Hjälp, Inget händer vid uppstart endast bakgrund

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
eriksson25
Kontakt:

Hjälp, Inget händer vid uppstart endast bakgrund

Inlägg av eriksson25 »

Hej, Jag har ett problem. Köpt en Asus 1000he och dualbotar ubuntu 9.04 med windows 7. Funkar riktigt bra men igår så gjorde jag större uppdateringar i ubuntu första sen instalationen. Och när jag sen skulle starta om så kommer jag ingen stans efter uppstart. Får bara bakgrundsbilden sen inget mer. Jag kan högerklicka och välja skapa ny mapp och byta bakgrundsbild osv. Men vet inte hur jag ska få resten att kicka igång. I windows är det ju bara starta om explorer processen men hur gör jag här? Och hur rättar jag till detta då det händer varje gång jag startar om datorn.

Mvh K-G
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hjälp, Inget händer vid uppstart endast bakgrund

Inlägg av Cadryc »

Kör du med vanliga Ubutu, eller netbook remix med vanligt skrivbord? Låter då som att det är panelerna som saknas. Tryck Alt + F2, skriv in gnome-panel och tryck enter, se vad som händer.

Kör du Netbook remix så tryck Alt+F2 och skriv det här istället: netbook-launcher
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Hej, Ja jag använder nootbook remix med ubuntu standard layout. alt+F2 funkar tyvärr inte. inget händer. Nån annan ide vad jag kan göra?
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Skapa en fil på dit skrivbord, öppna den och skriv

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
netbook-launcher
spara och stäng filen, högerklicka på den välj egenskaper, i det fönstret väljer du rättigheter(tredje fliken) kryssa i rutan "kör filen som ett program". Dubbelklicka på filen och välj kör.
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Hej, Tack för förslaget men det hjälpte inte. Inget händer när jag försöker köra filen. Jag kan ifall jag går in i recovery mode komma in i root terminalen. Är det nått jag kan göra där för att instalera om genome kanske? Eller skapa en ny användare som jag läst kanske fungerar. Bryr mig inte om min gammla användare då jag knappt hunnit ställa in allt.
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

eriksson25 skrev:Hej, Tack för förslaget men det hjälpte inte. Inget händer när jag försöker köra filen. Jag kan ifall jag går in i recovery mode komma in i root terminalen. Är det nått jag kan göra där för att instalera om genome kanske? Eller skapa en ny användare som jag läst kanske fungerar. Bryr mig inte om min gammla användare då jag knappt hunnit ställa in allt.
Du kan skapa en ny användare med kommandot adduser, jag föreslår att du tar en titt på manualen innan

man adduser
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Rasmus skrev:Skapa en fil på dit skrivbord, öppna den och skriv

#!/bin/bash
netbook-launcher
spara och stäng filen, högerklicka på den välj egenskaper, i det fönstret väljer du rättigheter(tredje fliken) kryssa i rutan "kör filen som ett program". Dubbelklicka på filen och välj kör.
Gör om detta men testa med

#!/bin/bash
gnome-terminal
istället, när du väl är i terminalen kan du skriva netbook-launcher då borde du få något felmeddelande.
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Hej, Tack. Det där sista får i alla fall igång alla paneler. Men när jag startar om så är det samma visa igen. Här kommer en logg på vad som händer. Nån kanske kan se vad som är fel?

eriksson25@KGEEE:~/Desktop$ netbook-launcher
get fences failed: -1
param: 6, val: 0
** (netbook-launcher:3117): DEBUG: CONFIG: Low graphics mode: False
** (netbook-launcher:3117): DEBUG: CONFIG: Font dpi: 96.000000
** (netbook-launcher:3117): DEBUG: CONFIG: Font changed: Sans 10

** (netbook-launcher:3117): DEBUG: CONFIG: Connecting to ConsoleKit for suspend/resume restarting
** (netbook-launcher:3117): DEBUG: PLACES: Volume Added: 20.8 GB Media /org/freedesktop/Hal/devices/volume_uuid_4AD67B06D67AF215
** (netbook-launcher:3117): DEBUG: PLACES: Volume Added: 114.3 GB Media /org/freedesktop/Hal/devices/volume_uuid_6BB2_0319
** (netbook-launcher:3117): DEBUG: PLACES: Excluding /home/eriksson25/Music, does not exist
** (netbook-launcher:3117): DEBUG: PLACES: Excluding /home/eriksson25/Pictures, does not exist
** (netbook-launcher:3117): DEBUG: PLACES: Excluding /home/eriksson25/Videos, does not exist
In classic mode: false
** (desktop-switcher:3129): DEBUG: Enabling classic mode
** (desktop-switcher:3129): DEBUG: Suppressing Launcher autostart
** (desktop-switcher:3129): DEBUG: Unable to suppress launcher autostart: Error opening file '/home/eriksson25/.config/autostart/netbook-launcher.desktop': File exists
** (desktop-switcher:3129): DEBUG: Unable to suppress launcher autostart: Error opening file '/home/eriksson25/.config/autostart/ume-launcher.desktop': File exists
** (desktop-switcher:3129): DEBUG: Killing the launcher
Terminated
eriksson25@KGEEE:~/Desktop$ ume-launcher: no process killed
** (desktop-switcher:3129): DEBUG: Restoring panel settings
** (desktop-switcher:3129): DEBUG: 
Restored panel configuration from defaults

