Hej!
Jag vill kunna länka internet mellan två laptopar med ett USB-modem och en korskopplad kabel alternativt till det trådlösa nätet. Jag har Googlat lite och hittar många "How to" om hur man kopplar pppoe till eth men det är inte riktigt det jag vill.
Såg på Debians sida att det skall gå men hittade inte hur. Båda maskinerna använder Ubuntu 9.04. Någon som vet en bra "How to"?
Tackar på förhand
D.L.
Länka ppp0 till eth0 (alt wlan)
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Länka ppp0 till eth0 (alt wlan)
Låter som en ganska klassisk gateway och det finns rätt många howto:s om detta men i praktiken använder alla grundfallet med 2st vanliga nätverkskort.DanLars skrev:Hej!
Jag vill kunna länka internet mellan två laptopar med ett USB-modem och en korskopplad kabel alternativt till det trådlösa nätet.
Jag har Googlat lite och hittar många "How to" om hur man kopplar pppoe till eth men det är inte riktigt det jag vill.
Men om tar en sådan guide och ersätter eth0 med ditt usb-modem och eth1 med ditt wlan så borde du komma närmare de exempel med pppoe som du hade hittat.
Kanske dessa länkarna skickar dig i rätt riktning?
- http://www.debian-administration.org/articles/23
- http://www.besy.co.uk/debian/how_to_set ... me_network
Mvh Johan
-
Jo det låter som en klassisk gateway och de flesta howto:s är lika den som finns på wikin här. Jag har instalerat ipmasq och dnsmasq, så lång allt väl. Men så fort jag ändrar något i /etc/network/interfaces som rör eth0 så försvinner möjligheten att komma ut på lan och det står att "enheten hanteras ej".
Började undra om det var något fundamentalt jag missat.
Får testa ett par gånger till.
Mvh
D.L.
Edit:
Såg att ett liknande problem som jag har finns i en annan tråd på forumet: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=41723 Ställa in statisk IP på lokalt nätverk.
Började undra om det var något fundamentalt jag missat.
Får testa ett par gånger till.
Mvh
D.L.
Edit:
Såg att ett liknande problem som jag har finns i en annan tråd på forumet: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=41723 Ställa in statisk IP på lokalt nätverk.
-
När du sitter framför datorn så fungerar usb-modemet och du kan surfa från datorn?DanLars skrev:Men så fort jag ändrar något i /etc/network/interfaces som rör eth0 så försvinner möjligheten att komma ut på lan
Och eftersom du inte vill inte ha sönder eth0, så är det väl mer din routing tabell du vill ändra?
-
Ja, det går utmärkt att surfa.jsiei97 skrev:När du sitter framför datorn så fungerar usb-modemet och du kan surfa från datorn?DanLars skrev:Men så fort jag ändrar något i /etc/network/interfaces som rör eth0 så försvinner möjligheten att komma ut på lan
Och eftersom du inte vill inte ha sönder eth0, så är det väl mer din routing tabell du vill ändra?
Men av någon anledning vill de flesta att man har en statisk adress på eth0 mot lan. Om jag ändrar i network manager till något annat än endast lokal länk så funkar inte eth0. Går inte heller att ändra i interfaces filen.
Så ja vill helst bara ändra i routing tabellen.
-
Då behöver du bara styra om trafiken,DanLars skrev: Ja, det går utmärkt att surfa.
och några ändringar där lär inte behövas...(?)
Jupp, din dator kommer ju att behöva vara gateway för de andra för att komma ut på nätet.DanLars skrev: Men av någon anledning vill de flesta att man har en statisk adress på eth0 mot lan. Om jag ändrar i network manager till något annat än endast lokal länk så funkar inte eth0. Går inte heller att ändra i interfaces filen.
Dvs lämpligt ip för eth0 är väl något i stil med 192.168.0.1 och sedan använder de andra
denna som default route för att komma ut på internet.
Sedan tror jag att du på väg ut på djupare vatten än vad "network manager" klarar av,
så förbered dig på att inte använda fler gui-program för att konfigurera detta.
Vad sägs om att undersöka hur nuvarande konfig ser ut i och med att du t.ex. kör följande grundläggande kommando?
1. ifconfig
2. route
Mvh Johan
-
Ursäkta uppehållet men jag har haft lite mera akut datatrassel än att sätta upp routern. Har fått installera om OS och indexera bilder på den stationära datorn två ggr efter HDD kracher.
Nå över till den ursprungliga frågan.
Har fått den ena laptopen (UbuntuStudio 9.04) att dela ut nät och filer till den stationära datorn med PCBSD som OS men den andra laptopen med Ubuntu 9.04 vill inte kännas vid vare sig internet eller utdelade filer.
Felet låg antagligen i en defekt installation av DHCP servern. Funkar efter ominstallation.
Delvis löst alltså, får gå igenom inställningarna så att båda de andra datorerna ansluter ordentligt till routern.
Nå över till den ursprungliga frågan.
Har fått den ena laptopen (UbuntuStudio 9.04) att dela ut nät och filer till den stationära datorn med PCBSD som OS men den andra laptopen med Ubuntu 9.04 vill inte kännas vid vare sig internet eller utdelade filer.
Felet låg antagligen i en defekt installation av DHCP servern. Funkar efter ominstallation.
Delvis löst alltså, får gå igenom inställningarna så att båda de andra datorerna ansluter ordentligt till routern.