Har precis fått igång en server och har lyckats lägga till en samba-share och något av en ftp. Men skulle vilja styra upp det lite mer och det är här jag inte har någon direkt koll.
Kan jag skapa en typ av användargrupp för de som är tillåtna att logga in på ftpn? Och sedan styra vad varje användare ska kunna se och om han/hon ska få skriv och/eller läsrättigheter?
En del mappar som kommer vara utdelade i ftpn kommer även vara utdelade via samba, så de måste kunna funka trots att olika användare kan ladda upp saker.
Edit: Går det på samma sätt, att skapa en grupp för samba och sedan se till att de som är med i den gruppen kan komma åt nätverksutdelningar? Istället för att lägga till varje användare?
Sen undrar jag även, om jag har flera diskar och monterar dem någonstans. Kan jag då i ftpn och samba "länka" dem så att det kanske från en hemkatalog ser ut som att hårddisken ligger där och användaren kan skriva och läsa från den?
Utdelning via proftpd och samba, ett par frågor
Utdelning via proftpd och samba, ett par frågor
Stationär: Xubuntu 10.10 x64
Laptop: Acer Aspire TimelineX 3820TG - Xubuntu 10.10 x64 | Fluxbox
Re: Utdelning via proftpd och samba, ett par frågor
Det du är ute efter heter chroot och symlinks.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Du skulle inte kunna vara lite mer specifik? Är helt grön på detta nämligen...
Men, ska ta och kika lite på det i alla fall.
Men, ska ta och kika lite på det i alla fall.
Nej, jag använder varken proftpd eller samba, men googla på ovanstående så.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
Har kommit lite längre nu, dock så ville jag inte stänga av chroot (som jag förstått kan de bläddra lite överallt då?). Och utan att stänga av det funka inte symlinks, men hittade istället ett mount kommando: mount --rbind och då kunde jag montera en katalog i en annan.
Men jag undrar lite nu över rättigheter.
Säg att jag har 2st andra hårddiskar, där jag vill att mina ftp-användare ska kunna läsa och tanka hem ifrån överallt. Sen en mapp där de kan ladda upp saker.
Sen vill jag att min egna användare ska ha fulla rättigheter där. Hur gör jag detta smidigast? Genom att sätta min användare som owner och en ftp-grupp för att de ska kunna bläddra runt där?
Går det att ha fler än en ägare på en massa mappar? Eller flera grupper och olika rättigheter för grupperna över en mapp?
Eftersom jag även vill dela ut samma mappar via samba så känns det som att det vore smidigast om det gick...
EDIT: Eller går det i proftpd kanske att ändra rättigheter på något sätt för olika användare?
Men jag undrar lite nu över rättigheter.
Säg att jag har 2st andra hårddiskar, där jag vill att mina ftp-användare ska kunna läsa och tanka hem ifrån överallt. Sen en mapp där de kan ladda upp saker.
Sen vill jag att min egna användare ska ha fulla rättigheter där. Hur gör jag detta smidigast? Genom att sätta min användare som owner och en ftp-grupp för att de ska kunna bläddra runt där?
Går det att ha fler än en ägare på en massa mappar? Eller flera grupper och olika rättigheter för grupperna över en mapp?
Eftersom jag även vill dela ut samma mappar via samba så känns det som att det vore smidigast om det gick...
EDIT: Eller går det i proftpd kanske att ändra rättigheter på något sätt för olika användare?