Ubuntu kan inte startas

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Lelle Printer
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ubuntu kan inte startas

Inlägg av Lelle Printer »

Hej!
Dual-boot med Windows och 9.04.
Problem: Kan inte starta Ubuntu från GRUB-menyn, inte ens i recovery-mode.. Om jag anger något av Ubuntu-alternativen stannar laddningen av operativet efter någon sekund. Windows går dock att boota. Det märkliga är att samma sak händer om jag försöker starta Ubuntu från live-cd:n. Skivan startar, stannar efter någon sekund och skärmen fryser med endast en blinkande prompt. Någon som har en förklaring/lösning?
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu kan inte startas

Inlägg av eyerouge »

Antagligen ingen, om du inte berättar mer. T.ex. vad du får för felmeddelande eller hur långt den hinner ladda. (Av ren nyfikenhet: Hur lyckades du installera den om nu inte ens liveskivan laddar in? Eller den har fungerat, men lagt av?)

Posta så mycket uttömmande info du kan så är det säker någon som har ett bra tips om vart man kan börja. :)
Bild
Lelle Printer

Problemet är alltså att Ubuntu inte går att starta längre. Det har fungerat utmärkt dessförinnan. När jag anger något av alternativen (normal eller recovery-mode)händer följande: Boot from (hd0,4) ext 3, Starting up...Varpå allt stannar.
I en annan tråd hittade jag ett tips på att modifiera kernel i uppstarten genom att lägga till "acpi=off" och det fungerar. Men vid omstart kvarstår problemet. Lösningen är alltså bara temporär. Tacksam för all hjälp.
gusse02
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gusse02 »

Det fungerar alltså med "acpi=off"?
Då skall du göra det permanent i inställningen för grub.
när Ubuntu är igång så skall du modifiera filen "/boot/grub/menu.lst". Bara root kan editera den:
$ sudo gedit /boot/grub/menu.lst
Hitta raden som ser ut så här:
# kopt=......
och lägg till acpi=off på slutet

starta om och välj ubuntu. Nu ska du inte behöva modifiera parametrar mer.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Lelle Printer skrev:I en annan tråd hittade jag ett tips på att modifiera kernel i uppstarten genom att lägga till "acpi=off" och det fungerar. Men vid omstart kvarstår problemet. Lösningen är alltså bara temporär.
Hur/var gör du modden?

Om du gör den direkt i GRUB genom att redigera (trycka E tror jag det är) uppstartsalternativet så kan du göra ändringen permanent genom att redigera menu.lst-filen, som finns i din GRUB-katalog.
Bild
Lelle Printer

Skrev in så att menu.lst fick följande utseende;
# kopt=root=UUID=84fe9cda-b0fc-4d8f-9d19-9d101edefcbc ro acpi=off

Men, ack, det hjälpte inte.

Fler förslag?
Lelle Printer

Fungerade bättre efter; $ sudo upgrade-grub. Men nu väsnas fläkten konstant och det verkar vara problem med att gå ur viloläget=omstart. Och jag undrar varför problemet uppstod överhuvudtaget ???
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"