Programmotsvarigheter

freezeman

Programmotsvarigheter

Inlägg av freezeman »

Har sett att Ubuntu-Se.org har utvecklats och blivit mycket snyggare på sistone!

Nu är det så att jag fått frågor från mina elever kring UbuntuLinux.
De jobbar mycket med 3D-Max och även en del med AutoCad.

Frågan från dem är då om det finns något liknande för Linux.
Jag har själv aldrig kollat det utbudet. Kanske någon här har svar så jag kan ge
eleverna svar på sin fråga? Så får vi troligen fler Ubuntus...

//Freezeman
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Programmotsvarigheter

Inlägg av ozamosi »

3D-max... Dels så finns ju det fria verktyget Blender, som ligger i Ubuntu-föråden. Jag vet dessutom att Maya finns till linux, men mer än det vet jag inte om det...

När jag söker i förråden hittar jag Qcad 2. Ingen aning om vad det är.

Jag vet inte hur bra dessa program är, eftersom jag inte använt dem.
Andreas

Programmotsvarigheter

Inlägg av Andreas »

Om du tar en titt på denna lista verkar det finnas eh hel del motsvarigheter till programmen du nämner. Använder inga av dessa program personligen så kan tyvärr inte rekomendera något. Föreslår att du helt enkelt kollar igenom listan och ser om där finns något faller dig på läppen.

Som ozamosi nämner är det Blender och Maja som känns igen vid namn vad gäller 3D kategorin.
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Programmotsvarigheter

Inlägg av Linus Mannervik »

Blender är på många sätt ett follgott alternativ till 3D Studio Max, om än med ett något annorlunda utseende. Själv har jag bara testat lite 3d-modellering någon enstaka gång, men jag vet att Blender är omtyckt av många erfarna/professionella användare också.

Jag har själv letat efter något fritt CAD-program, men aldrig hittat något bra fritt sådant... Men å andra sidan kan man lätt missa något när man bara snokar runt på nätet... Plus att det mycket väl kan tänkas finnas proprietära alternativ för Linux.
Kjell

Programmotsvarigheter

Inlägg av Kjell »

Jag har provat olika Cad program det som fungerar hyfsat är nog qcad, men då får man nöja sig med dxf formatet
annars verkar det lite magert med CAD program för Linux (om man inte öppnar lädret)

Bricscad ser lovade ut - hanterar dwg filer, Det finns en demo version men jag har inte lyckats få igång den på mitt Ubuntu system - men pröjsar man 250 USD kanske det går lättare !
http://www.bricscad.com/

det finns en lista på olika CAD program på http://www.tech-edv.co.at/lunix/CADlinks.html

//Kjell
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"