Fedora/Ubuntu dual boot

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
ulftomas
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Fedora/Ubuntu dual boot

Inlägg av ulftomas »

Jag är sugen på att testa Fedora på min dator och undrar om det är möjligt att välja dual boot med Ubuntu vid installationen av Fedora. Om det går, hur gör jag då? Jag är inte så sugen på att förlora allt på Ubuntuinstallationen.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Fedora/Ubuntu dual boot

Inlägg av Pink Panther »

Build an Ubuntu Fedora Dual Boot System.

http://software.intel.com/en-us/article ... ot-system/

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
ulftomas
Kontakt:

Inlägg av ulftomas »

Hm... Finns det inget mindre komplicerat sätt för oss som inte är så våghalsiga av oss?
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Installera Fedora i en virtuell maskin med Virtualbox.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag antar att det är Fedora 11 du vill testa.

Jag testade för ett tag sedan att installera Fedora 11 bredvid Ubuntu. Det var en hel del pyssel innan jag fick det att fungera. Fedora 11 vill ha filsystemet Ext4. Det kan dock inte starta från en Ext4 partition utan man får göra en extra bootpartition på några hundra MB formaterat i ext3 utöver de vanliga systempartitioner man vill ha. Jag tror att partitioneringen på Fedoras Live-CD inte ville fungera för mig. Jag gav till sist upp och partitionerade med Ubuntus Live CD först och installerade Fedora på färdiga partitioner. Om jag kommer ihåg rätt var det också någon egenhet med GRUB. Jag är inte säker, men jag tror inte Fedora kände av det redan installerade Ubuntu. Detta löste jag genom att installera Fedoras starthanterare på Bootpartitionen och sedan kopiera över vad som behövdes till Ubuntus GRUB menu.lst.
Allt som allt kommer jag ihåg att det var en hel del jobb innan allt fungerade. Betydligt mer än med dualbootar med andra system jag gjort. Jämfört med Ubuntu är mitt intryck att Fedora är mer avancerat, inte minst i betydelsen krångligare att installera.

Därför tycker jag Dagons förslag är bra. Testa först i en virtualbox. Om du fastnar för Fedora kan du installera det "på riktigt" senare!
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jag har inte testat med Fedora men så här har jag gjort med min övriga penta-boot (5 OS):
Partitionerat disken så här:
sda1: Windows XP
sda2: Ubuntus boot
sda5: Ubuntus root /
sda6-8: / för Arch Linux, openSUSE och Linux Mint
sda9: /home för alla
sda10: swap
Ubuntu är installerat med separat /boot som sköter om hela uppstarten. Jag tror inte att det är nödvändigt att ha den separat. För övriga distar har jag installerat GRUB (starthanteraren) till dess egen partition. Därefter har jag lagt till följande rader i /boot/grub/menu.lst på sda2:

Kod: Markera allt

title		[namn]
rootnoverify	(hd0,x)
chainloader	+1
där x = linuxdistens root-1, dvs (hd0,5) för Arch.

Det här blev visst ganska långt märkte jag, fråga annars om nåt är oklart.
Användarvisningsbild
ulftomas
Kontakt:

Inlägg av ulftomas »

Är det lika krångligt att dual boota mellan alla linuxdistros? Ubuntu/Mandriva, Ubuntu/Ubuntu tex?
Pavel

Inlägg av Pavel »

Min erfarenhet är att det är enklare att partitionera och dualboota Ubuntu med många andra distributioner, bland annat de du nämner. Fedora 11 är litet speciell, även om det ska sägas att det i slutänden går utmärkt att dualboota även med den.
Ett alternativ är att först prova en distribution via Virtualbox.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"