Hej!
Jag har nu haft samma problem så länge jag kört jaunty (det vill säga sedan i april). Om jag sitter på min Vista-dator och vill komma åt filer på Ubuntu så kan jag i princip bara bläddra runt. Jag kan inte ändra namn och inte flytta filer. Dessutom blir alla mappar som jag kopierar över från min windowsdator låsta när de väl hamnar på Ubuntu så att jag inte kan ändra dem där heller. De felmeddelanden jag får upp säger alltid att jag inte har de rätigheter som behövs för att utföra åtgärden. VIlket är mycket konstigt eftersom att jag har:
1) Följ guiden som finns via wikin för att installera samba.
2) Bockat för alla alternativ i "delning" för de mappar jag vill dela ut på ubuntu.
Jag har försökt att läsa mig till lösningar men inte hittat några. Om någon har förslag på hur man kn lösa det här vore jag mycket tacksam. Det känns ju givetvis tråkigt när inte nätverket fyller sina funktioner. jag vet inte om det är något som har med det hela att göra, men varje gång jag startar min ubuntudator så får jag upp ett meddelande om att datorn tillhör en .local domän vilket inte rekommenderas. Det känns som att det är nätverksrelaterat och att det inte är bra så jag misstänker att det kanske kan spela roll för mina övriga problem.
/Birkovic
Problem med rättigheter (Windows <--> Ubuntu)
Re: Problem med rättigheter (Windows <--> Ubuntu)
Har ingen aning om detta program skall kunna hjälpa dej men jag har använt http://fs-driver.org/ för att komma åt ubuntufiler på min windows sida.. 

-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Hmm... tack ska du ha men det verkar inte riktigt vara vad jag letar efter. Jag kanske får söka djupare i det där med .local felet. Jag hade aldrig några problem i tidigare versioner av Ubuntu.
.local felet har nog inget med detta att göra. Detta fel beskrivs här med lösningar:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... cal+domain
Ang. filutdelningen så kan du testa att också sätta mer generösa rättighter på de aktuella mapparna i Ubuntu. Det gör du enklast genom terminalen med kommandot:
sudo chmod 0777 /sökvägen/till/mappen
(tryck enter och skriv in lösenord som inte syns - tryck enter igen - klart!)
0777 (777) betyder fulla rättigheter att läsa, skriva och exekvera. 0775 tar bort exekveringsrättighterna.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... cal+domain
Ang. filutdelningen så kan du testa att också sätta mer generösa rättighter på de aktuella mapparna i Ubuntu. Det gör du enklast genom terminalen med kommandot:
sudo chmod 0777 /sökvägen/till/mappen
(tryck enter och skriv in lösenord som inte syns - tryck enter igen - klart!)
0777 (777) betyder fulla rättigheter att läsa, skriva och exekvera. 0775 tar bort exekveringsrättighterna.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.