Skapa partitioner

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Skapa partitioner

Inlägg av Svento »

Jag är intresserad av hur man skapar partitioner vid installationen. Många rekommenderar t ex att ha Home som en egen partition, vilket skulle underlätta en del för mig, eftersom en av dom grejer som hör ihop med ominstallationer är att rekonstruera Firefox och Thunderbird. Eftersom båda dom programmen finns där så skulle jag ju slippa det om dom fanns på en separat partition.

Men hur gör jag? Hur skapar jag en Home-partition vid installationen, så att dom grejer som ska finnas där hamnar där och inte berörs av kommande ominstallationer?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Skapa partitioner

Inlägg av mcNisse »

Det finns mycket bra guider i wikin. Läs dem och om du fortfarande har frågor så ställ dem.
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Partit ... _genomgång
och
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Partit ... _genomgång
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Så lite förenklat väljer jag till att börja med att partitionera manuellt - eller hur? Så skapar jag en swap som kan vara typ 4GB (jag har 2GB minne) och Root som ska vara ca 10GB, och resten blir Home.

Men jag lyckades ändå inte utläsa riktigt hur jag gör nästa gång, för att inte förstöra Home.

Bäst av allt kanske skulle vara om jag kunde använda samma Firefox och Thunderbird som jag har i XP... Jag tror jag vet hur jag ska fixa det i Thunderbird, men skulle man kunna göra det med Firefox också?

Så undrar jag om en annan sak kopplat till det här. Hittills har jag alltid kopplat bort XP-disken när jag installerar Ubuntu, för att inte riskera att förstöra nåt jag har där. Men om jag skulle ha lite is i magen och tänka på vad jag gör, och låta den vara med hela vägen - skulle XP-partitionerna i så fall monteras automatiskt redan vid installationen?
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Du behöver inte 4 GB till swap, om du vill ha ordentligt med plats för växlingsfilen så räcker det gott med hälften.

När du installerar från början så får du välja monteringspunkter. Då kan man också för varje partition välja om man vill formattera den. Vid en ominstallation så väljer du att montera din /home, men ser till att inte välja att formattera den. När jag installerade senast så fanns det ett val om jag vill skapa en monteringspunkt för windows. Samma sak där, den ska givetvis inte formatteras.

Det går fint att plocka med din firefox-profil från xp. Förmodligen går det bra att dela profil också, men det har jag inte testat för firefox, bara med thunderbird så jag vågar inte garantera att det funkar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej.
Så skapar jag en swap som kan vara typ 4GB (jag har 2GB minne) och Root som ska vara ca 10GB, och resten blir Home.
Ang swap, så behöver du inte ha dubbelt så mycket, jmfrt med ditt befintliga arbetsminne. Har du en laptop, bör du ha lika mycket, eller något lite mer. Dubbelt upp, verkar vara lite over-kill.
Men jag lyckades ändå inte utläsa riktigt hur jag gör nästa gång, för att inte förstöra Home.
? Tarvar kanske ett förtydligande av, både vad du menar med nästa gång och förstöra. Menar du vid en kommande ominstallation av operativsystemet? I så fall, är det enda som är viktigt, att du inte markerar rutan för formatering på /home. Då händer inget farligt.

Men du tänker kanske på ytterligare något annat.
Bäst av allt kanske skulle vara om jag kunde använda samma Firefox
Jag funderar lite på vad du menar. Avser du bokmärken, personliga inställningar etc., så går det alldeles utmärkt. Googla på Mozilla Xmarks, så får du förslag på ett alldeles utomordentligt fint s.k. add-on, som låter dig lägga upp det du har i bokmärken till en server på Internet. Det du sedan har lagt upp där, kan du sedan syncronisera med firefox på en annan dator. Oavsett vilket operativsystem du kör. Bara att du har firefox på det.

Nästa add-on hos Mozilla som du kan komplettera med, det är Febe. Det sparar ner dina Firefox-inställningar till din befintliga dator. Gör en säkerhetskopia på den datorn med febe (som arbetar med dina firefoxinställningar), lägg över en kopia på den backupen, till en usb-sticka eller liknande och flytta över till en annan dator, eller en annan partition. Installera febe även där och i firefox. Kopiera sedan din sparade kopia på usbstickan till motsvarande plats, på nya stället och kör en "återställning", så har du samma värden i firefox på detta ställe, som du har på det första. Återställningen görs via öppnat firefox, under fliken "verktyg", valalternativ "FEBE", "återställ".

