Smplayer - inga subs + mysko nerstängning[LÖST]

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Smplayer - inga subs + mysko nerstängning[LÖST]

Inlägg av xtr3m3 »

Nu är jag tillbaka igen med ett par frågor angående smplayer tyvärr :-[
Tänkte jag slår ihop två frågor så det slipper svämma över allt för mycket i forumet :)

Har märkt att när jag försöker spela upp en dvd-film (iso-fil) så spelar det ingen roll vilket språk utav undertexterna jag väljer. Dom vägrar starta i vilket fall. Nån enstaka gång har jag lyckats trixa igång dom genom att klicka på språktext efter språktext.

Sen upptäckte jag just nu en annan sak. Har testat att köra det tillägget i smplayer där man får dvdmenyn i början. Annars så brukar den hoppa över menyn och starta direkt.
Klickade ur den funktionen och startade en dvd-film (iso-fil) men den stängde ner sig lika fort igen. Öppnade smplayer och kryssade i funktionen igen och vips så funkar det att spela filmen igen.

Versionerna av mplayer och smplayer är:

mplayer: 1.0-rc3+svn20090426
smplayer: 0.6.8 (SVN r3213)

Det är alltså inte mplayer från förrådet utan jag har följt infon här: https://launchpad.net/~bdrung/+archive/backports

Nån som vet vad det kan vara?
Senast redigerad av 2 xtr3m3, redigerad totalt 5 gång.
Bild
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Smplayer - inga subs + mysko nerstängning

Inlägg av palle-kuling »

Hej igen orr3bo. Nu ska vi gå igenom ett par saker här.
Först vill jag bara påpeka att du inte anänder SVN versionen från hunds guide, *om* du använder 1.0-rc3+svn20090426, för det är backport'en du installerade som .deb.
Sen vill jag utveckla det med att säga att jag inte riktigt vet hur situationen ser ut för dig, vilken "binary" som verkligen används om du fortfarande har båda installerade.

Om du verkligen *har* kört "sudo make uninstall" på den kompilerade versionen, och använder 1.0-rc3+svn20090426 från PPA't jag rekomenderade här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=204&t=42008, så får vi gå vidare utifrån det.
Har du verkligen avinstallerat .deb filen (eller repo versionen), och faktiskt kör den kompilerade från hunds guide, så bör ju de flesta beroenden som mplayer behöver strukit med på kuppen, och då behöver de installera manuellt (för en kompilering i sig installerar inte de beroenden som pakethanteraren gör i normala fall vid installation).

Har du båda installerade så har du förmodligen en konflikt av något slag på din dator.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Ursäkta. Vad dum jag är :-[ ;D

Jag installerade ju självklart deb-filen. Kom på det nu när du säger det.
Tror jag börjar bli gammal och glömsk ;D
Bild
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Tror jag börjar bli gammal och glömsk ;D
Det händer även dom bästa!

Då antar jag även att du rensat bort den kompilerade versionen.
Eftersom du faktiskt kör kombinationen smplayer+mplayer så skulle jag nog testa PPA versionen av de båda från en kille/tjej som specifikt byggt en nyare version av mplayer (med extra stöd för smplayer), samt även dennes uppdaterade version av smplayer.
Han/hon nämner specifikt ett problem med smplayer och subtitles;
* selection of subtitles works better now. Previously under some circumstances, it was possible that the selected subtitle in the SMPlayer menu and the subtitle actually selected by MPlayer may not match.
https://launchpad.net/~rvm/+archive/mplayer
https://launchpad.net/~rvm/+archive/smplayer

Den här gången kan det vara en ide att lägga till repo'sarna, för dom innehåller specifika paket (till skillnad mot repos med lösgodis).
Lägg till detta i /etc/apt/sources.list.d/mplayer-smplayer-ppa.list

Kod: Markera allt

deb http://ppa.launchpad.net/rvm/mplayer/ubuntu jaunty main 
deb-src http://ppa.launchpad.net/rvm/mplayer/ubuntu jaunty main

deb http://ppa.launchpad.net/rvm/smplayer/ubuntu jaunty main 
deb-src http://ppa.launchpad.net/rvm/smplayer/ubuntu jaunty main 
Utanför ämnet: observera att det ovan inte är kod som skall köras, utan mer kod som skall läggas in i filen jag refererar till. MODERATÖRER som läser detta kanske kan fixa ett fält för text som inte direkt är till för att "köras"?

Och uppdatera, eller installera om de båda om apt inte lägger märke till det nya uppdaterade paketen.
Vill du för säkerhets skull "låsa" paketen (dvs se till att de inte uppdateras vid ett senare tillfälle) så är det bara att döpa om /etc/apt/sources.list.d/mplayer-smplayer-ppa.list med postfix'et .disabled (*efter* du installerat paketen givetvis).

