Cat från wav till mp3?
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Cat från wav till mp3?
Hej,
Fixar CAT konvertering från wav --> mp3? Jag har köpt en talbok och filerna på skivorna är i wav-format och jag vill få en enda stor mp3/skiva (totalt 10 skivor), inte 18 små mp3 filer. Kan man fixa det med CAT i terminalen?
//Tobbe
Fixar CAT konvertering från wav --> mp3? Jag har köpt en talbok och filerna på skivorna är i wav-format och jag vill få en enda stor mp3/skiva (totalt 10 skivor), inte 18 små mp3 filer. Kan man fixa det med CAT i terminalen?
//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Cat från wav till mp3?
cat fixar ingen konvertering i sig, om det är samma cat som vi talar om.
Däremot kan den sammanfoga WAV-filerna, sen kan du konvertera den sammanfogade WAV-filen till MP3 genom exempelvis lame...
Eller så kan du kolla här:
http://www.boutell.com/scripts/catwav.html
Det är ju bara två filer som ovanstående funkar för, men där har du cat-syntaxen iaf. Du kan ju modda scriptet som du vill, dessutom.

Eller så kan du kolla här:
http://www.boutell.com/scripts/catwav.html
Det är ju bara två filer som ovanstående funkar för, men där har du cat-syntaxen iaf. Du kan ju modda scriptet som du vill, dessutom.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Själva konverteringen kan du göra med ex. MobileMediaConverter (om du vill ha ett grafiskt användarsnitt) den klarar dom flesta format...
http://www.miksoft.net/images/mmc/mmc-lin.png
http://www.miksoft.net/images/mmc/mmc-lin.png
- TobbeT
Ok, tackar
Det går inte att göra detta i ett moment? Kopiera alla wav filer till ex: CD01.wav, konvertera wav-filen till lämplig kvalité till mp3? Ett script kanske
//Tobbe
Det går inte att göra detta i ett moment? Kopiera alla wav filer till ex: CD01.wav, konvertera wav-filen till lämplig kvalité till mp3? Ett script kanske

//Tobbe
- Konservburk
Du behöver inte ens mellanlagra någon wav-fil. Det går att skicka allt direkt i en pipeline till lame som då gör om det till en enda mp3.TobbeT skrev:Det går inte att göra detta i ett moment? Kopiera alla wav filer till ex: CD01.wav, konvertera wav-filen till lämplig kvalité till mp3? Ett script kanske
- TobbeT
Kan du förklara lite närmare vad du menar med pipeline?Du behöver inte ens mellanlagra någon wav-fil. Det går att skicka allt direkt i en pipeline till lame som då gör om det till en enda mp3.
//Tobbr
- bbauto
Ska se om jag kan snickra ihop ett Nautilus-script tills ikväll... Har inte tid att göra fullständig idiot-inmatnings-kontroll, men att göra ett script där du väljer dina wav-filer från nautilus (gnome-utforskaren) dvs Platser->Dator och sen konverterar till mp3 bör inte vara några som helst problem. Nautilus-script använder du genom filhanteraren genom att markera en eller flera filer->Högerklicka->Skript->wav2mp3TobbeT skrev:Kan du förklara lite närmare vad du menar med pipeline?Du behöver inte ens mellanlagra någon wav-fil. Det går att skicka allt direkt i en pipeline till lame som då gör om det till en enda mp3.
//Tobbr
scriptet wav2mp3 som jag ämnar göra ska sparas/kopieras till /home/ditt konto/.gnome2/nautilus-scripts
Högerklicka på filen->Egenskaper->Rättigheter->Bocka för "Tillåt körning av filen som ett program".

PS! Får se hur bra det blir, för nu ska jag ner till sjön och ta ett dopp samt några pilsner...