Det verkar som om länkarna på wikisidorna här före, inte ger något alls. Här finns en av de sidor som nämns: http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Partit ... mg%C3%A5ng. Det finns två sidor till om partitionering.
Så undrar jag om en annan sak kopplat till det här. Hittills har jag alltid kopplat bort XP-disken när jag installerar Ubuntu, för att inte riskera att förstöra nåt jag har där. Men om jag skulle ha lite is i magen och tänka på vad jag gör, och låta den vara med hela vägen - skulle XP-partitionerna i så fall monteras automatiskt redan vid installationen?
Svaret är JA. Du skulle få något liknande detta: se bilaga 1. Det gäller att läsa texten i wikisidan, så du ser, att du kan bläddra mellan diskar. Det som krävs av dig, det är att se upp så att du använder rätt disk, det är det enda.

Sedan att du använder rätt del på den disken i det som visas i wikisidan, bild 220.

Titta igenom wikisidan först, så får du de flesta frågor besvarade.

Lycka till,
Tukken
Bilagor
Gparted210-manuellt_g.png
Gparted210-manuellt_g.png (94.51 KiB) Visad 2995 gånger
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Beta

Inlägg av Beta »

Dina partitioner heter troligen nåt i stil med:
1 swap
2 /
3 /home (dvs om du har home på egen partition, annars ingår den i /)
4 /windows

När du ska installera om och vill hålla home oförändrad så går du in på manuellt och väljer att hålla det som det är ovan (eller hur du nu har det) men väljer att formattera bara / alltså inte /home och inte /windows. Då ska allt hållas kvar i home.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Svento skrev:Jag är intresserad av hur man skapar partitioner vid installationen. Många rekommenderar t ex att ha Home som en egen partition, vilket skulle underlätta en del för mig, eftersom en av dom grejer som hör ihop med ominstallationer är att rekonstruera Firefox och Thunderbird. Eftersom båda dom programmen finns där så skulle jag ju slippa det om dom fanns på en separat partition.

Men hur gör jag? Hur skapar jag en Home-partition vid installationen, så att dom grejer som ska finnas där hamnar där och inte berörs av kommande ominstallationer?
Jag har gjort så att jag har en stor partion som lager och den kan man ha formaterat både som ntfs eller som en linuxpartion,fördelen att ha den som ntfs är att du kan nå den från ditt Windows operativ eller från linux har man som jag bara Ubuntu så användar jag självklart ext3. Då kan jag när jag måste göra om min Linux installation rädda det jag har på /home och kopiera det till mitt lager för att sen formatera min homepartion och rensa bort allt skräp man har samlat där.
När jag då installerar så väljer att monterar mitt lager men inte formaterar den.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

norhager skrev:
Svento skrev:Jag är intresserad av hur man skapar partitioner vid installationen. Många rekommenderar t ex att ha Home som en egen partition, vilket skulle underlätta en del för mig, eftersom en av dom grejer som hör ihop med ominstallationer är att rekonstruera Firefox och Thunderbird. Eftersom båda dom programmen finns där så skulle jag ju slippa det om dom fanns på en separat partition.

Jag har gjort så att jag har en stor partion som lager och den kan man ha formaterat både som ntfs eller som en linuxpartion,fördelen att ha den som ntfs är att du kan nå den från ditt Windows operativ eller från linux har man som jag bara Ubuntu så användar jag självklart ext3. Då kan jag när jag måste göra om min Linux installation rädda det jag har på /home och kopiera det till mitt lager för att sen formatera min homepartion och rensa bort allt skräp man har samlat där.
När jag då installerar så väljer att monterar mitt lager men inte formaterar den.
Precis så har jag fast ännu mer utstuderat. När jag första gången installerade Ubuntu köpte jag en ny hårddisk och sparde allt gammalt. Dokument och sånt finns fortfarande kvar där.
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Fick inte partitionerna att lyckas på en liten bärbar utan CD:station.
Början av hårddisken var ett installerat Windows XP med MS office och allt.
Slutet av hårddisken var installationsfilerna till Windows XP och dem ville man
naturligtvis behålla. Kunde inte förstora eller förminska annat än just denna
installationsfil om 10 GB. På tidigare datorer har installationsfilerna befunnit
sig i början på hårddisken och det har gått enklare att få in Ubuntu som ett
andra OS. Nu blev det bara en USB, med sitt Live Ubuntu och ett litet
minnesutrymme för Home.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

