orr3bo skrev:Ok.
Jag skrev faktiskt inte 2.60 x 2 utan 1.80 x 2 och min processor är på 2.60 så 1.80 x 2 = 2.60.
Ursäkta kommande besserwisserton, men kan inte låta bli.
Är du verkligen säker på att
1,8 x 2 = 1,8 + 1,8 = 2,6? Jag skulle nog sätta en "
bock" i ditt matteprov på den uppgiften om jag var lärare i lågstadiematte.
Sen är det så att du troligtvis har en dubbelkärnig processor (kärna = "core") där varje enskild processorkärna (den har två stycken, ty dubbel = två st i par = dual som i "dual-core") har klockfrekvensen som står skriven på förpackningen med processorn i. Till exempel sitter jag med en Dubbelkärnig Intel E6750 som har en standardklockfrekvens på 2,67GHz, men jag har klockat upp den till 3,2GHz. Det betyder att varje kärna har en klockfrekvens på 3,2GHz, vilket i sin tur betyder att jag har 2st processorkärnor som räknar med 3,2GHz vardera. Tillverkare brukar skriva ut det som 2 x 3,2GHz, men i det här fallet betyder det inte att du har en processor som kan beräkna snurror med 6,4GHz utan två stycken processorkärnor som kan räkna i 3,2GHz parrallelt med varandra.
Förtydligande: Hz = frekvens = "Hur många gånger nåt sker under en viss tidsperiod" (i detta fall hur många beräkningar en processor gör under en viss tidsperiod, en sekund kanske?)