Chipmusiken lever vidare!

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
Användarvisningsbild
dmz

Re: Chipmusiken lever vidare!

Inlägg av dmz »

Du missförstår mig hela tiden :P Jag vet allt detta, men det är sådant här jag syftar på: http://data.fuskbugg.se/skalman01/2009- ... _scrot.png

Och ja, MESS är värdelöst. MAME är vackert dock, rekommenderar att du tar dig en titt på Raine om du inte gjort det redan.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Xcore

Inlägg av Xcore »

dmz skrev:Du missförstår mig hela tiden :P Jag vet allt detta, men det är sådant här jag syftar på: http://data.fuskbugg.se/skalman01/2009- ... _scrot.png

Och ja, MESS är värdelöst. MAME är vackert dock, rekommenderar att du tar dig en titt på Raine om du inte gjort det redan.
Så funkar MESS och MAME.

Det finns frontends också, men sällan för många olika emulatorer där alla använder samma frontend.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Fördelen med STeem till exempel är att de verkligen ser ut som på Atari ST, fungerar likadant också. ;)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Xcore skrev:
dmz skrev:Du missförstår mig hela tiden :P Jag vet allt detta, men det är sådant här jag syftar på: http://data.fuskbugg.se/skalman01/2009- ... _scrot.png

Det finns frontends också, men sällan för många olika emulatorer där alla använder samma frontend.
Och det var alltså det som var min ursprungliga fråga, nå? :)
Xcore

Inlägg av Xcore »

MAME är överlägset bästa arkademulatorn men så har den ständigt utvecklats också, MAME är standard på arkadsidan även om det finns några andra alternativ också. MESS är säkert en vacker tanke men funkar inte så bra som man skulle vilja kanske. Att köra Atari ST på MESS är ljusår från att köra STeem till exempel.

Vitsen med en emulator är ju egentligen att det skall se ut och fungera som på orginalmaskinen, då är inte en frontend så bra lösning kanske. Jag har nog inte sett någon frontend som skulle kunna hantera flera olika emulatorer, dvs flera helt olika emulatorer som STeem, UAE, Atari800Win, Gens, Zsnes mf. Men det finns ju emulatorer som täcker några stycken format å andra sidan, och gör det ganska bra.

Men vill du ha det bästa så är det nog det enda att byta emulator lite då och då beroende på vad du kör. STeem för Atari ST, UAE för Amiga, Gens för Megadrive, Zsnes eller snes 9x för Supernintendo osv. Då får du också de riktiga grejorna som de skall se ut och fungera. Jag kan själv sitta och köra Atari ST flera dagar i sträck för att sedan kanske byta till Megadrive. Vill du byta oftare så fixar du det enkelt med några genvägar för att snabbt byta emulator om du vill.

Skulle jag lägga upp alla roms i en frontend så vågar jag inte ens tänka på hur många det skulle bli, hundratusentals. ;)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Xcore skrev: Vitsen med en emulator är ju egentligen att det skall se ut och fungera som på orginalmaskinen, då är inte en frontend så bra lösning kanske. Jag har nog inte sett någon frontend som skulle kunna hantera flera olika emulatorer, dvs flera helt olika emulatorer som STeem, UAE, Atari800Win, Gens, Zsnes mf. Men det finns ju emulatorer som täcker några stycken format å andra sidan, och gör det ganska bra.
Gelide? Sen använder jag givetvis inte Gelide när jag vill lira Dpaint eller liknande.
Xcore skrev: Skulle jag lägga upp alla roms i en frontend så vågar jag inte ens tänka på hur många det skulle bli, hundratusentals. ;)

Kod: Markera allt

┌───/mnt/Games──────────────────┐
scp1:shiva » \ls -lA */*|wc -l
122401
:)
Xcore

Inlägg av Xcore »

dmz skrev:
Xcore skrev: Vitsen med en emulator är ju egentligen att det skall se ut och fungera som på orginalmaskinen, då är inte en frontend så bra lösning kanske. Jag har nog inte sett någon frontend som skulle kunna hantera flera olika emulatorer, dvs flera helt olika emulatorer som STeem, UAE, Atari800Win, Gens, Zsnes mf. Men det finns ju emulatorer som täcker några stycken format å andra sidan, och gör det ganska bra.
Gelide? Sen använder jag givetvis inte Gelide när jag vill lira Dpaint eller liknande.
Xcore skrev: Skulle jag lägga upp alla roms i en frontend så vågar jag inte ens tänka på hur många det skulle bli, hundratusentals. ;)

Kod: Markera allt

┌───/mnt/Games──────────────────┐
scp1:shiva » \ls -lA */*|wc -l
122401
:)
Detta vore bara början för mig det. ;)

Tog hem en torrent med 104.332 C64 roms, och det var bara C64'an det.

PAL/NTSC Alternate och andra versioner från olika crackergrupper eller utgivare, kassettband, cartridge eller diskversion. ;)

Då kan du tänka dig HELA samlingen. ;D

Allt var 7zippat som tur var. Räknar du in allt annat jag har så kommer jag nog upp i över miljonen.

105.542 var det till och med. 4.2 Gig C64 som blev nästan 25 Gig uppackat. :)

Bild
Skriv svar

Återgå till "Surftips"