Svårt att streama video (LÖST)

Problem med att spela musik, film osv.
solgul

Svårt att streama video (LÖST)

Inlägg av solgul »

Hej!
Jag har ett väldans krångel med att streama video på vissa sidor. Youtube funkar sådär, och vissa andra sidor är det helt värdelöst. Bilden blir typ rosa på vissa sidor och på vissa andra startar inte ens videon. Det ser ut som att det är en annan spelare på vissa sidor.
Vad är det för fel? Varför är det olika spelare på olika sidor? Så var det inte förut.
Har haft problem med en hårddisk och bytt ut den och installerat om mitt OS (ub 9,04) och problemet uppstod efter detta.
Senast redigerad av 1 solgul, redigerad totalt 5 gånger.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Svårt att streama video

Inlägg av Pavel »

Gå in i Synaptic och se till att följande paket är installerade:

flashplugin-nonfree
flashplugin-installer

Detta installerar flash som behövs för att se film på nätet. Istället kan du installera paketet ubuntu-restricted-extras, så får du flera saker på en gång. Bland annat flash och java.

vlc
mozilla-plugin-vlc

Detta borde förhoppningsvis hjälpa dig. Om du kör 64-bitars Ubuntu kan det dock behövas ytterligare handpåläggning.
solgul

Inlägg av solgul »

Vart hittar jag synaptic?
Pavel

Inlägg av Pavel »

Det är inte lätt att få en för avancerad förklaring!
Du hittar Synaptic i menyn System - Administration - Pakethanteraren synaptic. Du blir förmodligen ombedd att skriva in ditt lösenord - gör så.

Där kan du kopiera över namnen på filerna jag namngav ovan i rutan Snabbsökning högst upp så dyker de upp i det undre fönstret. Installerade paket har en liten grön fyrkant till vänster. Icke-installerade har en ofylld fyrkant.
Du installerar de filer som eventuellt fattas genom att högerklicka på dem, välj Markera för installation och sedan Verkställ i menyn där uppe. Då ska allt flyta på. Det kan hända att synaptic (så heter Ubuntus pakethanterare) vill installera fler paket när du till exempel vill installera vlc. Detta är OK.

Återkom om det inte fungerar!
solgul

Inlägg av solgul »

Nu har jag installerat paketen men det är ingen förändring, streamar fortfarande kass bild eller ingen bild alls :/
Pavel

Inlägg av Pavel »

Har du Firefox som webbläsare? Testa att stänga och starta upp Firefox en gång i så fall.
Om du inte använder Firefox, vad använder du då?
För att vara säker på att du får med alla paket som behövs, installera ubuntu-restricted-extras, om du inte redan har gjort det. Stäng och strarta om firefox igen.
Har du installerat proprietära drivrutiner till grafikkortet? Förmodligen fick du ett meddelande om det precis efter du installerat Ubuntu, valde du att installera? Du kan testa detta under Menyn System -Administration - Hårdvarudrivrutiner. Om du får ett förslag om att aktivera en drivrutin bör du göra så. Du kan i så fall behöva starta om datorn.

Försök med att installera paketet mozilla-mplayer i Synaptic (nu vet du hur det går till!) Starta om Firefox.

Om inte något av det här hjälper, testa att logga ut eller starta om datorn och gå in i Uubntu igen. Normalt ska det dock inte behövas.
solgul

Inlägg av solgul »

Gjort allt du har sagt nu, ingen förändring :(
Som sagt försöker vissa sidor spela upp film i ett annat program än youtube, där det är samma fönster för video som jag alltid haft. Fattar inte vad det beror på...
Pavel

Inlägg av Pavel »

Hmmm...
Mina idéer börjar ta slut. Hoppas det finns någon här som kan hjälpa dig bättre än jag.
Kan du gå in i Synaptic igen och se om du har ett paket som heter adobe-flashplugin. Om du har det och det inte är installerat - installera. (Jag sitter just nu inte framför Ubuntu så jag vet inte till 100% att paketet finns) Starta om Firefox. Testa Youtube igen.
En allra sista idé: Gå till: http://www.adobe.com/software/flash/about/ i Firefox (förutsätter nu att det är den webbläsare du använder). Om du har Flash installerat bör du ha en ruta där det står vilken version du har. du bör också se en animation i en annan ruta. Om du inte gör det, är Flash trots allt inte installerat. Jag har för mig att det i så fall finns instruktioner där, följ dem.
Sedan är mina idéer nog dessvärre ta slut...
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

solgul skrev:Gjort allt du har sagt nu, ingen förändring :(
Som sagt försöker vissa sidor spela upp film i ett annat program än youtube, där det är samma fönster för video som jag alltid haft. Fattar inte vad det beror på...
Pröva Program->Tillbehör->Terminal

Kod: Markera allt

sudo apt-get purge adobe-flashplugin flashplugin-nonfree gnash gnash-common libflashsupport mozilla-plugin-gnash nspluginwrapper swfdec-mozilla && sudo apt-get install flashplugin-nonfree
Fungerar inte det så får du kolla under Firefox->Redigera->Inställningar->Program->Shockwave/Flash ta pil ned så ser du vad som finns att välja på... :)
solgul

Inlägg av solgul »

Wehey! Nu är det löst, med hjälp av en blandning av era två senaste inlägg! Tack Pavel! Gick in på Adobe och fick ner rätt paket och installerade och nu funkar alla streams tusen gånger bättre. Guld värt, dagens hjältar! Tack så mkt båda två!
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"