Hur trasig är min hårddisk?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
IXPNU
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Hur trasig är min hårddisk?

Inlägg av IXPNU »

Hej, jag har en 250 gig hårddisk med diverse olika partitioner, både Windows och Ubuntu. En av Ubuntu-partitionerna har slutat att fungera (hänger sig när jag skall starta), men går att montera från en annan partition. Det går att få tillgång till filer. Test med gsmartcontrol avslutas omedelbart, 'completed with read failure'. Test med hdat2 (som finns på Universal Boot CD) hittar en räcka med 'unrecoverable CRC or ECC errors', som den började fixa, men jag var tvungen att avbryta det efter några timmar (det finns alltdå rätt många sektorer, spår, eller vad det heter, i följd med dessa fel, så att den kom inte igenom hela.) Det området finns på den stora, mindre friska partitionen men det går fortfarande att använda de andra installationerna av Ubuntu och Windows efter detta reparationsförsök. (Märkligt nog).

Hur ska jag gå vidare för att ta reda på vad felen egentligen betyder - eller är det här tillräckligt dåligt för att byta ut hårddisken om man inte vill sitta och vänta på att den ska krascha totalt?

Är det här en
Senast redigerad av 1 IXPNU, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
khelben1979

Re: Hur trasig är min hårddisk?

Inlägg av khelben1979 »

Frågan är om du har ett kraschat filsystem eller om det är något fel rent hårdvarumässigt..

SpinRite ( http://en.wikipedia.org/wiki/Spinrite ) är iallafall ett program som kan markera dåliga filsektorer så att dom inte används av operativsystemet och genom detta så kan du använda hårddisken tills nya fel framträder, dvs. Då kan du köra igenom samma process igen osv. osv. och du kommer då att märka att det totala diskutrymmet som du får tillgång till hela tiden krymper.

Att köpa ny hårddisk om man kan konstatera att det är fel på den, är nog att rekommendera.
IXPNU

Inlägg av IXPNU »

Finns det något sätt att se skillnad på trasig hårdvara och trasigt filsystem? Jag har märkt att jag kan läsa många filer men i vissa fall mörknar skärmen ett tag och datorn kommer fram till att läsningen inte funkar pga I/O-fel. Min plan är att rädda vad jag kan och se om det går att formatera om partitionen. Rätt väg?
Användarvisningsbild
khelben1979

Inlägg av khelben1979 »

IXPNU skrev:Finns det något sätt att se skillnad på trasig hårdvara och trasigt filsystem?
Om du lyckas formattera om hårddisken och sedan har ett fungerande filsystem så vet du att det inte är hårdvaran det är fel på.
IXPNU

Inlägg av IXPNU »

Men i stället så totalhängde sig datorn under formateringen (mkfs.ext3 via gParted). Övriga partitioner fungerar fortfarande tack och lov. Nu antar jag att jag vet att hårddisken är kass. Eller?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Tillverkaren av hårddisken brukar ha diagnosteringsprogram för nedladdning.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det finns ju nåt som heter Ultimate Boot CD och i den så finns diagnosticeringsverktyg:

http://www.ultimatebootcd.com/
IXPNU

Inlägg av IXPNU »

Jo, jag testade något som hette hdat2, som efter ett tag hittade en massa skadade sektoret/enheter (jag kommer inte ihår hur den delar upp utrymnmet, men det fanns flera miljoner), 'Unrecoverable CRC or ECC error'. Dessa satte den igång att reparera en efter en, med framgång påstod den, men eftersom det tog 3 sekunder att reparera en stängde jag till slut av den när den hunnit reparera 600 och det fanns 2 miljoner kvar (eller var det miljarder). Inte 2 miljoner skadade enheter, utan okontrollerade. Jag gissade att det i värsta fall skulle ta några decennier.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Prova annars att sätta hårddisken i en annan dator om du har möjlighet och sen formattera om den
IXPNU

Inlägg av IXPNU »

Varför en annan dator? Jag frågar för att jag inte har möjlighet till det. Däremot har jag försökt formattera om den i befintlig dator, det gick inte.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Bara för att testa om det är moderkortet/kablar det är fel på. Det är det antagligen inte, men försök avverka alla felkällor innan du bestämmer dig för att disken är paj och slänger den
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Jag köpte ny dator pga ett liknande problem. Då hade IDE-kontrollen på moderkortet rykt så uteslut inte moderkortet. Datorn var 6 år gammal så det var inget att lägga mer pengar på...
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"