christer skrev:Fick inte partitionerna att lyckas på en liten bärbar utan CD:station.
Början av hårddisken var ett installerat Windows XP med MS office och allt.
Slutet av hårddisken var installationsfilerna till Windows XP och dem ville man
naturligtvis behålla. Kunde inte förstora eller förminska annat än just denna
installationsfil om 10 GB. På tidigare datorer har installationsfilerna befunnit
sig i början på hårddisken och det har gått enklare att få in Ubuntu som ett
andra OS. Nu blev det bara en USB, med sitt Live Ubuntu och ett litet
minnesutrymme för Home.
Det är ett elände när datorföretag lägger partioner som används för att återskapa en installation på hårddisken det betyde att du inte kan använda hela hårddisken. Det bästa du kan göra är att du skaffar en riktig cd av den version av xp du har och raderar det som ligger på hårddisken, fråga där du har köpt den om du kan ta bort den partionen.Jag tycker att köper man en dator med ett operativsystem installerat skall en skiva med det följa med.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Nuförtiden har de inte CD:n med. Det brukar finnas en för Windows osynlig partition i början av hårddisken, som innehåller installationsfilerna. På dessa är det enkelt att få in dualboot med Ubuntu i slutändan på hårddisken. Men på de senaste billiga har de installationsfilerna på en partition i slutändan. CD- station saknas dessutom, så det blir USB-sticka istället för CD. Det skall väl gå att få installationsfilerna till en USB och sedan ta bort partitionen med Installationsfilerna. Vet nu inte sedan om denna USB kommer att fungera om Windows måste installeras pånytt. Ett mera drastiskt sätt skulle vara att byta till en ny tom hårddisk och installera Ubuntu på den. man har ju då kvar Windows , men på en annan hårddisk, som man har i skåpet.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

christer skrev:Nuförtiden har de inte CD:n med. Det brukar finnas en för Windows osynlig partition i början av hårddisken, som innehåller installationsfilerna. På dessa är det enkelt att få in dualboot med Ubuntu i slutändan på hårddisken. Men på de senaste billiga har de installationsfilerna på en partition i slutändan. CD- station saknas dessutom, så det blir USB-sticka istället för CD. Det skall väl gå att få installationsfilerna till en USB och sedan ta bort partitionen med Installationsfilerna. Vet nu inte sedan om denna USB kommer att fungera om Windows måste installeras pånytt. Ett mera drastiskt sätt skulle vara att byta till en ny tom hårddisk och installera Ubuntu på den. man har ju då kvar Windows , men på en annan hårddisk, som man har i skåpet.
Vad händer om hårddisken skulle gå sönder efter garantitiden då får man bekosta en ny hårddisk och även ett nytt operativsystem, jag tror att man bör bojkotta den typ av datorer som inte har en räddningscd med eller har den funktionen att man kan skapa de själv.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Det bästa skulle vara nya datorer med tom obesmittad hårdskiva.
Var och en skulle då få göra ett medvetet val.
Tog pengarna slut är valet givet.

Det bara inte är förenligt med Microsofts affärsmetoder.
Det senaste nu är att ockupera hårdskivans båda ändar.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

christer skrev:Det bästa skulle vara nya datorer med tom obesmittad hårdskiva.
Var och en skulle då få göra ett medvetet val.
+1
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Mirja

Inlägg av Mirja »

Hej!

Mer frågor kring partitionering.

Jag har en Asus med Vista på, och ska köra dual boot med Ubuntu. Jag har läst så mycket jag kan om hur man partitionerar, har hittat minst två handledningar här. Så jag tror jag förstår principen och tillvägagångssättet.
Men.
Som även nämnts av någon annan, så finns det en dold partition med återställningsfiler för Vista, den ligger först. Sen kommer en del med VistaOS (C:), och sedan D:.
Det finns alltså redan tre partitioner. Jag vill till Ubuntu skapa rot, home och swap. Vilket skulle bli fem partitioner (om jag tar bort D:, den är tom).

Enligt Asustillverkaren kan jag ta bort den dolda mappen; återställningsskivan jag fick med ska vara tillräcklig i sig.

1) Stämmer det att jag behöver ta bort D: och göra en ny partition av den delen, för att kunna använda den till Ubuntu? Det går inte att bara "göra om" den som redan finns, till tex home, på något sätt under installationsfasen?

2) Om jag tar bort den dolda mappen, hur gör jag för att flytta upp Vistapartitionen till början av disken? Det blir ju ett hål där i början. Eller kan jag lägga roten där istället? Den dolda är på 11,72GB och det är ju ungefär vad roten ska vara. Men jag har förstått det som att windows måste ligga först. Och samtidigt läst att det inte spelar någon roll var vilken partition ligger... Men också att "rot-home-swap" är en rekommenderad ordning.

3) Om jag väljer att behålla återställningspartitionen, då kan jag inte skapa tre partitioner för Ubuntu, om de ska vara primära. Kan jag göra en primär, och lägga roten, home och swap som logiska, i den primära? (det var nåt med extended...) Eller möjligen göra två primära, och låta en av dem innehålla tex rot och home, eller home och swap?

Svara gärna tydligt och pedagogiskt, så har jag en chans att förstå och lära mig mer!

Hälsningar
Mirja
Mer eller mindre nybörjare med Ubuntu
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Om du känner att allt det här känns jobbigt är Wubi faktiskt ett mycket enklare alternativ, då kan du installera Ubuntu utan att skapa partitioner för det: http://wubi-installer.org/
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Jag håller med Barzam om att wubi är en bra introduktion till Ubuntu. Du bör dock få svar på dina frågor.

