Jag har kommit en bit på väg men nu tar det stopp. Hur kan jag fortsätta?
Kod: Markera allt
ps -e | grep ksnapshot | wc -l
ps -e | grep ksnapshot | wc -l
Nej, det ska klistras in i en "konfigurationsruta" och jag vill gärna ha det fristående.RicchiH skrev:varför måste du ha det på en rad kan du inte istället göra ett script av det hela ?
Är inga problem att transformera ett script till... uh, ett enradsscript.RicchiH skrev:varför måste du ha det på en rad kan du inte istället göra ett script av det hela ?
if [ -z `pgrep mutt` ] ;
then mutt
else
echo "mutt is allready running"
fi
[ `ps -e | grep ksnapshot | wc -l` -eq 0 ] && emacs
Finns det något skäl till att du använder så många pipes istället för pgrep?andol skrev:Alternativt så kör du med "lazy-evaluation"...
[ `ps -e | grep ksnapshot | wc -l` -eq 0 ] && emacs
pgrep >&- ksnapshot || ksnapshot
... | xargs -i test 0 -eq {} ] && echo 0
ps -e | grep -c ksnapnhot | xargs -i test 0 -eq {} && echo 0
Inte mer än att jag ville spinna vidare på TicTocs ursprungliga test, och bara visa det "nya".dmz skrev:Finns det något skäl till att du använder så många pipes istället för pgrep?
Du kan anväda returstatusen från grep direkt istället för att pipe:a vidare till xargs test:mcNisse skrev:grep -c är väl bättre än att pipa till wc?
ps -e | grep -c ksnapnhot | xargs -i test 0 -eq {} && echo 0
ps -e | grep -q ksnapnhot || ksnapshot
Tack för att ni lät mig hållas, så, då gör kör vi!Q: How can I use X to do Y?
A: If what you want is to do Y, you should ask that question without pre-supposing the use of a method that may not be appropriate. Questions of this form often indicate a person who is not merely ignorant about X, but confused about what problem Y they are solving and too fixated on the details of their particular situation. It is generally best to ignore such people until they define their problem better.
#!/bin/bash
#detta skall kontrollera om programmet körs och endast starta upp programmet om det inte körs
echo "vad vill du starta"
read prog
ps -e | grep "$prog" | wc -l
if [ "$IN2" = "0" ];
then
$prog
else
echo " $prog redan startat"
fi
exit
ps -e | grep "$prog" | wc -l