- TobbeT
Kom ihåg att wav filerna ligger på cd-skivor, och inte lokalt på datorn.
//Tobbe
//Tobbe
- bbauto
Ok! vart vill du ha resultatet? home?? Lite sangaria på detta så blir det kanon!TobbeT skrev:Kom ihåg att wav filerna ligger på cd-skivor, och inte lokalt på datorn.
//Tobbe

PS! Du måste ha minst spacex2 ledigt i destinations foldern...
- bbauto
pipe är när du skickar resultatet från ett kommando vidare till något annat... ex. en filTobbeT skrev:Kan du förklara lite närmare vad du menar med pipeline?Du behöver inte ens mellanlagra någon wav-fil. Det går att skicka allt direkt i en pipeline till lame som då gör om det till en enda mp3.
//Tobbr
Jag kör ex. via schemaläggaren "cron" varje natt:
sudo dpkg --get-selections > /home/user/Packages.lst
som jag sen kör inkrementell backup på...
Detta innebär att jag listar alla mina installerade paket, och skickar via pipe ( > ) till filen Packages.lst
Om något falerar (vilket det sällan gör) så kan jag återställa med
sudo dpkg --set-selections < /home/user/Packages.lst
I detta fall skickar jag "pip'en" åt andra hållet, dvs. innehållet i Packages.lst till kommandot dpkg --set-selections
Denna sk. pipe kan kombineras i all oändlighet, vilket gör att du kan åstakomma väldigt avancerade kommando/skripts med några få rader...
(För Windows freaks aka bats, jepp det funkar om du känner dig lycklig) -Hehe-
Nja, ">" är INTE pipe, det är omdirigering, redirect.
"|" är pipe. Det är när man skickar resultatet, dvs. utmatningen/utskriften från ett program in till inmatningen i ett annat program.
Ett enkelt exempel är t.ex. som listar filerna i innevarande katalog till less som visar dessa en sida i taget.
"|" är pipe. Det är när man skickar resultatet, dvs. utmatningen/utskriften från ett program in till inmatningen i ett annat program.
Ett enkelt exempel är t.ex.
Kod: Markera allt
ls | less
- bbauto
Sorry lite småpackad!! Utelämnade ju exemplet... Redirect > Pipe sku d va... typ "dir *.wav|sort > wav.list"gusse02 skrev:Nja, ">" är INTE pipe, det är omdirigering, redirect.
Ett enkelt exempel är t.ex.som listar filerna i innevarande katalog till less som visar dessa en sida i taget.Kod: Markera allt
ls | less

- bbauto
Scriptet funkade NÄSTAN på 1a försöket... Fortsätter imon 

- TobbeT
Jag har 65GB ledigt på min /home, så det borde räcka och bli över. Det enda som jag tycker är lite märkligt är när jag browsar på skivan i Nautilus så får jag 2 enheter. En som heter Bonnier och där lägger ett program som heter player och diverse annat junk. Sen på den andra enheten som har fått namnet Ljudfil/er ligger alla wav filer numrerad från Track 1 ... Track 17.wav. Hoppas inte det ställer till problem.
Försökte att kopiera första skivan igår för att testa programmet Media Converter men det gick inte att kopiera sista filen (Track 17), den fastnar vid 85% ungifär. Har testat ett par gånger men samma fel ändå. Ska testa med en annan av skivorna ikväll.
//Tobbe
Försökte att kopiera första skivan igår för att testa programmet Media Converter men det gick inte att kopiera sista filen (Track 17), den fastnar vid 85% ungifär. Har testat ett par gånger men samma fel ändå. Ska testa med en annan av skivorna ikväll.
//Tobbe
- TobbeT
Låter väldigt smidigt. Hur blir det då om man som jag har XBMC Media Center installerat? Jag är tvungen att lägga till programkällor och nycklar i Synaptic sen köra en uppdatering, sen finns xbmc att installera. Den operationen måste jag göra före jag kör Packages.lst "åt andra håller", eller hur?Jag kör ex. via schemaläggaren "cron" varje natt:
sudo dpkg --get-selections > /home/user/Packages.lst
som jag sen kör inkrementell backup på...
Detta innebär att jag listar alla mina installerade paket, och skickar via pipe ( > ) till filen Packages.lst
Om något falerar (vilket det sällan gör) så kan jag återställa med
sudo dpkg --set-selections < /home/user/Packages.lst
//Tobbe
- TobbeT
Hej,
Hur går det med vårt litta projekt? Eller du kanske har semester?
//Tobbe
Hur går det med vårt litta projekt? Eller du kanske har semester?
//Tobbe
- Konservburk
Jag menar något i stil med:TobbeT skrev:Kan du förklara lite närmare vad du menar med pipeline?Du behöver inte ens mellanlagra någon wav-fil. Det går att skicka allt direkt i en pipeline till lame som då gör om det till en enda mp3.
cdparanoia 1- - | lame - hela_skivan.mp3
sox /media/cdrom/*.wav alla_filer.mp3
- TobbeT
De är som wav filer på skivorna, så sox borde funka. Ska testa det i morrn eller under helgen
Tack för hjälpen
//Tobbe
Tack för hjälpen