1. D: kommer du att behöva för Ubuntu. Partitionen kommer därför att behöva tas bort. Det enklaste är att du tar bort den då du installerar/partitionerar Ubuntu. Då får du en stor klump med ledigt utrymme du kan skapa Ubuntupartitioner i. Om du har några filer på D: måste du säkerhetskopiera dem eftersom allt kommer att försvinna.

2. Om du vill ta bort Vistas Recoverypartition är det lättast att göra detta inifrån Vista. Om du startar upp Vista och går till Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Datorhantering - Diskhantering hittar du Vistas partitioneringsverktyg. Där kan du ta bort Recoverypartitionen och utöka C: på det frigjorda utrymmet (högerklicka på partitionerna för att få upp kommandon). Du kan även krympa C: i andra änden av partitionen om du behöver mer plats för Ubuntu. Mitt råd är att ta det litet försiktigt med att ta bort Recoveryn. Om du inte har väldigt ont om plats på hårddisken kan du vänta med att ta bort den. Du kanske inte vill ha Ubuntu och det kan vara bra att ha kvar möjligheten att återställa Vista från hårddisken om något går snett.

3. Vista ska ligga först på disken i en primär partition. Om du behåller Recoveryn kommer Vista alltså att ta upp två primära partitioner i början av disken. Efter dessa kommer dina tre Ubuntu partitioner root, Home och swap. Egentligen behöver du inte tänka på om dessa hamnar i primära eller logiska partitioner. Ubuntus installationsprogram fixar det automatiskt. Det man skulle kunna tänka sig är att du väljer att formatera dem som logiska partitioner. De hamnar då tillsammans i en extended partition. Det gör att du får det lättare att flytta utrymme mellan dem i framtiden. Om du bara följer de råd om storlek för respektive partition som finns kan du dock låta Ubuntu sköta det hela, vilket nog är att rekommendera om du är osäker.

Att partitionera och formatera diskar medför alltid en liten risk. Man kan göra fel eller det kan bli fel i alla fall. Ta därför säkerhetskopior på alla dina viktiga filer i Vista på C: innan du börjar!

Om du känner dig osäker skulle jag råda dig att testa wubi först och om du märker att du trivs i Ubuntu kan du installera på riktigt senare!
Mirja

Inlägg av Mirja »

Tack för era svar och tips om wubi. Men jag har haft Ubuntu ett tag på en annan dator, och jag känner att jag vill fortsätta med det även nu. Jag vill bara få till det rätt... Förra gången var det inte jag som fixade till det hela (och då var det inte dual boot heller).

3) Att "låta Ubuntu sköta det hela", innebär det att jag inte ska göra partitioner innan jag installerar, utan att det görs under själva installationen? Jag vet att momentet dyker upp där, att man ska välja manuell, och sedan bestämma vad som ska vara vad. Men jag trodde att själva uppdelningen ändå bäst sköttes innan?
Mer eller mindre nybörjare med Ubuntu
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Inte måste man veta vad wubi är för något ?
Med installations CD:n finns en möjlighet att installera Ubuntu inside Windows.
Starta Windows stoppa in CD:n och installera .exe filen.
Har prövat detta och det blir som ett dualboot. Vid uppstart kan man välja att
starta antingen Windows eller Ubuntu. Hittade inget annat fel än att jag inte hade
tillgång till hela hårddisken med alla dess partitioner. Ubuntu kan sedan
avinstalleras som vilket annat Windowsprogram.

Med Ubuntu på egen partition har man tillgång till alla filer även de inom Windows.

Misstänker det är något MS format för Ubuntu inside Windows. Det är i alla fall
en bra början när man ännu tvekar med Ubuntu. Har numera halva hårddisken
för Vista och andra halvan för Ubuntu med ext4 format. Windows med Office
används bara för uppgradering och för att hitta kommandon, som andra tappat
bort och frågar efter.
AlexF
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av AlexF »

Som jag har förstått vill Mirja fortsätta med ubuntu, och då är det ett utmärkt alternativ att ge Ubuntu en egen liten lya på disken.

Att Ubuntu sköter uppdelningen bäst för en nybörjare är en sak, men om du vill ha lite kontroll och lära dig om saker bör du använda det manuella ;)

Det Ubuntu gör är ju att partitionera och formatera disken efter en generell inställning, innan filerna börjar kopieras.
Om du gör en manuell installation kan du själv välja om du vill ha lite ledigt utrymme på disken (opartitionerat) eller en annan layout på partitionerna, än vad ubuntu "rekommenderar"
En rot, en /home och en swap är det jag kör på. Det är nog det första steget om man vill göra en manuell partitionering =)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"