Det är som så att jag installerade ubuntu 9,04 från ett usb-minne enligt en guide för ubuntu 7,något. där det stog att jag skulle tanka hem automatix och därigenom ladda hem en del andra program som inte fanns med när man gick den vanliga vägen >Lägg till/Ta bort program. men då jag inte kunde hitta programmet nånstans så läste jag lite här och såg att många dömde ut programmet, men jag tänkte att eftersom jag aldrig har använt linux innan så ville jag ändå ha programmet för att kunna köra efter guiden och sedan bilda mej en egen uppfattning om det hela. men efter en del poster i min Automatix tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=41943 Så valde jag att avstå från programmet och köra efter en annan guide jag blev tipsad om.
Såå, jag valde att göra om installationen och göra en manuell partitionering eftersom jag har Windows på datorn (som jag vill ha kvar, och absolut inte ta bort för tjejen.)
och efter att ha delat på min windowspartition på 300gb då jag valde att tilldela linux 100gb så ser det ut som följande i installationsprogrammet för ubuntu:
ovanstående är i steg 4 av installationen och jag kommer vidare till steg 5 där jag fyller i lite användaruppgifter o lösenord,/dev/sda
/dev/sda1 typ ntfs 12 gb (windows återställning)
/dev/sda2 typ ntfs 200 gb (windows)
/dev/sda6 ext3 10 gb (detta ska vara min ./)
/dev/sda7 ext3 90gb (detta vill jag ha som ./home)
/dev/sda5 swap 7 gb (Swap)
när jag sedan klickar på nästa så tas jag direkt till steg 7 (redo att installera) med massa information om språk tangentbordslayout
och annat jag valt under tidigare steg i installationen samt vilka partitioner jag kommer att använda.
när jag sedan går vidare och klickar på installera så kommer det bara upp ett felmeddelande med texten
och jag kommer tebax till steg 4 igen. där jag får välja partitioner..kunde inte skapa ett filsystem
misslyckades med att skapa ett ext3-filsystemet på partition nr.6 på scsi2 (0,0,0) (sda)
vad gör jag för fel??!
vet inte vilken info som behövs men datorn jag försöker installera på är en acer aspire timeline AS3810T-354G32n
och jag har provat med 2 st usbminnen och 2 olika program för att göra ett usb-stick.
(tror inte att det är något fel på usb-minnet längre då jag kan starta upp ubuntu och köra det från usb)
Om någon vill hjälpa mej över MSN så går det bra det me

Mvh