Hej!
Har haft lite funderingar i det här ärendet tidigare, men eftersom jag igår försökte en ny variant tänkte jag att det kan vara värt att lyfta frågan igen - om någon har några goda idéer. Själv kör jag sedan en tid 9.04 med Gnome och det fungerar smärtfritt.
Har på min sons dator installerat Xubuntu 8.04 - eftersom ingen annan version jag provat fungerat. Antingen går det inte att installera eller så går den biten bra, men sedan går det oftast inte att få burken att boota klart. Nu har ju 8.04 fungerat bra, men jag skulle vilja ha en nyare version och har funderat på att uppgradera - fast jag är orolig för resultatet. Igår testade jag så att köra en Live Cd med Linux Mint 7 (ja, jag vet att det här är ett Ubuntu forum, men den är väl rätt mycket baserad på Ubuntu 9.04), men får samma fenomen som tidigare med Ubuntu 8.10 eller 9.04. Skivan börjar boota jag får upp uppstartsskärmen med "progress bar" och allt ser bra ut, men sedan blir skärmen svart och inget mer händer.
Min fundering är det något generellt som hänt mellan versionerna som kan påverka att hans gamla maskin (Dell Dimension 4300 med en P4 på 1,7 GHz och 512 Mb arbetsminne + Nivida GeForce 6200 grafikkort) tuffar och kör på 8.04 men vägrar senare versioner? Om det är hårdvaruproblem trodde jag sådant skulle bli bättre med nyare versioner. Kan det vara så att installationsprogrammet / Live CD läser in fel drivrutiner eller vad tror ni?
Tacksam för goda tankar.
Installation- och uppstartsproblem
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Installation- och uppstartsproblem
Är samtliga Live-CD's brända i långsam hastighet (4X eller mindre)?
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Lite osäker på bränningshastigheten (brukar köra Brassero och har för mig att 8 x är lägsta hastighet där). Jag kan prova igen när jag är på plats nästa gång. Till saken hör dock att alla dessa skivor (inkl. nyss gjorda Linux Mint 7) funkar klockrent i min dator, men inte i sonens.
Kan du inte prova Ubuntus textbaserade installationsskiva?
http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/downloa ... #alternate
http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/downloa ... #alternate
Jo, i och för sig kan jag det. Efter att ha haft en del strul skulle jag gärna köra via Live CD för att se att allt verkar fungera innan jag göra själva installationen och det kan jag väl inte om jag kör den textbaserade skivan? Men som du säger det kan vara värt att prova. Det finns ju en XP-partition så han kan ju använda datorn även om pappa sabbar linuxen tillfälligt.
Ny fundering. Provade att boota Live CD trycka F6 och sedan (när jag fick den möjligheten) lägga till
acpi=off
Då bootade den igång bra, men eftersom jag hade varit och meckat i setupen till datorn blev jag lite osäker på om detta gjorde skillnaden, så jag bootade om igen utan ovanstående tillägg. Det funkade också, åtminstone så här första gången.
Jag ska mecka vidare i helgen, men min fundering till er är:
Kan detta med acpi=off vara en förklaring till att Xubuntu 8.04 har fungerat smärtfritt medan jag haft stora problem med senare varianter? Använder sig den äldre varanten helt enkelt mindre av den här typen av funktion?
acpi=off
Då bootade den igång bra, men eftersom jag hade varit och meckat i setupen till datorn blev jag lite osäker på om detta gjorde skillnaden, så jag bootade om igen utan ovanstående tillägg. Det funkade också, åtminstone så här första gången.
Jag ska mecka vidare i helgen, men min fundering till er är:
Kan detta med acpi=off vara en förklaring till att Xubuntu 8.04 har fungerat smärtfritt medan jag haft stora problem med senare varianter? Använder sig den äldre varanten helt enkelt mindre av den här typen av funktion?