automatix?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
qvist
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

automatix?

Inlägg av qvist »

Tjenare!
Jag har lite problem att hitta Automatix2, och eftersom jag àr totalt nollad vad gàller linux/Ubuntu sè fòljer jag en guide (http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... tu_06.html) i hopp om att làra mej en del.
mina problem àr dock att jag inte hittade den àldre verisionen av Ubuntu som guiden utgèr ifrèn, samt att jag inte kan hitta Automatix nègonstans..

Jag har kollat runt hàr i forumet och màrkt att mènga kanske inte gillar programmet, eftersom det tydligen installerade mer àn "vad man vill". men som sagt eftersom jag àr en total nybàrjare och inte har en aning om nègot hàr sè vill jag gàrna fòlja guiden och ta risken att fè ominstallera allt nàr jag fètt mer erfarenhet och kan inse sjàlv att jag gjort ett misstag.

Sè till min frèga: finns det nègon vànlig sjàl som skulle kunna hjàlpa mej att fè tag pè programmet?
tèlmodig person sòkes dè jag èterigen som sagt inte ens vet hur jag skriver è à eller ò (det ska va dom tre sista bokstàverna i alfabetet ::) :) )
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: automatix?

Inlägg av webaake »

Ge dig inte in på den vägen. Pakethanteraren Synaptic är bättre och säkrare, dessutom anpassningsbar genom att lägga till Tredjeparts-förråd.

Man kan också hämta deb-filer och installera likt andra OS, med dubbelklick.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Är det något speciellt program du behöver hjälp med att installera så fråga bara så kan vi säkert hjälpa dig. Jag tycker också att man klarar sig alldeles utmärkt med Synaptics.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

qvist skrev:... eftersom jag àr totalt nollad vad gàller linux/Ubuntu sè fòljer jag en guide (http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... tu_06.html) i hopp om att làra mej en del
Följ denna guide istället: http://ubuntu-se.org/wiki/Installera_Ubuntu_9.04
qvist

Inlägg av qvist »

jag behòver i stort sett hjàlp med det mesta, som sagt àr detta fòrsta gènen jag sitter framfòr linux.
(och eftersom jag installerade det fòr 2 timmar sedan har jag inte hunnit med sè mycket mer àn o kolla runt i menyerna)
jag àr lite fòr feg fòr att experimentera fòr mycket med synaptic, men jag har sòkt pè samtliga program som rekomenderas att man installerar enligt guiden jag postade fòrut.
jag har hittat program som liknar dom som rekomenderas men inte vègat installera dom..

Visst det kanske gèr som du sàger att googla pè dom programmen och tanka hem dom jag hittar, men eftersom guiden visade att allt gick sè smidigt med automatix ville jag helst kòra med det..

men just nu bòrjar jag irritera mej pè att jag inte kan skriva dom tre sista bokstàverna i alfabetet...
jag antar att det àr under : Program/Tillbehòr/teckentabell , men dàr hittar jag bara massor med konstiga teckenuppsàttningar?
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Pröva att installera alla program du vill, det är inte farligt! Det bästa sättet att lära sig är genom att pröva sig fram.

Det finns också ett litet program som heter Läggtill/ta bort program, det är kul att leta runt där eftersom du får lite beskrivningar och sånt också.
qvist

Inlägg av qvist »

HakanS skrev:
qvist skrev:... eftersom jag àr totalt nollad vad gàller linux/Ubuntu sè fòljer jag en guide (http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... tu_06.html) i hopp om att làra mej en del
Följ denna guide istället: http://ubuntu-se.org/wiki/Installera_Ubuntu_9.04

tack fòr tippset! ja letade som f-n efter en nyare guide innan jag installerade men nu fèr jag nog fòrsòka mej pè en ominstallation..
eftersom jag inte har nègon cd/dvd làsare i datorn kòr jag frèn ett usb-minne, àr det dè nègot speciellt jag ska tànka pè?

jag vill vàlja att partitionera min hdd sjàlv men fick inte det valet i installationen?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Du kan börja med att besöka menyn administration och sen språkinställningar, installera här svenskt språkstöd. Du kan också kontrollera i menyn Inställningar, din tangentbords inställning. Så får du säkert rätt med å,ä,ö

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Automatix är dött sedan länge.. Idén var bra och fyllde sin funktion för flera år sedan när det inte var fullt lika enkelt att installera ett fåtal program i Ubuntu. Dock var programmet hemskt kodat.. Det förstörde mer än det var till nytta.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
qvist

Inlägg av qvist »

tack för alla tips! jag har nu fixat å ä & ö. samt kollar runt lite i inställningarna, men nu till ett annat problem som jag irriteras väldigt mycket över,
det är som så att jag har vista på datorn också. Och när jag installerade Ubuntu så gjorde jag det genom ett usb-minne som sagt. (tror jag.) eftersom jag inte har någon cd så tankade ja hem ubuntu och la filerna på ett usbminne och körde programmet och valde att få hjälp med att göra en cd i första menyn, därefter så fick jag bara vänta o vänta. och sen fick jag välja användarnamn samt lösenord. sen poff va ja inne i ubuntu! smidigt som f-n tyckte jag då. Men nu när jag loggade in i windows så ser jag att jag har fortfarande samma storlek på partitionen..?
jag har 2 partitioner. 1 för återställning av windows och en som windows och alla program o grejjer ligger på. och den partitionen är fortfarande lika stor som innan...
och när jag startar upp ubuntu så får jag vänta väldigt länge med massa opperationer som "time outar" ? antar att det inte ska vara på detta viset. och vill nu ominstallera ubuntu.

Så eftersom jag inte kan hitta någon guide för hur man installerar ubuntu utan CD och jag inte lyckades fullt ut även om det verkade fungera så tänkte jag att jag frågar er om det är något jag skall tänka på?

ursäkta om inlägget blev väldigt rörigt... =)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Installera Ubuntu Linux på ditt USB-minne.

Det finns en del olika metoder, men jag valde följande till dig. Verkar enkelt och funktionellt http://www.din-it-kunskap.com/2009/03/0 ... linux-usb/

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av SlamsornasKung »

Hej qvist!

Om du vill installera Ubuntu från en USB-sticka ska du, kortfattat göra följande:
The main steps are:

* Prepare the USB drive
* Boot the computer from your USB drive.
* Install Ubuntu as you would from a normal boot CD
Vad jag förstår så har du redan USB-stickan färdig, bra. Steg #2 är att gå in i din dators BIOS genom att trycka på den tangent som föreslås när datorn startar (är F2 på min dator). Väl där ska du se till att ändra så att datorn bootar från ditt USB-minne före din hårddisk (jag hoppas mer erfarna PC-användare - kommer själv från Macmiljö - kan förtydliga om det är något som är svårbegripligt). När du väl har gjort det så, ja... då är det precis som att installera från en CD.

Hoppas det går vägen.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Eftersom du är ny, så vill jag tipsa dig om ett utmärkt verktyg som kan med väldigt små ansträngningar åstakomma vad de flesta "nybörjare" (och även avancerade användare) brukar vilja göra med sitt system, förutom det som är redan är "inbyggt" i ubuntu, http://ubuntu-tweak.com/
Det är ett program, helt enkelt, där du med enkla medel kan installera tredjeparts programvaror, ändra "dolda" instaällningar, och administrera ditt system utöver det vanliga.
Lycka till med ominstallationen!
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"