägg av xtr3m3 »

Ska testa lite senare :)

Håller på och testar fönsterhanteraren e17 just nu och smplayer tyckte inte om den nya sökvägen här nå ;D
Bild
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Nu verkar inte scriptet fungera längre. Har säkerligen att göra med att jag uppdaterat mplayer/smplayer: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=204&t=42065
Va allt ska krångla för mig då. Får man igång det ena så slutar det andra att fungera osv.

Har du nån idé varför scriptet inte fungerar nu?
Bild
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Va allt ska krångla för mig då. Får man igång det ena så slutar det andra att fungera osv.
Du är i en period då du experimenterar mycket. Då blir det så. När man hittat sina favoritprogram/favoritdistro/favoritskrivbordsmiljö etc så brukar det rulla på.
Versionen i jaunty's repon är nogrannt utvald för att funka bra specifikt med resten av systemet, och specifikt gnome som skrivbordsmiljö. När du börjar knåpa ihop "frankensteins monster" kan vad som helst gå åt pipsvängen. Detta gör även att det i nuläget är väldigt svårt att komma med någon bra kvalificerad gissning.

Vilket script syftar du på? Det nyaste?
Kan du köra

Kod: Markera allt

tail -n50 .xsession-errors
Efter att du prövat köra smplayer, och sådär.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Jo det har blivit mycket exprimenterande när det gäller mplayer då den inte fungerat som den ska åt mig.

Det här fick jag ut av kommandot:

orrebo@x-inimus:~$ tail -n50 .xsession-errors
+ cairo_dock_on_button_press (7/1)
+ cairo_dock_notification_click_icon (Webbläsaren Firefox)
+ launcher
+ cairo_dock_on_button_press (4/1)
+ cairo_dock_notification_click_icon (SMPlayer)
+ launcher
This is SMPlayer v. 0.6.8 (SVN r3213) running on Linux
Nautilus-Share-Message: unknown format for key 'andra datorn/usershare_acl' as it contains 'Everyone:F,'.  Assuming that the share is read-only
Nautilus-Share-Message: unknown format for key 'musik/usershare_acl' as it contains 'Everyone:R,'.  Assuming that the share is read-only
Nautilus-Share-Message: unknown format for key 'bilder/usershare_acl' as it contains 'Everyone:R,'.  Assuming that the share is read-only
Nautilus-Share-Message: unknown format for key 'delad mapp/usershare_acl' as it contains 'Everyone:F,'.  Assuming that the share is read-only
Nautilus-Share-Message: unknown format for key 'crapy/usershare_acl' as it contains 'Everyone:F,'.  Assuming that the share is read-only
+ cairo_dock_notification_click_icon (SMPlayer)
+ launcher
Xlib:  extension "XFree86-Misc" missing on display ":0.0".
Spelar upp WAVE '/home/orrebo/.amsn/skins/midnight/sounds/newemail.wav' : Signed 16 bit Little Endian, Frekvens 44100 Hz, Stereo
+ cairo_dock_on_button_press (4/3)
handle_gmenu_tree_changed ()
remove_gmenu_tree_monitor (2515500)
remove_gmenu_tree_monitor (2601920)
n'est pas un directory, menu_path : /
n'est pas un directory, menu_path : /
Nautilus-Share-Message: unknown format for key 'andra datorn/usershare_acl' as it contains 'Everyone:F,'.  Assuming that the share is read-only
Nautilus-Share-Message: unknown format for key 'musik/usershare_acl' as it contains 'Everyone:R,'.  Assuming that the share is read-only
Nautilus-Share-Message: unknown format for key 'bilder/usershare_acl' as it contains 'Everyone:R,'.  Assuming that the share is read-only
Nautilus-Share-Message: unknown format for key 'delad mapp/usershare_acl' as it contains 'Everyone:F,'.  Assuming that the share is read-only
Nautilus-Share-Message: unknown format for key 'crapy/usershare_acl' as it contains 'Everyone:F,'.  Assuming that the share is read-only
+ cairo_dock_notification_click_icon (Webbläsaren Firefox)
+ launcher
Spelar upp WAVE '/home/orrebo/.amsn/skins/midnight/sounds/online.wav' : Signed 16 bit Little Endian, Frekvens 44100 Hz, Stereo
Spelar upp WAVE '/home/orrebo/.amsn/skins/midnight/sounds/online.wav' : Signed 16 bit Little Endian, Frekvens 44100 Hz, Stereo
Spelar upp WAVE '/home/orrebo/.amsn/skins/midnight/sounds/newemail.wav' : Signed 16 bit Little Endian, Frekvens 44100 Hz, Stereo
Bild
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Med "inte funkar", menar du att skärmsläckaren fortfarande gåt igång eller?
Skriptet jag skrev, är mest ett "hack". Ett hack i programmeringsvärlden, är igentligen vad man kallar ett "fult knep". Dvs inget man igentligen kan lite på ;)

Jag kan tänka mig flera anledningar, är "menyalternativet" fortfarande det gamla, som kör smplayer-wrapper?
Anledningen att jag frågar är att nya av smplayer installationer kan ha ersatt det.
Sen så ser jag att du kör cairo dock. Jag litar inte riktigt på att cairo dock använder samma metod som gnome's meny gör för att köra program. Det kan möjligtvis vara ett problem.
Testa att köra smplayer från "vanliga menyn" istället och se om du får samma resultat.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Jag har ingen vanlig meny. Får lägga till det :)

Menyalternativet är fortfarande smplayer-wrapper.
Bild
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Scriptet funkar fortfarande. Var som jag misstänkte efter det du skrev om cairo-dock.
Startade smplayer därifrån för att kunna spela en film som låg som en mapp. Kör man som vanligt och öppna film-filen med smplayer så går inte skärmsläckaren igång.

Kan man lägga till samma startalternativ i ikonen för smplayer i cairo-dock som den jag la till i menyn?
Bild
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Systemet har sina menyalternativ i /usr/share/applications/, och modifierade (när du mixtrar i menyn) hamnar i din hemmamapp (.local/share/applications).
Den sistnämda mappen bör ha förtur hos applikationer, och har de inte det så betraktar jag det som en "bug". Men jag har testat cairo-dock förut, och det var inte precis den enda buggen det programmet verkade lida av :P

Iaf fall, kanske du kan lura cairo dock att använda rätt menyalternativ genom att dra det från gnome menyn, istället för att lägga till det på något sätt som cairo-dock erbjuder. Kanske du kan redigera meny-alternativet där också?

Som sista alternativ kan du redigera menyn i den riktiga system mappen /usr/share/applications/, men det ska man igentligen undvika.

gksudo gedit /usr/share/applications/smplayer.desktop
Du ser nog själv vad du ska ändra på. Exec= linjen...
OBS sökvägen ovan kanske inte riktigt stämmer, men jag tror det är korrekt.
Annars, använd:

sudo find /usr/share/ -iname smplayer.desktop
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Ok. Har dragit dit den nu. Får se om det fungerar.
Bild
m!rage

Re: Skärmsläckare går igång - mplayer[LÖST]

Inlägg av m!rage »

Hittade detta lilla skriptet som verkar fungera: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=284804
Det stoppar både gnomes skärmsläckare och även gnome power manager (tonar ner bakgrundsbelysning, vänteläge och liknande) när ett program i dess lista körs, exempelvis smplayer. Känns ändå inte som en riktig lösning, bland annat så kommer skärmsläckaren aldrig att gå igång om smplayer körs men inte spelar upp någonting
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Skärmsläckare går igång - mplayer[LÖST]

Inlägg av Katt »

Det är inte lätt när det är svårt!
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"