philip5 skrev:Nackdelen med Flickr om man kör med gratiskonto som jag så är man begränsad att ladda upp bilder som är max 1400 pixlar i upplösning. Det är ju normalt inga problem förutom just med panoramabilder som är breda men inte så höga. När bredden inte får vara mer än 1400 där så blir höjden dessvärre väldigt liten så den ge gör sig nog inte så bra på flera skärmar om man inte har orginalbilderna som jag...
Märkte det, när jag skulle öppna en panoramabild för en noggrannare titt ;-)
philip5 skrev:
"duschen vid Tjäktastugan"? Menar du då vattenfallet där då eller?!?!

Jag var ner vid det och fotade lite och tvättade upp lite underkläder. Det var 3 grader varmt när vi var där så det kändes inte så där väldigt inbjudande att hoppa in i vattenfallsduschen som ju består av smältvatten med snö på sidorna som det rinner ut i fallet ur en rännil. Vi hade annars rätt blandat väder. 2,5 dagar var riktigt fina men annars var det som det varit sista tiden med växlande molnighet och lite regn om dagarna.
Jupp, vattenfallet. När vi knallade upp om stugan så stod det en skylt "Shower" med en pil som pekade mot vattenfallet

. OK hyfsat väder i alla fall. Regnar det så kan man ju testa utrustningens hållbarhet mot väta. Alltid något
philip5 skrev:
Vi gick mellan stugorna och sov där utan tält. Funkar riktigt bra men man blir något styrd och kan inte bara slå sig ner med tält vart man vill men slipper så klart vikten från tält och grejer att bära. Man får ju inte vara så kräsen eftersom man sover som i sovsalar och delar ofta rum med andra eftersom man köper in sig på en säng. Det funkar ju lite som vandrarhem gör annars med över- och undersängar. Stugorna ligger ju helt avskilt så de har ju varken el eller rinnande vatten. Det är gasspisar i köksdelen man får använda och även gaslampor om man skulle behöva lyse de delar av året som det inte är så gott som midnattsol. Utedass och ta hand om eget disk och slaskvatten ingår också så det är lite småpyssel men har en egen mysighetsfaktor i sig.
OK, lite som jag trodde då - ska kanske pröva på det någon gång - fast det är skönt med friheten som tält ger. Nåja, man kan ju kombinera.
philip5 skrev:
Fjällräven Classic verkar ju lite kul. Däremot så är det nästan helt galet att vinnaren förra året gjorde loppet på 12 timmar (distansen är ca 10 mil i högalpin terräng med mycket upp och ner längs berg, kullar och vadställen). Vet inte om det kommer vara något jag ger mig på eftersom jag nu gått precis den sträckan som loppet går. Blir det en nästa gång går jag nog andra stäckor/leder så man får se mer och annat..
Jo, det är mest en kul grej. Dessutom går den åt andra hållet - från Nikka till Abisko

12 timmar - ja det är lite galet. Vi siktar väl på 3-4 dygn.
Har du vart på andra platser i Sverige och vandrat? Vi har bara varit i Grövelsjön två gånger innan. Underbart ställe det också - om än inte lika "högt" som uppe vid Keb.
philip5 skrev:
Sundberg: Är det en Berghaus Vulcan rygga du har? Var lite inne på en sådan men den är lite större än jag tyckte jag behövde men de är slittåliga. Hade sådan när jag gjorde lumpen. Kör nu med en Osprey Aether 75 L som är lätt och sitter som smäck! Det är ju annars lätt att känna igen sig när man tittar på dina bilder. En del skulle ju nästan kunna varit mina...

.
Först trodde jag att jag läst fel (alt. att du var smått förvirrad) - jag har ju en Haglöfs OXO 750..., Sen kom jag att tänka på reskamratens fyrtorn till säck - Japp visst är det en Vulcan. 100 liter(!) Han är mycket nöjd med den. Själv ångrar jag inte en minut köpet av OXO'n - bara att kunna öppna magen på den. smutt

Men det är svårt i ryggsäcksdjungeln. Har bara hört och läst gott om Ospreys säckar, men det är alltid bra att påminnas om. Visst kan du ta av topplocket och använda det som midjeväska på Aethern? Smart funktion som jag saknar.
Angående bilderna tänkte jag samma sak när jag såg dina - kunde lika gärna varit de vi tog

Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.