Jag installerade precis Ubuntu server 9.04 och kryssade för att jag ville ha:
- DNS server
- LAMP server
- Mail server (internet med smart värd)
- Open SSH server
- Samba server
Jag har inte ändrat nåt i nån konfiguration än. Är servern säker då? Eller kan folk t ex skicka massmail genom den? (utan att ha mitt lösenord)
Hur stänger jag tillfälligt alla portar utom 22 och 80 isf?
[Löst] Standardinstallationen ubuntu server 9.04
[Löst] Standardinstallationen ubuntu server 9.04
Senast redigerad av 3 niglas, redigerad totalt 6 gång.
Intel Core i3-2100T 2.5GHz, Asus P8Z68-V, OCZ Agility 3 60GB SSD, Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1.6GHz 16GB, Be-Quiet Pure Power L7 300W, Fractal Design Define R3, idle 60W
Re: Standardinstallationen ubuntu server 9.04
Hurtillvida servern är säker eller ej är väl lite utav en definitionsfråga. Däremot så ska den i alla fall inte vara uppenbart osäker givet standardkonfiguration. Vad gäller exemplet massmail så kan jag lugna dig med att en standardinstallerad postfix (i Ubuntu) bara tillåter vidarebefodran utav mail till externa adresser så länge de skickas ifrån localhost, alltså den egna datorn, typ.molgan skrev:Jag installerade precis Ubuntu server 9.04 och kryssade för att jag ville ha:
- DNS server
- LAMP server
- Mail server (internet med smart värd)
- Open SSH server
- Samba server
Jag har inte ändrat nåt i nån konfiguration än. Är servern säker då? Eller kan folk t ex skicka massmail genom den? (utan att ha mitt lösenord)
samba-servern då? delar den ut några mappar / skrivare efter standardinstallationen?
Intel Core i3-2100T 2.5GHz, Asus P8Z68-V, OCZ Agility 3 60GB SSD, Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1.6GHz 16GB, Be-Quiet Pure Power L7 300W, Fractal Design Define R3, idle 60W
Tror inte den gör det. Du ställer in det i /etc/samba/smb.conf (längst ner).samba-servern då? delar den ut några mappar / skrivare efter standardinstallationen?
Vill du vara extra säker kan du aktivera Ubuntus brandvägg, ufw:
Kod: Markera allt
sudo ufw allow 22/tcp
sudo ufw allow 80/tcp
sudo ufw default deny
sudo ufw enable
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Potentiellt sett så kan standardkonfiguration utav samban dela ut skrivare. Däremot kommer man inte åt någon skrivarutdelning utav att först autentisera sig som behörig användare.molgan skrev:samba-servern då? delar den ut några mappar / skrivare efter standardinstallationen?