Kod: Markera allt

sudo mv /etc/apt/sources.list.d/mplayer-smplayer-ppa.list /etc/apt/sources.list.d/mplayer-smplayer-ppa.list.disabled
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Ok. Så det ska inte läggas in i sources list som vanligt utan i nån annan lista eller?

Tänkte. För jag brukar lägga till i /etc/apt/sources.list men du referar till /etc/apt/sources.list.d/mplayer-smplayer-ppa.list som åt mig inte existerar.
Har jag gjort fel då när jag lagt till nya repos? Ska man skapa en ny för olika program?
Bild
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Har jag gjort fel då när jag lagt till nya repos? Ska man skapa en ny för olika program?
Nej du har inte gjort något fel. Man kan lägga repo's i /etc/apt/sources.list men det tillhör bara sunt förnuft att organisera upp dina extra repo's på ett sätt som separerar nyckel repo's som ubuntu's egna med dom du lägger till. Det finns flera fördelar med sättet jag föreslog.

1. du kan namnge filen med ett namn som är självsägande (med vissa begränsningar)
2. du blandar inte nyckelrepos och tredjeparts repon
3. du kan "stänga av dem" genom att se till att de inte slutar med postfixet .list

Men du gör naturligtvis som du vill. Du behöver inte följa mina exempel till punkt och pricka om du känner att du vill göra på ditt sätt! :D
Du kanske vill använda synaptic till att lägga till repon (och aktivera/deaktiver dessa), och för all del, gör så. Alla sätt är bra, utom dom dåliga! :P
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Gjorde som du skrev. Bra att ha det lite organiserat :) Får se om jag orkar organisera upp dom andra jag lagt till i sources.list senare.

En fråga till bara. Gäller detta för både mplayer och mplayer-nogui eller bara för mplayer?

Ingen skillnad. Texten funkar tyvärr inte fortfarande. Fick upp ett felmeddelande när jag installerade men jag kom på vad det var. Ska starta om datorn för den har installerat nå uppdateringar också. Ska prova att installera om mplayer.

*EDIT*

Texten funkar fortfarande inte i smplayer. Testade att starta filmen i mplayer. Då startade filmen men bara med filmfönstret. Inga kontroller. Testade att starta mplayer från menyn. Då kommer den inte igång alls.
Senast redigerad av 1 xtr3m3, redigerad totalt 5 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

rvm's repo som Palle rekommenderar för SMPLayer/Mplayer funkar bra hos mig sedan flera månader. Ett tips ang. DVD-film i SMPlayer: det kan löna sig att ändra Inställningar -> Enheter -> Dvd-enhet till den faktiska istället för monteringspunkten /media/cdrom (/media/cdrom0). I mitt fall är det /dev/hdc i ditt fall kan det vara t ex /dev/sdb. Kolla detta genom att köra kommandot cat /etc/fstab och se vad enheten på raden för /media/cdrom0 egentligen heter. Typ /dev/sdb eller /dev/sdd osv.

Jag hade innan ändringen problem med att spela upp DVD-filmer direkt från spelaren men efter funkar det fint med menyer och allt. Det har med avkodningen av CSS-skyddet att göra.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Spelar inga dvd-filmer i dvd-spelaren utan bara filmer i iso-format. Tror inte det hjälper med att ändra det då eller?

Texten funkar fortfarande inte i smplayer. Testade att starta filmen i mplayer. Då startade filmen men bara med filmfönstret. Inga kontroller.
Testade att starta mplayer från menyn. Då kommer den inte igång alls.

Testade även sudo apt-get build-dep mplayer så jag var säker på att allt var installerat. Den installerade 9 saker till mplayer och med sudo apt-get build-dep smplayer så installerade den 9 saker till.
Hjälpte dock inte.

Har nog kommit på varför texten inte syns men inte vad som orsaker det. Testade trycka på j och bläddrade genom texterna. Satte den på svenska och sen ser man hur den byter till sub source disabled.

*EDIT*

Nu verkar det fungera. Avinstallerade allt igen. Tog bort .mplayer mappen och /.config/smplayer mappen. Sen installerade jag allt igen. Verkade göra susen :)
Mplayer funkar fortfarande inte som den ska men det var skitsamma för mig så länge smplayer funkar :)

Tack för all hjälp.
Bild
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Smplayer - inga subs + mysko nerstängning[LÖST]

Inlägg av webaake »

SMPlayer är grejen! Speciellt från rvm's repo som tydligen har vissa extra anpassningar.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"