hjälp med installation av ubuntu.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
qvist
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

hjälp med installation av ubuntu.

Inlägg av qvist »

Tänkte be någon vänlig själ hjälpa mej med en installation av Ubuntu?

Det är som så att jag installerade ubuntu 9,04 från ett usb-minne enligt en guide för ubuntu 7,något. där det stog att jag skulle tanka hem automatix och därigenom ladda hem en del andra program som inte fanns med när man gick den vanliga vägen >Lägg till/Ta bort program. men då jag inte kunde hitta programmet nånstans så läste jag lite här och såg att många dömde ut programmet, men jag tänkte att eftersom jag aldrig har använt linux innan så ville jag ändå ha programmet för att kunna köra efter guiden och sedan bilda mej en egen uppfattning om det hela. men efter en del poster i min Automatix tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=41943 Så valde jag att avstå från programmet och köra efter en annan guide jag blev tipsad om.

Såå, jag valde att göra om installationen och göra en manuell partitionering eftersom jag har Windows på datorn (som jag vill ha kvar, och absolut inte ta bort för tjejen.)
och efter att ha delat på min windowspartition på 300gb då jag valde att tilldela linux 100gb så ser det ut som följande i installationsprogrammet för ubuntu:
/dev/sda
/dev/sda1 typ ntfs 12 gb (windows återställning)
/dev/sda2 typ ntfs 200 gb (windows)
/dev/sda6 ext3 10 gb (detta ska vara min ./)
/dev/sda7 ext3 90gb (detta vill jag ha som ./home)
/dev/sda5 swap 7 gb (Swap)
ovanstående är i steg 4 av installationen och jag kommer vidare till steg 5 där jag fyller i lite användaruppgifter o lösenord,
när jag sedan klickar på nästa så tas jag direkt till steg 7 (redo att installera) med massa information om språk tangentbordslayout
och annat jag valt under tidigare steg i installationen samt vilka partitioner jag kommer att använda.
när jag sedan går vidare och klickar på installera så kommer det bara upp ett felmeddelande med texten
kunde inte skapa ett filsystem

misslyckades med att skapa ett ext3-filsystemet på partition nr.6 på scsi2 (0,0,0) (sda)
och jag kommer tebax till steg 4 igen. där jag får välja partitioner..

vad gör jag för fel??!

vet inte vilken info som behövs men datorn jag försöker installera på är en acer aspire timeline AS3810T-354G32n
och jag har provat med 2 st usbminnen och 2 olika program för att göra ett usb-stick.
(tror inte att det är något fel på usb-minnet längre då jag kan starta upp ubuntu och köra det från usb)

Om någon vill hjälpa mej över MSN så går det bra det me =) skicka bara erat ID i ett PM eller kontakta mej så skickar jag mitt ID.

Mvh
qvist

Re: hjälp med installation av ubuntu.

Inlägg av qvist »

märkte nu att denna tråd kanske hamnade fel?
om så är fallet kan väll någon moderator radera detta inlägget och flytta tråden till Nybörjardelen där den kanske passar bättre?
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Utanför ämnet: Flyttade tråd till För nybörjaren.
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

vad är det för program du vill installera egentligen?
qvist

Inlägg av qvist »

Jag vill installera Ubuntu och lära mej lite om själva os:et
det hela började med att jag satt och hade väldigt lite att göra o kikade runt på internet o bara råkade
få se några screenshots från ubuntu som jag gillade så ja tänkte att jag skulle prova på o köra det istället för windows på min laptop.
dock så vill jag ha kvar windows också.
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

okej , så du har inte installerat ubntu än?
för du nämner någon guide där man ska installera program och så , men är det inte bara å bränna en installations cd och installera vid sidan av windows?
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Utanför ämnet: Notera att ubuntu är riktigt fult i början...
qvist

Inlägg av qvist »

grejjen är den att jag hade ubuntu installerat på datorn, men då var det med hjälp av en guide som var för en äldre verision (vilket kanske inte spelar någon roll i installationsfasen) men efter tips, så valde jag att ta bort den installationen och försöka göra en nyinstallation, eftersom jag inte hade en separat "./" och en "./home" utan allt låg på samma del. så jag tog bort partitionen och gjorde en ny installation.
men den fungerade inte direkt som den skulle.

när jag startar datorn nu så har jag 6 val:
starta ubuntu (får bara massa felmeddelanden om opperationer som tar time out etc.)
starta ubuntu (även här är opperationerna trötta?)
starta reparation av ubuntu (händer inget, skärmen blir svart, men ctrl+alt+del funkar)
starta windowsåterställning (japp den funkar har provat att gå in på den men dock inte göra en full återställning)
övriga val (tar mej till nån dos-miljö)
starta windows (jepp jag kommer in i win-vista)

datorn har ingen cd-läsare, därav krånglandet med usb-minne.
men när jag startar med minnet så får jag följande val

INSTALLER BOOT MENU
Persistent Mode (kommer in i nån dos-miljö där jag listat ut att om man skriver startx så kommer man in i den grafiska delen av ubuntu men det körs fortfarande från usb-minnet)
Live Mode (kommer direkt in i Ubuntu men det körs från usb-minnet)
Install (kommer till steg 4)
Integrity Check (ej testat)
Memory test (utför något minnestest som tar j-igt lång tid)
Advanced options (kommer till en tom meny bara)
Help (denna säger mej inte mycket)

95monye skrev:Utanför ämnet: Notera att ubuntu är riktigt fult i början...

Jo jag har sett hur det ser ut men jag vill ändå försöka lära mej det, då det verkar finnas mer möjligheter än i windows..
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"