Sambaproblem. Kommer inte in med user/pass...

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
kulan_78

Sambaproblem. Kommer inte in med user/pass...

Inlägg av kulan_78 »

Hej,

Jag vill att jag ska komma till min Home-katalog när jag loggar in på min sambaserver och att tjejen kommer till sin är hon går in där.

Skriver jag enligt nedan vill windowsdatorn att jag loggar in, men det går inte:

Kod: Markera allt

[Home]
path = /home/%S
valid user = %S
Skriver jag däremot enligt nedan så går utan inloggning, fast vi kommer inte åt varandras privata mappar:

Kod: Markera allt

[Home]
path = /home/karl
valid user = karl
Utöver det så har jag skrivit browsable, read only osv... Den enda skillnaden är enligt ovan.

I [global] är security satt till "user".

Nån som har nåt tips?

Simma lugnt!
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Sambaproblem. Kommer inte in med user/pass...

Inlägg av andol »

När du skriver [Home] så kanske du egentligen velat skriva [homes]?

I övrigt så är det oftast en bra idé att utgå från den smb.conf som Ubuntu skickar med.
kulan_78

Inlägg av kulan_78 »

En noob-fråga... Är det en reell skillnad på home och homes? Jag trodde bara att det var vad man kallade det som syns på windowsburken?

Jag har använt orginal-smb'en, men tagit bort kommateringen på security och lagt till enligt en guide på help.ubuntu för personliga shares... Någon som kan ge mig tips på vad som kan tänkas vara fel?

Simma lugnt!
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

kulan_78 skrev:En noob-fråga... Är det en reell skillnad på home och homes? Jag trodde bara att det var vad man kallade det som syns på windowsburken?
Nje, just namnet [homes] är ett specialfall för att lagom automatisk dela ut hemkataloger generellt.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"