D-link DWA-140 trådlös USB: Löst

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Dodgen
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: D-link DWA-140 trådlös USB: Löst

Inlägg av Dodgen »

Lånar tråden lite... ;D
Har också en DWA-140, installerade enligt Ralinks metod, men problemet är att drivarna inte autostartar / laddas när jag bootar om Ubuntu.
Har försökt följa instruktionen, men inte riktigt säker på om jag gjort det hela rätt.
Nån som har en lite enklare eller mer precis förklaring på tillvägagångssättet?

MVh Emil
gbgasve
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av gbgasve »

Hej,
jag har också försökt detta (utan ndiswrapper). Jag kunde därefter uppkoppla en gång med hjälp av network managern, men inte automatiskt genom reboot. har någon några tips? jag hittar t.ex inget wpa_supplicant.conf fil på min dator, har sedan skapad det själv med hjälp av wpapassphrase funktionen. skall man verkligen ha 'HAS_WPA_SUPPLICANT=y' and 'HAS_NATIVE_WPA_SUPPLICANT_SUPPORT=y'. när man vill ha det vid boot?
i steg 6 räcker det inte med ifconfig ra0 up? om inte, vad är då YOUR_IP, jag använder dhcp?
finsn det ett bra sätt att få en logg på vad som händer? i routern ser jag att den förösker koppla upp, men det ger inte så mycket info.
hur vet jag om jag skall välja AuthMode "WPAPSK" eller "WPA2PSK" och EncrypType TKIP / AES? antar att jag därefter skall skriva mitt lösenord i klartext vid parametern WPAPSK=?
/gbgasve
WoberT
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av WoberT »

Drivern funkar men jag får inte högre speed än 54mbit/s vad kan det bero på?
spider-man_2
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av spider-man_2 »

Efter mycket hårslitande har jag nu fått mitt DWA-140 att funka på Ubuntu 10.4 med Network Manager (efter att Xubuntu kraschat totalt efter uppdateringen...). Dongeln upptäcktes direkt av operativsystemet men hittade inte mitt trådlösa nätverk av någon outgrundlig anledning.

Drivrutiner installerades enligt http://sudosys.be/?q=D-Link_DWA_140_ubuntu, men kortet fungerade fortfarande inte korrekt efter det. I

Kod: Markera allt

/etc/modprobe.d/blacklist.conf
lade jag till raden

blacklist rt2800usb
och efter en omstart gick det att ansluta till nätverket med Wicd, dock inte med network manager. Det visade sig att min laptop har en funktion som blockerar tillgång till trådlösa nätverk, vilket kunde hävas genom att trycka på Fn-knappen och en tangent med antennsymbol. Att detta var fallet insåg jag genom att köra

rfkill list
vilket gav

0: phy0: Wireless LAN
	Soft blocked: no
	Hard blocked: yes
Efter att ha tryckt på den magiska knappen ändrades "yes" till "no" och jag kunde aktivera trådlöst i Network Manager.

(Vet att mycket av detta redan står ovan i tråden, men jag hade väldiga problem att hitta att det var just den magiska trådlöst nätverk-tangenten som blockerade Network Manager-åtkomst till nätverket, så om någon annan är lika dum som jag och inte hittar det kan förhoppningsvis detta inlägg hjälpa.)
Skriv svar

Återgå till "Internet"