gnome-panel: no process killed

** (desktop-switcher:3129): WARNING **: Failed to send buffer

** (desktop-switcher:3129): WARNING **: Failed to send buffer
GConf Error: Adding client to server's list failed, CORBA error: IDL:omg.org/CORBA/COMM_FAILURE:1.0
GConf Error: Failed to contact configuration server; some possible causes are that you need to enable TCP/IP networking for ORBit, or you have stale NFS locks due to a system crash. See http://projects.gnome.org/gconf/ for information. (Details -  1: Could not send message to gconf daemon: Message did not receive a reply (timeout by message bus))
eriksson25@KGEEE:~/Desktop$ ** (gnome-panel:3153): DEBUG: Adding applet 0.
** (gnome-panel:3153): DEBUG: Initialized Panel Applet Signaler.
eriksson25@KGEEE:~/Desktop$ ** (gnome-panel:3153): DEBUG: Adding applet 1.
** (gnome-panel:3153): DEBUG: Adding applet 2.
** (gnome-panel:3153): DEBUG: Adding applet 3.

(gnome-panel:3153): Gtk-WARNING **: gtk_widget_size_allocate(): attempt to allocate widget with width -1 and height 24
** (gnome-panel:3153): DEBUG: Adding applet 4.
** (gnome-panel:3153): DEBUG: Adding applet 5.
** (gnome-panel:3153): DEBUG: Adding applet 6.
** (gnome-panel:3153): DEBUG: Adding applet 7.
** (gnome-panel:3153): DEBUG: Adding applet 8.
** (gnome-panel:3153): DEBUG: Adding applet 9.
** (gnome-panel:3153): DEBUG: Adding applet 10.
** (gnome-panel:3153): DEBUG: Adding applet 11.

(gnome-panel:3153): libglade-WARNING **: Unexpected element <requires-version> inside <glade-interface>.
** (gnome-panel:3153): DEBUG: Adding applet 12.

Gissar att detta är felet, men vet inte hur man kan lösa det.

Unable to suppress launcher autostart: Error opening file '/home/eriksson25/.config/autostart/netbook-launcher.desktop': File exists
tack för alla svar hitils. =)
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Testa att ta bort dem filerna du får fel på,

rm /home/eriksson25/.config/autostart/netbook-launcher.desktop
rm /home/eriksson25/.config/autostart/ume-launcher.desktop
Vad jag ser så kommer han att lägga till sig själv i autostart, annars kan du göra det i system>administration(eller inställningar, inte helt säker)>sessioner. Där lägger du till en med namn netbook-launcher och kommando netbook-launcher (om den menyn finns och funkar så i netbook remix, har aldrig testat den)
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Tack, Nu börjar vi komma nån stans =) Tog bort filerna och nu vid omstart så startar ialla fall nästan hela netbook desktopen. Den översta panelen saknas dock. Och den minns inte att jag ställer in den att köra vanlig layout.
joeldaalv

Inlägg av joeldaalv »

Samma sak händer för mig. Hur går det med lösningarna?
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

eriksson25 skrev:Tack, Nu börjar vi komma nån stans =) Tog bort filerna och nu vid omstart så startar ialla fall nästan hela netbook desktopen. Den översta panelen saknas dock. Och den minns inte att jag ställer in den att köra vanlig layout.
högerklicka på den andra panelen och välj lägg till panel eller vad det heter...
joeldaalv

Inlägg av joeldaalv »

95monye skrev:
eriksson25 skrev:Tack, Nu börjar vi komma nån stans =) Tog bort filerna och nu vid omstart så startar ialla fall nästan hela netbook desktopen. Den översta panelen saknas dock. Och den minns inte att jag ställer in den att köra vanlig layout.
högerklicka på den andra panelen och välj lägg till panel eller vad det heter...
Nja, that wont really help. Netbook-remix-interfacet har inte standard-gnome-paneler.

Men, jag har hittat en tillfällig lösning:

Gå in i uppstartprogram och klicka bort följande
UME Desktop Launcher
UNR Launcher

Lägg sedan till två uppstartsprogram som har följande kommandon:
gnome-panel
metacity

Det första är för panelerna, det andra är fönsterhanteraren. Visserligen får man standard-skrivbordet, och iaf min eee901 startar lite långsammare tror jag. Men det funkar.
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Hej, ledsen för sena svaret. Jag hade lite ont om tid så jag valde att ominstalera den med vanliga ubuntu. Rullar hur fint som hällst.

Mvh K-G
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"