Verkar som att det kan vara mer som spelar in...
Kolla om den här tråden kan hjälpa något:
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... xbox+samba
Jag kan inget om Xbox, men det lär finnas diverse inställningar där också?
Samba, streama, ryckigt.
SV: Samba, streama, ryckigt.
Kan man installera nätverkskort i Ubuntu i efterhand?
Jag har ett integrerat på moderkortet men som är disabled i bios.
Om jag enablar det, kommer Ubuntu hitta det automatiskt?
Jag tänkte att jag kanske kunde utesluta routern som problemkälla genom att göra så.
Jag har ett integrerat på moderkortet men som är disabled i bios.
Om jag enablar det, kommer Ubuntu hitta det automatiskt?
Jag tänkte att jag kanske kunde utesluta routern som problemkälla genom att göra så.
- danno
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Testa... Jag har stoppat i nätverkskort i Ubuntu som hittades direkt vid boot.
Nä, jag ger upp nu. Jag vet inte om den kabeln är korsad, den är amatörklämd så jag vet inte ens om man följt standard kopplingsschema.
Jag satte "nya" nätverkskortet med ip 192.168.1.1 och xboxen fick 192.168.1.2, nätmask 255.255.255.0.
Xboxen säger att det inte finns något nätverk och jag kan inte pinga xboxen från datorn även om jag specar i ping att använda eth1.
Inom kort får jag ny internetleverantör och då ska jag prova med en annan switch som just nu ligger och väntar på posten att jag ska hämta den. Får jag inte detta att fungera då lämnar jag nog Ubuntu tror jag, hur trevligt det än må vara så är det fortfarande långt krångligare att använda än Windows. Enkla saker som att dela ut en mapp ska inte behöva krångla såhär.
Edit: Usch va oartig jag är. Du ska ha jättetack för din hjälp Danno.
Jag satte "nya" nätverkskortet med ip 192.168.1.1 och xboxen fick 192.168.1.2, nätmask 255.255.255.0.
Xboxen säger att det inte finns något nätverk och jag kan inte pinga xboxen från datorn även om jag specar i ping att använda eth1.
Inom kort får jag ny internetleverantör och då ska jag prova med en annan switch som just nu ligger och väntar på posten att jag ska hämta den. Får jag inte detta att fungera då lämnar jag nog Ubuntu tror jag, hur trevligt det än må vara så är det fortfarande långt krångligare att använda än Windows. Enkla saker som att dela ut en mapp ska inte behöva krångla såhär.
Edit: Usch va oartig jag är. Du ska ha jättetack för din hjälp Danno.
Senast redigerad av 1 hkkla, redigerad totalt 26 gånger.
- danno
Trist att det inte fungerar, att dela ut en mapp SKA inte krångla så här...
Otur i kombination med trasig(?) hårdvara kan få vem som helst att ge upp.
Hoppas att du inte dömmer ut Linux/Ubuntu helt i alla fall...
Otur i kombination med trasig(?) hårdvara kan få vem som helst att ge upp.
Hoppas att du inte dömmer ut Linux/Ubuntu helt i alla fall...
Märkligt märkligt...
Jag kände på routern, som förövrigt står på adsl-modemet och routern var väldigt varm.
Nu är det ett cd-fodral mellan router och modem och nu fungerar det som det ska...
Det skumma är att sakerna alltid har stått så, så jag är inte helt lugn ännu. Det kan lika gärna vvara routern som har fått något tillfälligt ryck nu.
Jag kände på routern, som förövrigt står på adsl-modemet och routern var väldigt varm.
Nu är det ett cd-fodral mellan router och modem och nu fungerar det som det ska...
Det skumma är att sakerna alltid har stått så, så jag är inte helt lugn ännu. Det kan lika gärna vvara routern som har fått något tillfälligt ryck nu.
- danno
Du menar att allt fungerar som det skall?
Nätverk, Samba, Uppspelning...
Bara genom att routern får gå lite kallare?
Japp, allt funkar.danno skrev: Du menar att allt fungerar som det skall?
Så ser man tillbaka då, en misslyckad ominstallation av xboxen, frustration och raseriutbrott på Ubuntu för att nåt Windowsprogram vägrar fungera (som förmodligen funkar genom wine nu), installation av win2k på överbliven hårddisk, lyckad ominstallation av xbox, sedan konstaterande att det inte var xboxen som krånglade utan Ubuntu, ca 15 timmar med Ubuntu-bekymmer och evigt meckande och trixande....
Lösningen: ett cd-fodral mellan modem och router.

Jag hoppas iallafall att det var det som gjorde det. Lite oroväckande att det hjälpte i princip i sama ögonblick bara.
Jag har dessutom inte startat om datorn ännu så jag vet inte vad som kommer ske då men det tänkte jag spara tils imorrn annars blir jag väl uppe hela natten.