Problem med wakeonlan

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Problem med wakeonlan

Inlägg av ubot »

Jag försöker använda wakeonlan för att "väcka" en server. Problemet är att wakeonlan bara fungerar om det har gått ca 1-5 min efter att jag kört "sudo halt" remote från klientdatorn. Om jag väntar typ 20 min eller längre tid så fungerar inte wakeonlan längre. Varför går det bara att väcka servern en viss tid efter jag stängt ner servern? Jag har rotat runt lite i BIOS men hittar inget vettigt som jag inte har testat att ändra på under Power Management.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Problem med wakeonlan

Inlägg av mcNisse »

Kan det vara nätaggregatet som slutar ge ström till nätverkskortet efter en viss tid? Hur är det med dioden lyser den? Jag kunde bara köra wol när jag stängde av datorn på ett visst sätt.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med wakeonlan

Inlägg av ubot »

mcNisse skrev:Kan det vara nätaggregatet som slutar ge ström till nätverkskortet efter en viss tid? Hur är det med dioden lyser den? Jag kunde bara köra wol när jag stängde av datorn på ett visst sätt.
Dioden lyser och moderkortet ser ut att ha ström. Jag vet inte vad som händer. Jag skriver "sudo halt" i Terminalen från "klientdatorn" och WOL fungerar under kanske 5 minuter, men väntar jag 15-30 minuter så händer ingenting när jag kör wakeonlan med ip-nummer och MAC-adress.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"