Skapa partitioner

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Skapa partitioner

Inlägg av Pavel »

Om du inte vill köra wubi utan vill installera Ubuntu fullt ut så kan du göra så här:
Fixa först till det du ska i Vista. Där kan du, om du vill, ta bort Recoverypartitionen, minska storlek på C: samt det viktigaste: Ta backup på dina viktiga filer i Vista! Se till att du inte har något du vill ha kvar på D:. Denna kommer att raderas och förvandlas till Ubuntu. Du behöver inte skapa Ubuntus partitioner i förväg.

Därefter startar Ubuntus Live CD och väljer Installera.
När du kommer till partitioneringen väljer du Ange partitioner manuellt. Du börjar med att välja Ta bort partition för D: (den heter nog /dev/sda3 om du inte tagit bort recoveryn). Det bör vara partitionen längst till höger på bilden/längst ner på listan. Då får du istället en stor klump som heter ledigt utrymme. På detta skapar du i tur och ordning root, Home och swap. Ge dessa rekommenderade storlekar (Jag vet inte vad du har läst, men root ca 10-12 GB, swap ca 2 GB beroende på hur mycket RAM du har och resten till Home är OK).

Du skapar partitioner genom att klicka på ledigt utrymme och väljer Ny partition. Du anger partitionsstorlekar manuellt enligt ovan.
I droppmenyn "Använd som" anger du ext 3 för root och Home och ser till att rutan formatera blir ikryssad. Swap ger du värdet växlingsutrymme. Den går inte att göra mer med.

För Monteringspunkt anger du:
/ för root
/Home för Home.

Du behöver som sagt inte bry dig om det blir primära eller logiska partitioner. Jag tror det är bäst att du låter Ubuntu sköta den detaljen om du inte är säker på vad du vill.

Det du ska vara noga med är att INTE göra något med Windowspartitionerna. Ubuntu kommer nog att kalla din Recovery och C: för /dev/sda1 och /dev/sda2 och ange att dessa är formaterade i NTFS eller Windows. Du ska absolut INTE formatera dem.

Sedan går du vidare med installationen. Du kan välja de föreslagna alternativen på de skärmar som kommer upp. Ta en titt på den sista skärmen och se om allt stämmer. Tryck sedan på Installera... Sedan ska det vara klart om cirka 20 minuter.

Jag vet att jag är tjatig, men innan du börjar bör du ta backup på dina viktiga filer i Windows!
Om du har fler frågor så är det bara att återkomma. Det är bättre att fråga en gång för mycket och förstå det man gör än att chansa i onödan.
Sist men inte minst: Lycka Till!
Mirja

Inlägg av Mirja »

Tack för dina fina instruktioner Pavel och svaren från er andra!
Tror att jag kan fixa detta nu.

Men nu tar jag en paus, och återkommer efter medeltidsveckan på Gotland. Även om installationen av Ubuntu går bra, så är risken att jag blir utan Internet innan jag får igång det, och den risken vill jag inte ta just nu. Men jag återkommer till detta i lugn och ro om någon vecka eller två!

På återhörande!

/Mirja
Mer eller mindre nybörjare med Ubuntu
Pavel

Inlägg av Pavel »

Ha så kul på Gotland och i Medeltiden.
Välkommen tillbaka när det blir dags för Ubuntu igen!
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Har inte riktigt förstått det där med Home på separat partition.
Har allt i ett som Ubuntu Default. För tillfället
format ext4. Inga dubbla Home, som skall rättas till. En
enda slutända på partitionen. Med två partitioner och två
slutändar är risken dubbelt större att en partition blir överfull.
Får man inte så mycket program att lilla root/ blir fullt, har man ju
ett outnyttjat utrymme. Mitt home är tre delar. En heter Arkiv och där
finns allt viktigt, som skall sparas från ubuntugeneration till ubuntugeneration.
Sedan finns De synliga, som Dokument, Exempel, Mallar, Skrivbord...
Den tredje delen är de osynliga inställningsfilerna med bland annat
E-mail, förinstallerade E-mailadresser och Firefox Bokmärken.
För att inte Arkiv skall bli så stort med bilder och dokument, arkiveras
en del på DVD eller annat ställe.
Med alla för och nackdelar uppradade blir Home tillsammans med root /

Efter nya Ubuntuversioner brukar jag gå till terminalen
skriva gconf-editor. Därifrån apps, nautilus, desktop och
bocka för Home icon visible. Samtidigt kan man i apps,
nautilus, preferences, klick-policy skriva in single istället för double.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Givetvis kan man göra som Christer. Man ska hitta en diskstruktur som passar en själv och ens dator.

Fördelen med separat / och /Home är att om det händer en olycka behöver man som regel bara installera om /. Ens filer och inställningar ligger kvar i /Home partitionen. Detta är bra om man är ny i Ubuntu. Jag tror knappt det finns någon som under sitt första halvår med Linux inte är tvungen att installera om minst en gång på grund av något missöde.
Jag tror att det är bra att skilja på system/program och dokument. Det gör Christer också på sitt sätt.

Christer nämner en annan bra sak som är lätt att glömma: att bränna säkerhetskopior till CD eller DVD.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det kan väl påpekas att Mirja inte behöver (måste) ta bort någon av de tre primära partitionerna (Recovery, C och D). Genom att skapa en fjärde utökad (extended) partition och i den skapa logiska partitioner för /, /home och swap är gott nog och en metod jag själv alltid använder för att installera Ubuntu.

Det Mirja behöver göra är att ledigställa utrymme på disken för att kunna installera Ubuntu.

Ett sätt är att minska C- o/e D-partitionen för att frigöra utrymme.
Ett annat sätt är att backa upp det som finns på D och sen ta bort den partitionen.
Sen finns det varianter av de två sätten, t.ex ta bort D och minska C.

När det gäller en separat /home så beror det också på hur mycket utrymme man ger Ubuntu totalt. Om man ger Ubuntu t.ex 10GB så är ju 1GB outnyttjat utrymme i / en stor andel (10%) av totalen så då är en installation utan separat /home att föredra, annars rekommenderar även jag att installera med en separat /home. Sen går det ju alltid att i efterhand justera partitionernas storlekar.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

christer skrev: Har allt i ett som Ubuntu Default. För tillfället
format ext4.
Då kör du alltså ext4 även på /boot, eller? Grub legacy (0.97) eller grub2?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

dmz skrev:Då kör du alltså ext4 även på /boot, eller? Grub legacy (0.97) eller grub2?
Både grub och grub2 fungerar numer med ext4. Kör själv både och installerat på ext4.
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Den här hårdskivan råkar ha en /boot flagga på Vista delen i format ntfs enligt GParted.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"