Behålla plats på panelikoner vid ändring av upplösning [LÖST

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
m!rage

Behålla plats på panelikoner vid ändring av upplösning [LÖST

Inlägg av m!rage »

Jag har en bärbar med en skärm som har upplösningen 1920x1200. Jag skulle vilja koppla den till en extern skärm med upplösningen 1280x1024. Jag har testat det en gång innan men då hamnade alla ikoner i panelen huller om buller. Finns det något sätt att "låsa" dem så att hälften hamnar i en rad från vänster och hälften hamnar i en rad längst till vänster, med ett tomrum emellan? Så när man ändrar upplösningen till en lägre så ska bara tomrummet förminskas istället för att panelen kapas av och det som är utanför trycks in mitt i panelen. Jag pillade lite i GIMP för att föröka visa vad jag vill (och det var fan inte lätt :P )
Alternativt att helt enkelt ta backup på filen som sparar ens arrangemang med paneler.
Bilagor
panelkrabb.png
panelkrabb.png (84.45 KiB) Visad 1867 gånger
Senast redigerad av 1 m!rage, redigerad totalt 3 gånger.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Behålla plats på panelikoner vid ändring av upplösning

Inlägg av eyerouge »

Känner inte till ett smidigt sätt att åstadkomma det du ber om. Får du samma resultat om panelen inte är "utfälld"?
Bild
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jag har inte provat det. Men grejen är att hela panelen blir kortare om man sänker upplösningen så den borde ju påverkas även om den är dold. En annan grej som har hänt är att panelen fortsätter att vara 1920 pixlar lång så den fortsätter utanför skärmen, så man får "skrolla" hela skrivbordet åt sidan
m!rage

Inlägg av m!rage »

Äääh...
Google Is Your Friend som vi säger i branschen ;D
Hittade en workaround här: http://code.google.com/p/panelswitcher/
Den sparar flera panelkonfigurationer, och det får väl duga så länge. Men det vore ändå kul om jag kunde tämja panelerna till att justera sig själva :P
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Det kanske är tur att gnome 3.0 är på god väg. Även om jag gillar gnome skarpt, så är panelerna i mina ögon dess svagaste punkt.
Men det går att göra, med lite trolleri (gconf).

1. Öppna gconf-editor, navigera till /apps/panel/applets
2. Om objektet i fråga är tänkt att vara på den högra sidan av panelen, aktivera panel_right_stick
3. Fyll i kordinat position, vilket blir sett från höger om du fyllde i panel_right_stick.

Kordinat är ett värde i pixlar.
Du behöver inte välja typ kordinat 20, för det andra objeketet från höger sett, utan använd minsta möjliga kordinat, så placerar gnome ut dem så tätt som går.
T.ex, du har fast-user-switch-applet längst till höger (position 0, panel_right_stick), så placerar du klockan som andra objekt sett från höger med position 1, panel_right_stick.

panel_right_stick, 0, betyder det oavsett om din panel är 800 pixlar bred eller 1650 pixlar bred ;)
BTW, med xfce4's koncept med "panel separators" som går att "stretcha", skulle detta inte vara ett problem i gnome-panel.
Bilagor
screenie.jpg
screenie.jpg (37.21 KiB) Visad 1846 gånger
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
m!rage

Inlägg av m!rage »

Strålande!
Jag har förresten en massa applet_x och object_x, kan jag byta namn på dem på något sätt?
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Jag har förresten en massa applet_x och object_x, kan jag byta namn på dem på något sätt?
Mitt korta svar är, förmodligen inte. Det långa orkar jag inte skriva ner ;)
Meningen med gconf är inte att vara läsbart för "vanliga" människor, även om det i detta fallet fungerar helt "ok" att använda som så.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"