Jag har som vissa kanske läst haft problem med hackare som kommit in på min servern. Jag har enkompis som är ganska haj på Ubuntu och UNIX så han gjorde något med MySQL så att nu kan inte min MySQL klient Navicat nå den längre.
"Can't connect to MySQL server on 'ayianapa.nu' (61)"
Alla lösen osv. stämmer. Nu är han bortrest så jag kan inte fråga vad han gjorde. Någon som kanske vet varför Klienten inte vill lira med databaserna på servern?
MySQL klient (Navicat) vill inte
Re: MySQL klient (Navicat) vill inte
Låter utan tvekan som om du och din kompis behöver kommunicera bättre med varandra :)
Är det måhända så att din klient Navicat körs från en annan dator än den på vilken MySQL-servern körs? I sådant fall skulle det kunna handla om att han dresserat MySQL-servern att endast svara på anslutningar från localhost.
Att enbart sitta och gissa känns dock inte alltför meningsfullt. SSH:a gärna in direkt på servern och se om du därifrån kan ansluta med dess lokala mysql-klient; kommandoradsvarianten alltså.
Titta även gärna i servers /etc/mysql/my.cnf efter begränsningar från varifrån anslutningar tillåts.
Är det måhända så att din klient Navicat körs från en annan dator än den på vilken MySQL-servern körs? I sådant fall skulle det kunna handla om att han dresserat MySQL-servern att endast svara på anslutningar från localhost.
Att enbart sitta och gissa känns dock inte alltför meningsfullt. SSH:a gärna in direkt på servern och se om du därifrån kan ansluta med dess lokala mysql-klient; kommandoradsvarianten alltså.
Titta även gärna i servers /etc/mysql/my.cnf efter begränsningar från varifrån anslutningar tillåts.
Jo jag kan rota runt i MySQL inne i servern via SSH eller Webmin, men inte via min MySQL klient "Navicat" från en annan dator då får jag error: "Can't connect to MySQL server on 'ayianapa.nu' (61)" som sagt.
Lägger med my.conf filen om någon hittar något inte jag hittar där :S
Lägger med my.conf filen om någon hittar något inte jag hittar där :S
- Bilagor
-
- my.cnf.zip
- (1.96 KiB) Nerladdad 126 gånger
Efter att ha googlat och rotat en del tror jag inte det beror på ny.cnf filen att jag inte kan komma åt MySQL utan felet ligger någon anna stans. Så nu är frågan, vad mer kan stoppa åtkomsten?
Nej, tycker inte heller att MySQL-servern ser ut att vara inställd på att endast tillåta anslutningar från localhost. Skulle möjligtvis vara då om det ligger några extra inställningsfiler under /etc/mysql/conf.d.
Andra alternativ är att externa MySQL-uppkopplingar blockas utav regler i brandväggen. Sen så ställer man även in i MySQL:s användardatabas varifrån vilka användare får ansluta. Fast hade det rört sig om inställningar i användardatabasen borde du fått ett annat felmeddelande. Mitt tips är sålunda att titta på vilka brandväggsregler som är aktiva.
Fast framförallt så borde du och din kompis kommunicera bättre :)
Andra alternativ är att externa MySQL-uppkopplingar blockas utav regler i brandväggen. Sen så ställer man även in i MySQL:s användardatabas varifrån vilka användare får ansluta. Fast hade det rört sig om inställningar i användardatabasen borde du fått ett annat felmeddelande. Mitt tips är sålunda att titta på vilka brandväggsregler som är aktiva.
Fast framförallt så borde du och din kompis kommunicera bättre :)