//Tobbe
- bbauto
Kom på att jag glömt bort dig, fick lite annat emellan -sorry-
Nåja ser att du fått en lösning av Konservburk, så det är säkert löst...
Annars har du min lösning här:
Program->Tillbehör->Terminalen
gksu nautilus
Visa->Visa dolda filer
Navigera via Filsystem till din hemmafolder/.gnome2/nautilus-scripts
högerklicka->Skapa dokument->wav2mp3
högerklicka på wav2mp3->Egenskaper->Rättigheter
Välj en grupp du är medlem i, och välj "Läs och skriv" bocka för "Tillåt körning av filen som ett program"
Dubbelklicka på filen och klistra in följande:Spara filen!!
Nu kan du sålunda markera valfria grupper av wav-filer med filhanteraren nautilus->Högerklick->Skript->wav2mp3
Resultatet skickas till din hemmafolder med namnet output.mp3, sen kan du döpa om den till vad du vill...
PS! Det går säkert göra mycket enklare, fick lite problem så gjorde det enkelt för mig!?
Nåja ser att du fått en lösning av Konservburk, så det är säkert löst...
Annars har du min lösning här:
Program->Tillbehör->Terminalen
gksu nautilus
Visa->Visa dolda filer
Navigera via Filsystem till din hemmafolder/.gnome2/nautilus-scripts
högerklicka->Skapa dokument->wav2mp3
högerklicka på wav2mp3->Egenskaper->Rättigheter
Välj en grupp du är medlem i, och välj "Läs och skriv" bocka för "Tillåt körning av filen som ett program"
Dubbelklicka på filen och klistra in följande:
#!/bin/sh
# Convert WAV to MP3
# created by bbauto
IFS='
'
for file in $NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_FILE_PATHS
do
if [ -f "$file" ]; then
filnamn=${file%.*}
if test -f /tmp/next-1.raw
then
sox "${filnamn}.wav" -r 44100 -c 2 -s -w /tmp/next-2.raw
cat /tmp/next-1.raw /tmp/next-2.raw > /tmp/next.raw
rm /tmp/next-1.raw
rm /tmp/next-2.raw
cp /tmp/next.raw /tmp/next-1.raw
else
sox "${filnamn}.wav" -r 44100 -c 2 -s -w /tmp/next-1.raw
fi
fi
done
sox -r 44100 -c 2 -s -w /tmp/next.raw /tmp/output.wav
lame /tmp/output.wav ~/output.mp3
rm /tmp/next.raw
rm /tmp/next-1.raw
rm /tmp/next-2.raw
rm /tmp/output.wav
Nu kan du sålunda markera valfria grupper av wav-filer med filhanteraren nautilus->Högerklick->Skript->wav2mp3
Resultatet skickas till din hemmafolder med namnet output.mp3, sen kan du döpa om den till vad du vill...
PS! Det går säkert göra mycket enklare, fick lite problem så gjorde det enkelt för mig!?